OBNIŻKA CEN GAZU NIE ROZWIĄŻE PROBLEMÓW POLSKICH PRZEDSIĘBIORCÓW
OPEN MINDED GROUP Sp z o.o.
Fałata 2
02-534 Warszawa
pr|openmindedgroup.pl| |pr|openmindedgroup.pl
602600867
openmindedgroup.pl
Należąca do Orlenu spółka PGNiG, największy sprzedawca gazu w Polsce, od 1 kwietnia obniża cenę gazu dla małych i średnich przedsiębiorstw rozliczających się na podstawie cennika oferty „Gaz dla Biznesu”. Cena wynosić będzie 353 zł za MWh, czyli nadal dużo więcej niż w Europie.
Ceny gazu na europejskim rynku spadły poniżej 230 zł za MWh. Cena na giełdzie TTF w kontraktach na kwiecień była w dniu wczorajszym na poziomie 205 zł. Dlatego zaproponowana przez PGNiG obniżka nie rozwiąże problemu wielu polskich przedsiębiorców, którzy za gaz płacić będą nadal dużo więcej niż ich europejscy konkurenci
Warto zauważyć, że cena gazu w Europie jest aktualnie niższa niż przed rozpoczęciem rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Cena gazu w Polsce dla wybranych przedsiębiorców, po deklarowanej 55 proc. obniżce, nadal odstaje od ceny zarówno na Towarowej Giełdzie Energii (ok. 245 zł/ MWh), jak również od ceny na giełdzie TTF w Holandii (43m7 euro za MWh. Właśnie dlatego, że wartość 353 zł za MWh wskazana przez Pana Daniela Obajtka ma się nijak do aktualnych cen europejskich – część polskich przedsiębiorców nadal będzie mieć problemy z przewaga konkurencyjną. – mówi minister gospodarki Janusz Steinhoff Business Centre Club, przewodniczący finansów Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC
Ekspert BCC po raz kolejny podkreśla też, że wysokie ceny gazu i paliw płynnych w Polsce są efektem monopolistycznej pozycji Orlenu i wchodzącej w jego skład spółki PGNiG. Według raportu Warsaw Enterprise Institute Polska gospodarka pod względem konkurencji znajduje się na ósmym miejscu od końca wśród krajów należących do Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD).
W Business Centre Club wielokrotnie podkreślaliśmy, że rynek energii powinien być w większym stopniu konkurencyjny i otwarty na Europę. Na straży konkurencji powinien stać UOKiK, który w tej materii nie wykazał się konieczna aktywnością. – stwierdził Janusz Steinhoff.
Janusz Steinhoff zwrócił też uwagę, że: Grupa Orlen w 2022 roku wypracowała przychód na poziomie 278,5 mld zł, a zysk netto 21,5 mld zł. Te wyniki nie są niestety efektem redukcji kosztów, finezyjnego zarządzania czy też korzystnych kontraktów, są one jedynie konsekwencją dominującej pozycji na rynku, braku konkurencji.
Rozszerzenie grupy podmiotów na tańszy gaz
Podpisana przez Prezydenta nowelizacja ustawy rozszerza odbiorców tzw. „tańszego gazu” o cukiernie, piekarnie i spółdzielnie. Podmioty te będą mogły skorzystać z zakup gazu po obniżonej cenie.
Oczywiście popieramy przyjęte rozwiązanie, podkreślamy jednak, że jest ono doraźne, a w przypadku energetyki trzeba myśleć o rozwiązaniach systemowych. A takie będą możliwe dopiero wówczas, kiedy rynek będzie konkurencyjny a nie monopolistyczny. Każdy monopol i każda dominująca pozycja szkodzi gospodarce i negatywnie wpływa na poziom życia obywateli. W Unii Europejskiej absolutnie konieczne jest przyśpieszenie budowy wspólnego, konkurencyjnego rynku gazu i energii elektrycznej oraz współpracy przy pozyskiwaniu paliw -podsumował ekspert Business Centre Club.
Endress+Hauser ekspertem na H2POLAND & NetZero
Mateusz Marczewski członkiem zarządu Axpo Polska
Z energią do pracy – Stoen Operator zaprasza na WAT
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.