Komunikaty PR

O chorobach reumatologicznych trzeba mówić odpowiedzialnie

2022-08-03  |  15:10

O chorobach reumatologicznych trzeba mówić odpowiedzialnie.

Edukacja w zakresie budowania świadomości łuszczycowego zapalenia stawów i zesztywniającego zapalenia stawów kręgosłupa, w tym szybkiego podjęcia leczenia oraz aktywizacji pacjentów w zakresie zarządzania chorobą to cele trwającej kampanii PoSTAW się chorobie.

 

Według danych GUS1 prawie co drugi Polak wyszukuje informacji związanych ze zdrowiem w Internecie. Jednocześnie rośnie procent osób sprawdzających wiarygodność informacji w sieci. Już ¼ użytkowników robi to stosunkowo często, a prawie 40% sporadycznie2  – Moje konto powstało jeszcze w pandemii. Moim celem było to, aby chociaż jedna osoba dowiedziała się o tym, czym jest ŁZS. Po dwóch latach, moje konto to mała społeczność wspierających się ludzi – opowiada autor instagramowego konta „ŁZS Łuszczycowe Życie Stawów”. – Zawsze jednak podkreślam, że nie jestem lekarzem i opowiadam jedynie swoją historię. Doradzam, czasami, ale nigdy nie diagnozuje. Od tego są lekarze – podkreśla autor profilu.

Swoich obserwatorów nazywa „ziomkami”, stworzył nawet hashtag #łuszczycoweziomki, którym chorzy na łuszczycowe zapalenie stawów (ŁZS) posługują się w mediach społecznościowych. Z zawodu jest strażakiem, a z zamiłowania autorem konta „ŁZS Łuszczycowe Życie Stawów”. Ma 29 lat. Diagnozę choroby reumatologicznej usłyszał 4 lata temu. Łuszczycowe zapalenie stawów, na które choruje, to schorzenie niezmiernie dokuczliwe, zarówno pod kątem estetycznym (zmiany skórne wpływają obciążająco na psychikę chorego), jak i bólowym (bóle stawów, kręgosłupa powodują znaczne ograniczenia w poruszaniu się i normalnym funkcjonowaniu). Choroba może mieć bardzo różnorodny przebieg – od postaci łagodnych (występujących najczęściej) do ciężkich, prowadzących do uszkodzeń stawów i niesprawności.

Konto na instagramie prowadzi od czasów pandemii. Jak sam przyznaje, stworzył je trochę z nudów. Od tego czasu nie tylko prowadzi swoją misję edukacyjną, tworząc treści na temat chorób reumatologicznych, ale też prowadzi zgromadzonych wokół jego konta pacjentów przez wszystkie stany akceptacji diagnozy i choroby, jaką jest ŁZS. – Instagram to nie tylko komentarze - bo umówmy się - nie każdy chce wypowiadać się o tak trudnych sprawach publicznie, ale i setki wiadomości prywatnych. To ludzie, z którymi od wielu miesięcy mam bliski kontakt. Często jestem świadkiem całego procesu rozpoznania, a później akceptowania choroby. Dwa miesiące temu napisała do mnie dziewczyna, która otrzymała diagnozę ŁZS. Chciała walczyć, ale nie wiedziała, czy da sobie radę. Dziś mierzy się z chorobą, chodzi do psychologa i powoli wychodzi na prostą. Takich prywatnych wiadomości i osobistych historii jest mnóstwo. Ja i moi obserwatorzy jesteśmy dla siebie swego rodzaju grupą wsparcia – tłumaczy.

Doświadczenie choroby zbliża

Na choroby reumatyczne, w tym zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa (ZZSK) oraz łuszczycowe zapalenie stawów (ŁZS), chorują nie tylko - jak ogólnie uważa się - osoby starsze. Choroby te dotykają najczęściej osób młodych. Oprócz życia w bólu, chorzy borykają się z takimi problemami, jak chociażby brak powszechnego zrozumienia dla objawów towarzyszących chorobom. Na osoby młode, postrzegane jako zdrowe i pełne wigoru, choroba nakłada ograniczenia w obszarze sprawności ruchowej przez co mogą mieć problem z prostymi czynnościami - jak chociażby
z zawiązaniem butów, prowadzeniem samochodu, a nawet ze schylaniem się. Dodatkowym problemem jest wydłużony czas diagnozowania chorego i włączenia go do optymalnego leczenia. Zdarza się, że poszukiwanie przyczyny złego samopoczucia trwa nawet kilka lat.

Praktycznie każdego dnia budzę się i już jestem zmęczony. Ciężko jest funkcjonować w chronicznym zmęczeniu, ale staram się i nie pozwalam zabrać chorobie za dużo. Jak pokazuje zgromadzona wokół mojego profilu społeczność, my – osoby z łuszczycowym zapaleniem stawów– nie jesteśmy inwalidami. Jesteśmy normalnymi, młodymi ludźmi, które dokładają starań, aby spełniać swoje marzenia. Po pracy mogę być bardziej zmęczony niż moi koledzy i częściej potrzebuję odpoczynku, ale nie pozwalam, aby to wykluczyło mnie z normalnego życia - mówi autor instagramowego konta „ŁZS Łuszczycowe Życie Stawów”, który z zawodu jest strażakiem.

