Nowy, trzeci wymiar w budownictwie. Technologie wykorzystywane przez deweloperów
W Polsce według różnych szacunków brakuje od 1,2 do 3 milionów mieszkań. Większość klientów poszukujących mieszkania dokonuje zakupu na podstawie planu. To już przeszłość – branża przechodzi rewolucję cyfrową, aby lepiej prezentować oferty mieszkań w budowie, a jednocześnie być bardziej ekologiczna. W jaki sposób łączy te dwa cele? Z odpowiedzą przychodzą systemy mapowania 3D, które pozwalają na pełne odzwierciedlenie wnętrza dostępnych lokali.
Świadomy wybór dzięki technologii
Coraz popularniejsze na rynku są makiety 3D. Dzięki nim klient może „wejść” do mieszkania w nieistniejącym budynku, a nawet podziwiać widok z okien. System mapowania 3D pozwala na realistyczne oddanie, nie tylko rozkładu mieszkania, ale także umożliwia poruszanie się oglądającego po całej inwestycji, którą jest zainteresowany klient.
Technologię Smart Makiet powszechnie stosuje jeden z czołowych polskich deweloperów, ROBYG – Oczekiwania klientów w stosunku do procesu zakupowego rosną. Jednocześnie wzrasta też otwartość na nowinki technologiczne i umiejętność korzystania z nich. Jeszcze kilka lat temu klienci preferowali tradycyjne, drukowane materiały i makiety architektoniczne stojące w biurach. Dzisiaj wolą wysłany mailowo folder i oglądanie mieszkania oraz osiedla z wykorzystaniem modelu cyfrowego, po którym można się poruszać. Jest to zapewne konsekwencja ostatnich dwóch lat, kiedy prawie wszyscy zmuszeni byliśmy korzystać z komputerów i Internetu by móc spędzać ze sobą czas, robić zakupy czy pracować –mówi Anna Wojciechowska, Head of ESG, Dyrektor Sprzedaży i Marketingu ROBYG w Gdańsku i Poznaniu.
Dzięki możliwości obejrzenia wszystkich budynków z każdej strony, wejścia do mieszkań czy spaceru po danym lokalu, klient nie musi bazować wyłącznie na swojej wyobraźni przestrzennej.
- Może poczuć przestrzeń i rozkład mieszkania, zrozumieć układ inwestycji i lepiej poznać lokalizację przyszłego domu dzięki wizualizacji 3D. Graficzna prezentacja jest w aplikacji połączona z mechaniką wyszukiwania mieszkania oraz dostępu do wszelkich danych, co znacząco porządkuje proces odnajdywania lokum spełniającego potrzeby klienta – wyjaśnia Jakub Jamontt, firma 3D Estate.
Smart Makieta posiada praktyczne filtry, które ułatwiają selekcję mieszkań spełniających wymagania klienta. Wybrane lokale można porównać lub przesłać zapytanie o nie bezpośrednio do dewelopera.
– Widok tworzony jest na podstawie projektu wykonawczego, co gwarantuje maksimum zgodności modelu z tym, co powstanie w przyszłości jako nowy budynek dewelopera – wyjaśnia Jakub Jamontt – Tak przygotowana scena jest umieszczana w odwzorowanym w 3D realistycznym otoczeniu, dając unikalne wrażenie wiernej prezentacji inwestycji wraz z okolicą. Ciekawym smaczkiem jest też widok nocny całej inwestycji - dodaje.
Co ciekawe, Smart Makieta jest dużo bardziej ekologicznym rozwiązaniem w porównaniu z makietą tekturową czy innymi rozwiązaniami alternatywnymi. Makiety interaktywne starego typu potrzebują do działania komputerów o zasilaniu 550 – 900 W, a makieta 3D wykorzystywana w biurach sprzedaży ROBYG działa na niedużym, minikomputerze o zasilaniu 120W.
Panorama 3D inwestycji i okolicy
Oprócz makiet 3D ciekawą technologią pozwalającą podjąć decyzję zakupową są mapy panoramiczne. Tak zwane panoramy 360 powstają z kilkudziesięciu zdjęć wykonywanych z drona w różnych kierunkach. Zdjęcia są poddawane odpowiedniej obróbce i łączone w panoramę, na którą nanoszone są znaczniki istotnych punktów w okolicy np. sklepów czy placówek edukacyjnych.
– Mapy panoramiczne pokazują inwestycję i okolicę w realnym i aktualnym otoczeniu. Możemy w nich oznaczyć infrastrukturę okolicy istotną dla wybranej lokalizacji i podkreślić jej zalety. Niewątpliwym plusem jest możliwość oznaczania punktów praktycznie po horyzont, również tych zlokalizowanych dalej, ale nadal istotnych dla lokalizacji – mówi Jacek Bieliński, MapyInwestycji.pl.
W praktyce mapy panoramiczne są doskonałym uzupełnieniem makiet 3D. Te ostatnie najczęściej prezentują sam obiekt, natomiast dzięki panoramie 360 zobaczyć możemy rzeczywiste otoczenie i infrastrukturę całej okolicy i to bez wychodzenia z domu.
Technologia obrazująca przyszłość
Obie technologie mogą być stosowane zarówno na urządzeniach mobilnych jak i komputerach, jednak prawdziwe wrażenie robią, będąc prezentowane w odpowiedniej skali. Temu służą biura sprzedaży, gdzie przy pomocy odpowiednich monitorów, klienci mogą zobaczyć mieszkanie w odpowiedniej perspektywy.
– ROBYG zawsze był blisko najnowszych technologii, czy to w budownictwie, czy technologiach cyfrowych, wprowadzając na przykład jako pierwsi w Polsce systemy Smart House. Nasze biura sprzedaży są odzwierciedleniem tego podejścia. Z jednej strony stosujemy cyfrowe rozwiązania, mapy 3D oraz cyfrowe panoramy, z drugiej dbamy o naszych klientów stosując w biurach najnowsze rozwiązania filtrowania powietrza Aura Air – wyjaśnia Anna Wojciechowska - Stawiamy na bardziej ekologiczne technologie zarówno w odniesieniu do realizowanych przez nas osiedli, jak i prezentacji dostępnych inwestycji w biurach sprzedaży – dodaje.
Wizualizacje 3D, panoramy czy inne technologie pomagają nam w podejmowaniu właściwych decyzji oraz wspierają nas w różnych obszarach życia takich jak energooszczędność, dbanie o środowisko czy własne zdrowie. Ich wykorzystanie w sektorze budownictwa mieszkaniowego to trend wyznaczany przez czołowych deweloperów.

