Co 3. Polak nie wie o tegorocznych zmianach w opłatach za plastikowe opakowania

Ewa Malicka
Rocket Science
Pływacka 3/2
02-633 Warszawa
ewa.malicka|rocketscience.com.pl| |ewa.malicka|rocketscience.com.pl
781453815
https://www.rocketscience.com.pl/
Niemal 30 proc. respondentów uważa, że nowe opłaty za jednorazowe opakowania z tworzyw sztucznych są zbyt wysokie. Nawet 60 proc. ankietowanych planuje ograniczenie ich kupowania w związku z wprowadzeniem nowych przepisów. Austriacka marka Waterdrop zbadała opinie Polaków na temat tegorocznych zmian w przepisach dotyczących jednorazowych tworzyw sztucznych. Ponad ⅓ badanych Polaków przyznaje, że nie pije wystarczających ilości wody, bo nie lubi jej smaku. Najnowsza Limitowana Soczysta Kolekcja Waterdrop zawiera Microdrinki w cytrusowych smakach oraz letnie gadżety.
Wiceminister resortu klimatu i środowiska Anita Sowińska szacuje, że w 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł podatku od nieprzetworzonego plastiku. Jednak nasz kraj zamierza również ograniczać jego nadmierną produkcję oraz użytkowanie. W tym roku wprowadzono opłatę doliczaną do jednorazowych opakowań z tworzyw sztucznych w wysokości 0,20 zł, a do pojemników na żywność – 0,25 zł. Marka Waterdrop postanowiła sprawdzić, jakie jest zdanie Polaków na ten temat.
Co trzeci badany nie wie o wprowadzeniu opłat za jednorazowe opakowania
Z przeprowadzonej ankiety wynika, że 60 proc. respondentów uważa kwoty nowych opłat za odpowiednie, a 29,5 proc. sądzi, że są one zbyt wysokie. Jednocześnie jednak 10,5 proc. ankietowanych twierdzi, że kwoty te są za niskie. Ankietowani zostali zapytani również o to, czy są świadomi wprowadzenia tegorocznych zmian prawnych dotyczących opłat za jednorazowe opakowania z tworzyw sztucznych. Okazuje się, że 65,5 proc. respondentów zdaje sobie z nich sprawę, jednak 34,5 proc. nie wie o ich wprowadzeniu. Badani zapytani zostali również o ich nawyki konsumenckie w związku ze zmianami. Nawet 59,7 proc. ankietowanych planuje kupować mniej produktów w jednorazowych opakowaniach, podczas gdy 10 proc. osób nie ma takiego zamiaru. Z kolei 7,8 proc. deklaruje, że całkowicie przestanie z nich korzystać, a 22,6 proc. nie podjęło jeszcze decyzji w tej materii.
Polacy masowo popierają wprowadzenie systemu kaucyjnego
Z kolei system kaucyjny w Polsce zacznie obowiązywać od 2025 roku. Obecnie trwają prace nad ostatecznym kształtem tego projektu. Kaucje mają zachęcić do zwrotu opakowań i zwiększyć ilość ponownie wykorzystanych i przetwarzanych surowców służących do wytworzenia opakowań. Do jednorazowych butelek z plastiku o pojemności do 3 litrów, szklanych butelek wielorazowego użytku do 1,5 litra oraz metalowych puszek o pojemności do 1 litra doliczona zostanie opłata, która ma wynieść 0,50 zł. Będzie ona oddawana przy zwrocie opakowań w sklepie bez konieczności pokazania paragonu. Waterdrop zbadał opinie Polaków na ten temat.
Zdaniem 88,3 proc. badanych w Polsce powinien obowiązywać system kaucyjny lub zwrotny dotyczący jednorazowych plastikowych butelek. 8 proc. nie ma zdania w tej sprawie, a 3,6 proc. osób jest przeciwna temu pomysłowi. Wyniki badania wskazują również, że nawet 87,6 proc. Polaków stara się korzystać z wielorazowych opakowań, ponieważ uważają je za bardziej ekologiczne. Natomiast 10 proc. ankietowanych w równej mierze korzysta z tych jednorazowych. Polacy są coraz bardziej otwarci na ekologiczne rozwiązania.
Co trzeci Polak nie pije odpowiednich ilości wody, bo nie lubi jej smaku
Z badania przeprowadzonego przez Waterdrop wynika, że aż 47 proc. Polaków pije za mało wody, bo zapomina o regularnym nawadnianiu, a 35 proc. przez to, że nie lubi jej smaku. W okresie wakacyjnym, kiedy temperatury są najwyższe, odpowiednie nawodnienie jest szczególnie ważne. Z myślą o osobach, które nie lubią smaku zwykłej wody, a jednocześnie nie chcą pić słodzonych napojów, Waterdrop wprowadza Limitowaną Soczystą Kolekcję, w której znajdują się nowe Microdrinki w cytrusowych smakach – grejpfrutowym, pomarańczowym oraz cytrynowym. Dodatkowo w kolekcji dostępne są wakacyjne gadżety – karafka oraz szklanki wykonane z karbowanego szkła borokrzemowego w letnich, pastelowych odcieniach, a także torba plażowa i koc piknikowy.
Zrównoważony rozwój
Waterdrop dba o to, aby stać się ekologicznym liderem w branży napojów. Obecnie marka dostępna jest w ponad 20 000 punktach sprzedaży na świecie. Ambasadorami oraz inwestorami marką są m.in.: Hubert Hurkacz, Andrey Rublev, Taylor Fritz. Waterdrop wierzy w świat bez plastiku i wprowadza butelki wielokrotnego użytku oraz Microdrinki bez dodatku cukru i konserwantów.

