Komunikaty PR

ClientEarth apeluje o zaprzestanie praktyk greenwashingu w branży węglowej

2021-01-13  |  16:00
Biuro prasowe
Do pobrania info. pras ( 0.3 MB )

Fundacja ClientEarth Prawnicy dla Ziemi wezwała dziś producentów i dystrybutorów węgla typu „ekogroszek” do zaprzestania stosowania tej nazwy. Zdaniem Fundacji, określanie jakiegokolwiek węgla jako produktu ekologicznego to greenwashing, czyli świadome wprowadzanie konsumentów w błąd.

„Ekogroszek” to przeznaczony dla gospodarstw domowych węgiel o niskiej gramaturze, którego popularność w ostatnich latach stale rośnie. Wg szacunków Fundacji ClientEarth nawet 30 proc. gospodarstw domowych, które korzystają z węgla do wytwarzania ciepła stosuje „ekogroszek”. Produkt ten reklamowany jest przez wielu producentów i sprzedawców w sposób, który może sugerować, że jest to paliwo przyjazne dla środowiska. W efekcie kupujący mogą odnosić mylne wrażenie, że kupują produkt, który nie powoduje zanieczyszczenia powietrza.

Kamila Drzewicka, radczyni prawna z Fundacji ClientEarth Prawnicy dla Ziemi tłumaczy: – Nasza Fundacja od lat wskazuje na szkodliwe dla Polek i Polaków skutki spalania węgla. Podczas gdy emisje dwutlenku węgla z elektrowni takich jak Bełchatów pogłębiają kryzys klimatyczny, to spalanie węgla w gospodarstwach domowych ma zgubne konsekwencje dla naszego zdrowia. Emisje pyłów zawieszonych i benzoapirenu, które powstają podczas spalania węgla w domowych piecach, powodują liczne choroby, a także – co potwierdził raport Europejskiej Agencji Środowiska z 2020 roku – przedwczesne zgony. Dlatego mówimy wprost – czysty węgiel nie istnieje. Nazywanie węgla ekologicznym jest nieuczciwe i wprowadza konsumentów w błąd. Liczymy na to, że producenci węgla niezwłocznie zaczną rzetelnie informować kupujących o tym, jaki produkt im sprzedają i jakie są konsekwencje jego stosowania.

Fundacja wzywa producentów i sprzedawców do zaprzestania stosowania nazwy „ekogroszek” oraz do usunięcia reklam i materiałów promocyjnych, które mogą wprowadzać odbiorców w błąd, w tym do wyeliminowania motywów roślinnych i przyrodniczych z opakowań, a także do usunięcia informacji, które sugerują, że „ekogroszek” to produkt ekologiczny. Zdaniem Fundacji zabiegi stosowane przez producentów i sprzedawców węgla to przykłady zjawiska znanego jako „greenwashing”, „ekościema” lub „zielone kłamstwo”.

– Mianem greenwashingu określa się działania, które w nieuzasadniony sposób kreują ekologiczny wizerunek produktu lub firmy wprowadzając tym samym w błąd odbiorców. Coraz szersza obecność zagadnień ekologicznych w debacie publicznej sprawia, że firmom łatwiej jest wykorzystywać pro-środowiskowe intencje kupujących. Z tego powodu musimy krytycznie przyglądać się reklamom i przekazom, w których podkreślane są aspekty ekologiczne produktu lub usługi. Naszym zdaniem nazwa „ekogroszek” to właśnie przykład greenwashingu. Z badań, które zleciliśmy zespołowi naukowców wynika, że podczas spalania „ekogroszku” do powietrza emitowane są ponadnormatywne ilości szkodliwych substancji – pyłów zawieszonych oraz dwutlenku azotu – dodaje Kamila Drzewicka, prawniczka ClientEarth.

