Komunikaty PR

Amazon zasila już całą swoją globalną działalność w 100 proc. energią odnawialną

2024-07-11  |  14:00
Biuro prasowe

Amazon, globalny lider w dziedzinie technologii i handlu elektronicznego, już w 2023 r. zasilał całą swoją globalną działalność – w tym centra danych, budynki korporacyjne, sklepy spożywcze i centra logistyczne – w 100 proc. energią ze źródeł odnawialnych. Firmie udało się osiągnąć ten cel 7 lat przed – pierwotnie zakładanym na 2030 r. – terminem. Sukces ten jest kolejnym kamieniem milowym w wysiłkach na rzecz spełnienia zobowiązania klimatycznego, jakiego w 2019 r. podjął się Amazon w ramach Deklaracji Klimatycznej, czyli osiągnięcia zerowej emisji CO2 netto do 2040 r.

Amazon – 100 proc. energii z OZE

Amazon przez cztery lata z rzędu był największym korporacyjnym nabywcą energii odnawialnej na świecie i zainwestował globalnie miliardy dolarów w ponad 500 projektów solarnych i wiatrowych. Łącznie są one w stanie wygenerować wystarczającą ilość energii do zasilenia równowartości 21,9 mln domów w Unii Europejskiej. Teraz, dzięki m.in. tym dokonaniom, Amazon może ogłosić, że w 2023 r. zaczął zasilać całą swoją globalną działalność w 100 proc. energią odnawialną, czyli 7 lat przed pierwotnie zakładanym terminem.

Mimo osiągnięcia tak ważnego dla nas celu, Amazon nadal będzie intensywnie inwestować w projekty związane z energią słoneczną i wiatrową, badając jednocześnie inne bezemisyjne źródła, jak energia jądrowa, magazynowanie energii w akumulatorach i nowe technologie, które mogą pomóc w zasilaniu działalności przez nadchodzące dziesięciolecia – podkreśla Kara Hurst, wiceprezeska ds. ogólnoświatowego zrównoważonego rozwoju Amazon.

Jak dodaje Kyle Harrison, szef działu badań nad zrównoważonym rozwojem w BloombergNEF: – Przeciwdziałanie zmianom klimatycznym – przy jednoczesnym równoważeniu gwałtownie rosnącego zapotrzebowania społeczeństwa na energię – jest ogromnym wyzwaniem. Zaangażowanie Amazon w rozwój czystej energii pokazuje, w jaki sposób jedna firma może pomóc przyspieszyć przejście na gospodarkę niskoemisyjną w skali globalnej.

Krajowe projekty OZE – aktywności Amazon w Polsce

Aktualnie już trzy farmy w Polsce – w tym jedna fotowoltaiczna i dwie wiatrowe – są elementem globalnego zaangażowania Amazon w odnawialne źródła energii.

Amazon inwestuje i rozwija się w Polsce od ponad 10 lat. Budujemy cyfrową gospodarkę przyszłości, która jest solidna i zrównoważona. Odnawialne źródła energii są jednym z najszybszych i najbardziej opłacalnych sposobów na przyspieszenie transformacji energetycznej w naszym kraju. Jednocześnie – jako największy na świecie nabywca energii odnawialnej – jesteśmy dumni, że umożliwiając budowę tych dwóch farm wiatrowych, jesteśmy bliżej osiągnięcia naszych celów, a także wspierania ambitnych planów polskiego rządu w zakresie ekologizacji sieci – komentuje Sławomir Płonka, dyrektor regionalny ds. operacji Amazon w Europie Środkowo-Wschodniej.

W 2024 r. Amazon ogłosił podpisanie z Vortex Energy Polska umowę na zakup 53 MW mocy czystej energii z dwóch farm wiatrowych zlokalizowanych w Jastrowiu i Okonku (woj. wielkopolskie, powiat złotowski). Była to pierwsza inicjatywa firmy w obszarze energii wiatrowej w Polsce. Łącznie oba projekty wiatrowe będą generować ok. 113 000 MWh (megawatogodzin) energii rocznie, co wystarczyłoby do zasilenia ponad 50 000 polskich gospodarstw domowych.

Ponadto w 2022 r. Amazon podpisał jedną z największych wówczas w Polsce umów na zakup energii odnawialnej z farmy fotowoltaicznej w Miłkowicach o mocy 87 MW. Oczekuje się, że po uruchomieniu będzie ona produkować ponad 120 000 MWh czystej energii rocznie, co pozwoliłoby na zaspokojenie potrzeb energetycznych ok. 57 000 polskich domów.

