Komunikaty PR

Beztroski recykling prowadzi do większej ilości śmieci na składowiskach odpadów

2020-05-25  |  01:00
Biuro prasowe
Kontakt
HK
Hill+Knowlton Strategies

Plac Konesera
03-736 Warszawa
biuroprasowe|hkstrategies.com| |biuroprasowe|hkstrategies.com
+48 22 536 38 00
hkstrategies.pl
Do pobrania Grafika ( 0.96 MB )
  • Statystyczny Polak przyznaje się do zużywania ponad 280 plastikowych butelek i ponad 100 jednorazowych kubków do kawy rocznie.
     
  • Wyniki sondażu pokazują, że 34% odpadów poddanych recyklingowi trafia do niewłaściwego pojemnika.
     
  • Firma DS Smith zawraca uwagę na zamieszanie związane z recyklingiem. Aby temu przeciwdziałać, ogłasza swoje Zasady projektowania w obiegu zamkniętym (Circular Design Principles), aby pomóc firmom we wdrażaniu idei ponownego użycia i recyklingu przy projektowaniu opakowań.

 

Wyniki badania przeprowadzonego przez czołowego producenta zrównoważonych opakowań, firmę DS Smith, pokazują, że statystyczny Polak zużywa co roku 286 plastikowych butelek, 112 kubków do kawy i zjada 169 paczek chipsów. Wyrzuca również 378 opakowań po przekąskach (batonach, wafelkach itp.), 209 puszek po napojach i 297 kartonów lub paczek z papieru.

Badanie pokazało, że rośnie nie tylko ilość zużytych opakowań po żywności i napojach – łącznie w Polsce każdego roku wyrzuca się także 266 milionów butelek po środkach czystości i 304 miliony butelek po szamponach.

Z danych wynika również, że dla ponad 69% Polaków nie jest jasne, co może, a co nie może być poddane recyklingowi. Statystyczny Polak przyznaje się bowiem do wyrzucania ponad 34% surowców wtórnych do odpadów zmieszanych, co może kosztować polską gospodarkę ponad 99 mln euro (ok. 447,88 mln zł) rocznie.

Dostrzegając te wątpliwości, DS Smith ogłosił swoje Zasady projektowania w obiegu zamkniętym (Circular Design Principles). Mają one wspierać firmy w projektowaniu opakowań swoich produktów z uwzględnieniem możliwości ponownego użycia i recyklingu, tak aby ich klienci mogli łatwiej stać się częścią gospodarki o obiegu zamkniętym. Zasady zostały opracowane we współpracy z Fundacją Ellen MacArthur, działającą na rzecz upowszechniania gospodarki o obiegu zamkniętym.

Ostrożna segregacja (Risk-averse recycling)

Dane uzyskane w badaniu pokazują, że gdy nie ma pewności, czy dany odpad opakowaniowy może zostać poddany recyklingowi, prawie 59% Polaków zachowuje się asekuracyjnie i wrzuca materiał do kosza na odpady zmieszane.

Łącznie ponad 68% Polaków przyznało, że wyrzuciło do kosza na śmieci rzeczy, które ich zdaniem mogły być poddane recyklingowi, a ponad 24% z nich stwierdziło, że zrobiło to z powodu niejasnych informacji zamieszczonych na etykiecie na opakowaniu.

Eksperci DS Smith określili takie osoby jako „ostrożnych segregujących” (ang. risk-averse recyclers) i podkreślili, że ich dążenie, aby nie zanieczyszczać odpadów przeznaczonych do przetworzenia, może prowadzić do tego, że co roku 1,5 miliona ton materiałów nadających się do recyklingu może trafiać na wysypiska śmieci.

– Niezaprzeczalne jest, że społeczeństwa chcą pomagać w walce z kryzysem klimatycznym. Nadal jednak wiele opakowań nie nadaje się do recyklingu, a ludzie są zdezorientowani, nie wiedząc, do jakiego pojemnika ma trafić dane opakowanie – powiedział Paweł Mazanka, Kierownik Działu Innowacji i Rozwoju Produktu DS Smith Polska.

– Proponujemy nasze Zasady projektowania w obiegu zamkniętym, aby pomóc firmom rozwijać się w taki sposób, by mogły sprostać potrzebom społeczeństwa. Wprowadzając ten zestaw zasad, możemy projektować opakowania nadające się do recyklingu, minimalizując jednocześnie ilość odpadów i zanieczyszczeń. Pozwoli to również producentom tworzyć opakowania dostosowane do potrzeb gospodarki o obiegu zamkniętym i ułatwi oznaczanie opakowań, aby pomóc konsumentom w efektywniejszym segregowaniu śmieci – dodał Paweł Mazanka.