List z apelem do producentów i dystrybutorów węgla typu „ekogroszek” został także przesłany do wiadomości odpowiednich instytucji i urzędów zajmujących się zwalczaniem nieuczciwych praktyk rynkowych oraz ochroną praw konsumentów, w tym do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz stowarzyszeń branżowych.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Ochrona środowiska Dzień Ziemi już 22.04, w tym roku pod hasłem Planeta kontra tworzywa sztuczne Biuro prasowe
2024-04-17 | 01:00

Dzień Ziemi już 22.04, w tym roku pod hasłem "Planeta kontra tworzywa sztuczne"

22 kwietnia obchodzimy Dzień Ziemi - święto ustanowione w 1970 roku, które ma na celu promowanie postaw proekologicznych i uświadamianie problemów ochrony środowiska. W tym roku
Ochrona środowiska Nowy raport Fundacji Climate Strategies Poland
2024-04-12 | 01:00

Nowy raport Fundacji Climate Strategies Poland

Nowy raport Fundacji Climate Strategies Poland nie pozostawia złudzeń: samo raportowanie nie zbuduje konkurencyjności klimatycznej. Polskie firmy powinny pilnie się dekarbonizować, nie
Ochrona środowiska Kompost z Eko Doliny – dobra praktyka „zero waste”
2024-04-11 | 15:30

Kompost z Eko Doliny – dobra praktyka „zero waste”

Mieszkańcy Gdyni i okolic chętnie korzystają z naturalnego nawozu, wytwarzanego z bioodpadów w Eko Dolinie. Każdego roku spółka sprzedaje od 8 do 11 tysięcy ton kompostu.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Padają kolejne rekordy generacji energii z OZE. Przez jakość sieci duży potencjał wciąż jest niezagospodarowany

W Polsce padają w ostatnim czasie kolejne rekordy generacji prądu z OZE. – Potencjał wzrostu wciąż jednak mamy bardzo duży – zauważa Krzysztof Cibor z Greenpeace Polska. W tej chwili ten potencjał pozostaje w dużej mierze niewykorzystany m.in. przez regulacje hamujące rozwój energetyki wiatrowej na lądzie i zły stan sieci elektroenergetycznych, który przekłada się na dużą liczbę odmów przyłączania nowych źródeł odnawialnych albo konieczność ich czasowego wyłączania. Ekspert wskazuje, że to dwa najważniejsze zadania dla nowego rządu, który na czerwiec br. zapowiedział już liberalizację tzw. ustawy wiatrakowej.

Edukacja

Polacy mało wiedzą o instytucji rodzicielstwa zastępczego. Dwie trzecie społeczeństwa nigdy nie spotkało się z tym pojęciem

Aż 64 proc. Polaków nigdy nie spotkało się z pojęciem rodzicielstwa zastępczego zawodowego – wynika z badania przeprowadzonego w marcu br. na zlecenie Fundacji Happy Kids. Najliczniejszą grupą, która nie zna tego pojęcia, stanowią respondenci między 18. a 22. rokiem życia. Co 10. badany nie wie, jaka jest różnica między rodzicem zastępczym a rodzicem adopcyjnym. Zdaniem ekspertów brak świadomości ma konsekwencje dla rozwoju instytucji pieczy zastępczej w Polsce.

IT i technologie

Nowy ośrodek w Krakowie będzie wspierać innowacje dla NATO. Połączy start-upy i naukowców z sektorem obronności

Połączenie najzdolniejszych naukowców oraz technologicznych start-upów z firmami z sektora obronnego i wojskowego – to główny cel akceleratora, który powstaje w Krakowie. Będzie on należał do natowskiej sieci DIANA, która z założenia ma służyć rozwojowi technologii służących zarówno w obronności, jak i na rynku cywilnym w krajach sojuszniczych NATO. Eksperci liczą na rozwiązania wykorzystujące m.in. sztuczną inteligencję, drony czy technologie kwantowe. Dla sektora to szansa na pozyskanie innowacji na skalę światową, a dla start-upów szansa na wyjście na zagraniczne rynki i pozyskanie środków na globalny rozwój.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.