Z kolei w 2021 r. Amazon uruchomił w Świebodzinie zrobotyzowane centrum logistyczne, wyposażając jego dach w 3900 paneli PV (fotowoltaicznych) o powierzchni ponad 8 600 m2, które dostarczają energię odnawialną pozwalającą m.in. na częściowe zasilanie obiektu. Łączna moc instalacji na dachu świebodzińskiego centrum wynosi 1,75 MW, co wystarczyłoby do zasilenia ok. 480 domów jednorodzinnych w Polsce rocznie.

Zrównoważony rozwój to przyszłość

Redukcja śladu węglowego nie jest jedynie globalnym postulatem, a realnym wyzwaniem operacyjnym, co Amazon od dawna uwzględnia w swojej strategii. Od momentu, gdy klient dokona zakupu, do chwili, gdy paczka dotrze do jego domu, Amazon ma zespoły naukowców i inżynierów pracujących nad tym, aby proces ten był bardziej zrównoważony. W swoich studiach produkcyjnych ogranicza zużycie paliw kopalnych wdrażając generatory akumulatorowo-elektryczne, korzystając z energii słonecznej oraz wykorzystując pojazdy elektryczne do obsługi planów filmowych. Z kolei AWS pomaga klientom minimalizować ich wpływ na środowisko, oferując zaawansowane rozwiązania technologiczne, w tym centra danych czy przetwarzanie danych w chmurze, zmniejszające zużycie energii i emisję CO2. Teraz również polskie inicjatywy z zakresu OZE i szeroko rozumianego zrównoważonego rozwoju będą przyczyniały się w znacznie większy sposób do tego, aby Amazon mógł osiągnąć neutralność klimatyczną do 2040 r.

Od początku wiedzieliśmy, że nasza droga do zerowej emisji dwutlenku węgla netto będzie wiązała się z wieloma wyzwaniami i należy ją dostosować do zmian zarówno w naszej firmie, jak i na świecie, jednak – jak ma to miejsce w odniesieniu do wszystkich naszych celów długoterminowych – optymistycznie i z ogromnym zaangażowaniem skupiamy się na ich osiągnięciu. Tym bardziej jesteśmy usatysfakcjonowani faktem, że już możemy pochwalić się pierwszymi, wymiernymi osiągnięciami w zakresie zrównoważonego rozwoju – podsumowuje Sławomir Płonka.

Znaczna część inwestycji Amazon w energię odnawialną obejmuje prace nad udoskonaleniem sieci elektroenergetycznej. Konieczna jest jej modernizacja, aby móc efektywnie dostarczać użytkownikom energię ze wszystkich projektów energii bezemisyjnej. Według Międzynarodowej Agencji Energetycznej do 2040 r. należy dodać lub wymienić 80 mln km sieci, aby dało się osiągnąć cele klimatyczne. Globalnie w kolejce do modernizacji czeka ponad 1 500 GW projektów OZE. Aby rozwiązać ten problem, zespoły Amazon współpracują z organami regulacyjnymi ds. energetyki w celu znalezienia nowych sposobów wspierania modernizacji sieci elektroenergetycznej, usuwania przeszkód w uzyskiwaniu pozwoleń i wdrażaniu technologii ulepszających sieć. Amazon jest także współzałożycielami Emissions First Partnership, koalicji nabywców energii, której celem jest zachęcanie do inwestycji w energię odnawialną w regionach posiadających sieci zasilane głównie paliwami kopalnymi.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Ochrona środowiska „Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta – polityka środowiskowa, dialog i role interesariuszy” - konferencja Rekopol Biuro prasowe
2025-05-23 | 13:00

„Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta – polityka środowiskowa, dialog i role interesariuszy” - konferencja Rekopol

Trwa dyskusja nad kwestiami związanymi z gospodarką odpadami opakowaniowymi, w tym nad przyszłym systemem Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta. Cały czas mamy do czynienia
Ochrona środowiska Polski System Kaucyjny i Canpack Recycling podpisują list intencyjny – razem dla efektywnego systemu kaucyjnego w Polsce
2025-05-22 | 13:30

Polski System Kaucyjny i Canpack Recycling podpisują list intencyjny – razem dla efektywnego systemu kaucyjnego w Polsce

Polski System Kaucyjny (PSK) oraz Canpack Recycling podpisały list intencyjny, rozpoczynając strategiczną współpracę na rzecz budowy nowoczesnego, ogólnopolskiego systemu
Ochrona środowiska Jak uczyć o ekologii? Ogólnopolski Klub EkoEdukatora zaprasza na nieodpłatne szkolenia dla nauczycieli
2025-05-22 | 10:00

Jak uczyć o ekologii? Ogólnopolski Klub EkoEdukatora zaprasza na nieodpłatne szkolenia dla nauczycieli

Sprawdzone źródła wiedzy, nowoczesne narzędzia edukacyjne i nieodpłatny wstęp na spektakle w teatrze ekologicznym. Powraca program dla wyróżniających się

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

Przemysł spożywczy

Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

Transport

Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.