Życzeniowi segregujący

Na drugim końcu skali znajdują się tzw. życzeniowi segregujący (ang. wish-cyclers): 21% osób, które, nie wiedząc, czy pudełka, butelki i pojemniki mogą zostać poddane recyklingowi, wrzucają je do kosza na odpady segregowane i liczą, że dokonali trafnego wyboru.

Ponad 46% badanych przyznało, że wrzuca do kosza na odpady z przeznaczeniem do segregacji materiały, które nie nadają się do recyklingu. Ponad 53% spośród nich stwierdziło, że robią tak dlatego, że nie wiedzą, dokąd powinny one trafić. Natomiast 21% liczy na to, że opakowanie otrzyma swoją drugą szansę i to podmioty zajmujące się recyklingiem wrzucą je do właściwego kosza.

41% ankietowanych przyznało się do wrzucenia do pojemników na odpady segregowane opakowania nadal zawierającego żywność i napoje, co powoduje zanieczyszczenie materiałów.

Niektóre z tych zachowań mogą wynikać z lenistwa: 11% osób umieściło odpady zmieszane w koszu na surowce wtórne, ponieważ było to łatwiejsze, a ponad jedna czwarta (29%) zrobiła to, ponieważ nie zwracała uwagi, gdzie wyrzuca opakowania. Ponadto około jedna piąta Polaków (19%) przyznała, że nigdy nie sprawdza etykiet przed włożeniem danego przedmiotu do odpowiedniego pojemnika do segregacji odpadów lub robi to rzadko.

Brak jasności

Oczywiste jest jednak, że zarówno życzeniowi segregujący, jak i ostrożni segregujący wskazują na te same podstawowe problemy – niejasne zasady recyklingu i niejasne informacje na opakowaniach dotyczące sposobu recyklingu.

Ponad połowa wszystkich ankietowanych uważa, że informacje dotyczące recyklingu na etykietach na opakowaniach są niejasne (54%), a prawie 24% stwierdziło, że im takich informacji zabrakło. Ponadto ponad 11% respondentów nie ma pewności co do przepisów dotyczących recyklingu w swoim miejscu zamieszkania, a 27% przyznało, że nie wie, do którego pojemnika na śmieci należy wyrzucać odpady opakowaniowe.

Oprócz wyjaśniania kwestii związanych z recyklingiem DS Smith opracował Zasady projektowania w obiegu zamkniętym w celu zmniejszenia ilości powstawania odpadów i zanieczyszczeń, wydłużenia cyklu życia produktów i materiałów oraz regeneracji ekosystemów. Model gospodarki o obiegu zamkniętym jest korzystny dla środowiska naturalnego i może być istotnym czynnikiem przewagi konkurencyjnej w branży opakowaniowej.


Pięć Zasad projektowania w obiegu zamkniętym (Circular Design Principles) według
DS Smith:

1.       Chronimy marki i produkty. Projektanci muszą zawsze dbać o to, aby opakowanie skutecznie chroniło produkt, dla którego zostało zaprojektowane. Produkty uszkodzone z powodu złego opakowania mają wpływ na gospodarkę i środowisko naturalne.

2.       Zużywamy nie więcej materiałów niż jest to konieczne. Zoptymalizowane wykorzystanie materiałów opakowaniowych oszczędza zasoby i zmniejsza ilość odpadów.

3.       Projektujemy pod kątem wydajności cyklu dostaw. Nasi projektanci pomagają zwiększyć wydajność dzięki zmianie ułożenia produktów w kartonach tak, by można było efektywniej wykorzystywać przestrzeń w pojazdach dostawczych.

4.       Utrzymujemy materiały opakowaniowe w użyciu. Eliminujemy odpady, utrzymując produkty opakowaniowe w użyciu tak długo, jak to możliwe. Recykling w pętli zamkniętej może zostać przeprowadzony dla klientów w ciągu 14 dni dzięki wykorzystaniu zużytych odpadów opakowaniowych do wytworzenia nowych produktów.

5.       Znajdujemy lepszy sposób. Dopingujemy naszych projektantów do kwestionowania status quo i wspierania klientów w przechodzeniu na model gospodarki o obiegu zamkniętym.