W społeczeństwie panuje błędne przekonanie, że choroby reumatologiczne są chorobami osób starszych, które mogą poczekać. Nic bardziej mylnego. Im szybciej rozpoznamy chorobę i podejmiemy leczenie, tym lepsze efekty możemy osiągnąć. Zbyt późno wdrożone leczenie jest mniej efektywne, dlatego musimy docierać do pacjentów na wiele sposobów i wykorzystywać miejsca, gdzie są i gdzie dzielą się swoimi historiami – tłumaczy prof. Brygida Kwiatkowska, konsultant krajowa w dziedzinie reumatologii.Jeżeli na co dzień korzystają ze smartfonów, to dlaczego nie dać im rozwiązań, które umożliwią im chociażby odtworzenie historii objawów czy samopoczucia w poszczególne dni między wizytami u lekarza. Możliwość odnotowywania i łatwego i szybkiego dostępu do zapisanych informacji ułatwia choremu nie tylko przygotowanie się do wizyty, ale zdecydowanie usprawnia jej przebieg także dla lekarza – dodaje prof. Kwiatkowska.

Nowe technologie w służbie pacjentowi

Dla młodych ludzi naturalnym źródłem informacji są nowe technologie - w tym aplikacje mobilne. Szacuje się, że jedynie w minionym roku liczba instalacji na urządzeniach mobilnych w sektorze zdrowotnym wyniosła ponad 3 mld.

Jak pokazują badania ponad 60 proc. łuszczyków czerpie wiedzę o chorobie z internetu, tylko 13 proc. od lekarza. Warto jednak dokładnie weryfikować wszystkie informacje, jakie znajdziemy w internecie i sprawdzać, kto z ekspertów merytorycznych jest autorem treści  – mówi autor instagramowego konta. – Od ponad pół roku jestem użytkownikiem aplikacji PoStaw się chorobie i m.in. dzięki niej to ja zarządzam swoją chorobą, a nie ona mną - dodaje.

Aplikacja PoStaw się chorobie, pełniąca rolę „współczesnego asystenta” chorych żyjących z ŁZS i ZZSK, pomaga w poznaniu i jeszcze lepszym zrozumieniu tych jednostek chorobowych.  Jej powstaniu towarzyszyła idea stworzenia innowacyjnego, cyfrowego narzędzia wspierającego pacjentów w ich codziennym życiu. Treści w aplikacji tworzone są przez ekspertów będących gwarantem ich merytoryczności i wiarygodności.

PoStaw się chorobie składa się z trzech ważnych dla pacjenta obszarów:

  • WIEM to informacje nt. choroby, jej przebiegu oraz dostępnego leczenia w zależności od zaawansowania.
  • DBAM to porady nt. odpowiedniego sposobu żywienia, radzenia sobie
    ze stresem oraz ćwiczenia dopasowane do potrzeb pacjenta.
  • PRZYPOMINAM to dziennik samoobserwacji (oparty na tych samych kalkulatorach, z których korzystają lekarze), kalendaria oraz notatnik z pytaniami na wizytę.

 

–  Z chorobami reumatologicznymi, takimi jak ŁZS czy ZZSK (zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa) trzeba nauczyć się żyć, a nowe technologie mogą nam w tym pomóc. Współtworząc aplikację chcieliśmy, aby była ona nie tylko merytoryczna i przydatna dla pacjentów, ale też prosta w obsłudze. Mamy więc o jedno narzędzie więcej, które może nam pomóc żyć z chorobami reumatycznymi – mówi Violetta Zajk, prezes Stowarzyszenia 3majmy się razem. –  W tegorocznej odsłonie kampanii chcemy zwrócić uwagę na to, aby pacjenci reumatologiczni znaleźli chwilę na pomyślenie o sobie. Prawda jest taka, że świat pędzi coraz bardziej, a my razem z nim. Cieszy fakt, że w tym całym pędzie nie zapomina się o osobach, które dosyć często nie są w stanie za nim nadążyć z powodu choroby. Że powstają aplikacje dedykowane właśnie im – dodaje Zajk.

 

1  Jak korzystamy z Internetu, Główny Urząd Statystyczny, 2021, Główny Urząd Statystyczny / Obszary tematyczne / Nauka i technika. Społeczeństwo informacyjne / Społeczeństwo informacyjne / Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2021 roku

2  Bezpieczne wybory. Badanie opinii o (dez)informacji w sieci, NASK Państwowy Instytut Badawczy, 2019, Badania NASK: ponad połowa polskich internautów styka się z manipulacją i dezinformacją w internecie - Aktualności - NASK

 
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Właściciele zwierząt wydają więcej na roboty sprzątające i sprzątają częściej – wyniki badania zleconego przez eufy Biuro prasowe
2025-06-09 | 16:30

Właściciele zwierząt wydają więcej na roboty sprzątające i sprzątają częściej – wyniki badania zleconego przez eufy

Anker Innovations, producent robotów sprzątających marki eufy, zlecił badanie, które pokazuje, jak obecność zwierząt domowych wpływa na codzienne nawyki porządkowe.
Padł rekord zapisów do Poland Business Run 2025! Dołącz do 42 000 biegaczy, by pomóc osobom z niepełnosprawnościami
2025-06-09 | 14:00

Padł rekord zapisów do Poland Business Run 2025! Dołącz do 42 000 biegaczy, by pomóc osobom z niepełnosprawnościami

To już pewne – w 14. edycji największej charytatywnej sztafety biznesowej w Polsce, organizowanej przez Fundację Poland Business Run, wystartuje rekordowa liczba ponad 42
Trwają zapisy do Poland Business Run 2025. Na liście startowej jest już ponad 30 tys. zawodników!
2025-06-02 | 11:00

Trwają zapisy do Poland Business Run 2025. Na liście startowej jest już ponad 30 tys. zawodników!

– Nie ma piękniejszego sportu na świecie od biegania. Jeśli już to robicie, wiecie, o czym mówię, a jeśli jeszcze nie, zacznijcie jak najszybciej! Dzięki udziałowi

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.