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Jednorazowe opakowania z plastiku mają do 2030 roku zniknąć z lokali gastronomicznych. Przekonanie klientów do pojemników wielorazowych może być wyzwaniem
Unijne przepisy zobowiązują firmy z branży HoReCa do ograniczenia w perspektywie 2030 roku jednorazowych opakowań z tworzyw sztucznych i zastąpienia choć części z nich opakowaniami wielorazowymi. Choć wielu Europejczyków pozytywnie odnosi się do oferowania opakowań wielorazowych przez lokale gastronomiczne, zaangażowanie użytkowników w zwrot pojemników może się okazać wyzwaniem.
Handel
Zbliża się szczyt UE–Chiny. Głównym tematem spotkania będzie polityka handlowa, w tym cła

Unia Europejska i Chiny odpowiadają łącznie za niemal 30 proc. światowego handlu, ale Europa wciąż ma ogromny deficyt handlowy w wymianie z Państwem Środka. Ostatnio relacje między Pekinem a Brukselą były pełne napięć, choćby w kwestii europejskich ceł na elektryki, chińskich ograniczeń eksportu metali ziem rzadkich, czy braku równowagi w dostępie do rynków. Szczyt UE–Chiny odbędzie się ponad półtora roku po poprzednim.
Polityka
Dane statystyczne pomogą przyspieszyć rozwój turystyki. Posłużą również do promocji turystycznej Polski

Główny Urząd Statystyczny we współpracy z resortem turystyki buduje nowoczesny portal analityczny Turystyka+. To interaktywne narzędzie, które umożliwia śledzenie zmian i porównywanie danych. Celem projektu jest wsparcie rozwoju turystyki na wielu poziomach – nie tylko krajowym, ale również lokalnym i regionalnym. Ma on być pomocny zarówno w podejmowaniu decyzji politycznych dotyczących infrastruktury turystycznej, jak i dla przedsiębiorców, co ma się przełożyć na rozwój sektora i gospodarki.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.