 

Średnia roczna ilość odpadów przypadająca na statystycznego Polaka:

Poczta, junk email - 163

Magazyny, dzienniki - 151

Kubki do kawy jednorazowego użytku - 112

Plastikowe butelki - 286

Kartony na napoje (soki, mleko itp.) - 223

Foliowe paczki - 169

Plastikowe pudełka na jogurty - 257

Puszki na napoje - 209

Szklane butelki, słoiki - 203

Opakowania kartonowe - 297

Opakowania z tektury falistej - 239

Opakowania po przekąskach (batonach, wafelkach itp.) - 378

Plastikowe tace na mięso, warzywa, ciasta itp. - 276

Folia używana do pakowania mięsa, owoców, warzyw itp. - 357

Ściereczki, gąbki czyszczące - 10

Butelki po środkach czystości - 7

Butelki po szamponach/odżywkach - 8

Butelki po mydle - 7

Tuby kartonowe - 11

Puste tubki po paście do zębów 8

Zużyte szczoteczki do zębów - 6

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Hill+Knowlton Strategies
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Ochrona środowiska Amazon zasila już całą swoją globalną działalność w 100 proc. energią odnawialną Biuro prasowe
2024-07-11 | 14:00

Amazon zasila już całą swoją globalną działalność w 100 proc. energią odnawialną

Amazon, globalny lider w dziedzinie technologii i handlu elektronicznego, już w 2023 r. zasilał całą swoją globalną działalność – w tym centra danych, budynki
Ochrona środowiska Co 3. Polak nie wie o tegorocznych zmianach w opłatach za plastikowe opakowania
2024-06-25 | 13:40

Co 3. Polak nie wie o tegorocznych zmianach w opłatach za plastikowe opakowania

Niemal 30 proc. respondentów uważa, że nowe opłaty za jednorazowe opakowania z tworzyw sztucznych są zbyt wysokie. Nawet 60 proc. ankietowanych planuje ograniczenie ich kupowania w
Ochrona środowiska Grupa Kingfisher ogłasza nowe cele dekarbonizacji w zakresie 3
2024-06-21 | 10:20

Grupa Kingfisher ogłasza nowe cele dekarbonizacji w zakresie 3

Grupa Kingfisher oraz Castorama Polska ogłosiły nowe, ambitne cele dekarbonizacyjne w zakresie 3, które mają na celu dalszą redukcję emisji CO2 w ramach ich działań na rzecz

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy czekają na doprecyzowanie przepisów dotyczących Małego ZUS-u Plus. W sądach toczy się ponad 600 spraw z ZUS-em

Oddziały Biura Rzecznika MŚP prowadzą już ponad 600 spraw dotyczących Małego ZUS-u Plus. Przedmiotem sporu z ZUS-em jest interpretacja, jak długo – dwa czy trzy lata – powinna trwać przerwa, po upływie której przedsiębiorca może ponownie skorzystać z niższych składek. Pod koniec czerwca Sąd Okręgowy w Gorzowie Wielkopolskim wydał pierwszy wyrok, w którym podzielił korzystną dla przedsiębiorców argumentację Rzecznika MŚP. – Nie stanowi on jeszcze o linii interpretacyjnej. Czekamy na wejście w życie ustawy deregulacyjnej, która ułatwi od stycznia przedsiębiorcom przechodzenie na Mały ZUS Plus – mówi Agnieszka Majewska, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców.

Problemy społeczne

Awaria CrowdStrike’a miała podobne skutki jak potencjalny cyberatak. Uzależnienie od technologii to ryzyko wyłączenia całych gałęzi gospodarki

Ogromna awaria systemu Windows, wywołanego błędem w aktualizacji oprogramowania CrowdStrike, doprowadziła do globalnego paraliżu. Przestały działać systemy istotne z perspektywy codziennego życia milionów ludzi. Tylko w piątek odwołano kilka tysięcy lotów na całym świecie,  a w części regionów w USA nie działał numer alarmowy. – To pokazuje, że im bardziej jesteśmy uzależnieni od technologii, tym łatwiej wykluczyć wręcz całe gałęzie gospodarki, a podobne skutki mógłby mieć cyberatak – ocenia Krzysztof Izdebski z Fundacji im. Stefana Batorego. Jego zdaniem tego typu incydenty są nie do uniknięcia i trzeba się na nie lepiej przygotować.

Ochrona środowiska

Nowelizacja przepisów ma przyspieszyć rozwój farm wiatrowych. Do 2040 roku Polska może mieć zainstalowane w nich ponad 40 GW mocy

Jeszcze w tym kwartale ma zostać przyjęty przez rząd projekt zmian w ustawie o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych. Nowelizacja zmniejsza minimalną odległość turbin wiatrowych od zabudowań do 500 m. Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej ocenia, że zmiana odległości zwiększy potencjał energetyki wiatrowej do 2040 roku nawet dwukrotnie, do poziomu 41,1 GW. – Branża czeka też na przyspieszenie procedur, przede wszystkim procedury środowiskowej i całego procesu zmiany przeznaczenia gruntów – mówi Anna Kosińska, członkini zarządu Res Global Investment.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.