Amazon 5. rok z rzędu największym na świecie korporacyjnym nabywcą energii odnawialnej

Poznaliśmy zwycięzców globalnego konkursu "Go Green with Taiwan"

Klątwa jednorazowego plastiku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Projekt unijnego budżetu po 2027 roku będzie przedstawiony w lipcu. Polska może odegrać istotną rolę w pracach nad nim
Polska prezydencja zbiegła się z rozpoczęciem rozmów na temat wieloletnich unijnych ram finansowych (WRF), które określą cele i priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. Projekt budżetu ma być gotowy w lipcu, a potem rozpoczną się negocjacje między instytucjami unijnymi. Polska może odegrać istotną rolę w pracach nad WRF, dlatego to od naszego kraju swoje konsultacje rozpoczęli europarlamentarzyści, którzy są współsprawozdawcami PE ds. wieloletniego budżetu Unii Europejskiej.
Prawo
Przedsiębiorcy czują się pomijani w pracach nad przepisami. Narzekają na zawrotne tempo prac legislacyjnych

W ubiegłym roku uchwalono 14 tys. stron nowego prawa. To wynik o 59 proc. niższy niż rok wcześniej – wynika z „Barometru prawa” Grant Thornton. Eksperci wskazują, że nie przekłada się to jednak na jakość nowych przepisów. Tempo prac regulacyjnych przyspiesza, a konsultacje publiczne rzadko są transparentne. Przedsiębiorcy czują się pomijani w procesie konsultacji i zaskakiwani nagłymi zmianami w prawie.
Konsument
Alkohol najbardziej rozpowszechnioną substancją psychoaktywną u młodzieży. Coraz większa popularność e-papierosów

Niemal trzy czwarte uczniów w wieku 15–16 lat już sięgnęło po alkohol. Jak wynika z badania ESPAD 2024, to wciąż najbardziej wśród młodzieży rozpowszechniona substancja psychoaktywna. W ostatnich 20 latach o ponad 20 pp. spadł odsetek nastolatków palących papierosy, ale prawie 70 proc. 17–18-latków przyznaje, że sięgnęło w swoim życiu po e-papierosa. Eksperci wskazują na potrzebę nie tylko bardziej restrykcyjnego ograniczania dostępności tych produktów dla młodych ludzi, ale też o działania na rzecz edukacji zdrowotnej i kompleksowego podejścia do profilaktyki i leczenia uzależnień, bez podziału na poszczególne grupy substancji.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.