Co 3. Polak nie wie o tegorocznych zmianach w opłatach za plastikowe opakowania

Ewa Malicka
Rocket Science
Pływacka 3/2
02-633 Warszawa
ewa.malicka|rocketscience.com.pl| |ewa.malicka|rocketscience.com.pl
781453815
https://www.rocketscience.com.pl/
Niemal 30 proc. respondentów uważa, że nowe opłaty za jednorazowe opakowania z tworzyw sztucznych są zbyt wysokie. Nawet 60 proc. ankietowanych planuje ograniczenie ich kupowania w związku z wprowadzeniem nowych przepisów. Austriacka marka Waterdrop zbadała opinie Polaków na temat tegorocznych zmian w przepisach dotyczących jednorazowych tworzyw sztucznych. Ponad ⅓ badanych Polaków przyznaje, że nie pije wystarczających ilości wody, bo nie lubi jej smaku. Najnowsza Limitowana Soczysta Kolekcja Waterdrop zawiera Microdrinki w cytrusowych smakach oraz letnie gadżety.
Wiceminister resortu klimatu i środowiska Anita Sowińska szacuje, że w 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł podatku od nieprzetworzonego plastiku. Jednak nasz kraj zamierza również ograniczać jego nadmierną produkcję oraz użytkowanie. W tym roku wprowadzono opłatę doliczaną do jednorazowych opakowań z tworzyw sztucznych w wysokości 0,20 zł, a do pojemników na żywność – 0,25 zł. Marka Waterdrop postanowiła sprawdzić, jakie jest zdanie Polaków na ten temat.
Co trzeci badany nie wie o wprowadzeniu opłat za jednorazowe opakowania
Z przeprowadzonej ankiety wynika, że 60 proc. respondentów uważa kwoty nowych opłat za odpowiednie, a 29,5 proc. sądzi, że są one zbyt wysokie. Jednocześnie jednak 10,5 proc. ankietowanych twierdzi, że kwoty te są za niskie. Ankietowani zostali zapytani również o to, czy są świadomi wprowadzenia tegorocznych zmian prawnych dotyczących opłat za jednorazowe opakowania z tworzyw sztucznych. Okazuje się, że 65,5 proc. respondentów zdaje sobie z nich sprawę, jednak 34,5 proc. nie wie o ich wprowadzeniu. Badani zapytani zostali również o ich nawyki konsumenckie w związku ze zmianami. Nawet 59,7 proc. ankietowanych planuje kupować mniej produktów w jednorazowych opakowaniach, podczas gdy 10 proc. osób nie ma takiego zamiaru. Z kolei 7,8 proc. deklaruje, że całkowicie przestanie z nich korzystać, a 22,6 proc. nie podjęło jeszcze decyzji w tej materii.
Polacy masowo popierają wprowadzenie systemu kaucyjnego
Z kolei system kaucyjny w Polsce zacznie obowiązywać od 2025 roku. Obecnie trwają prace nad ostatecznym kształtem tego projektu. Kaucje mają zachęcić do zwrotu opakowań i zwiększyć ilość ponownie wykorzystanych i przetwarzanych surowców służących do wytworzenia opakowań. Do jednorazowych butelek z plastiku o pojemności do 3 litrów, szklanych butelek wielorazowego użytku do 1,5 litra oraz metalowych puszek o pojemności do 1 litra doliczona zostanie opłata, która ma wynieść 0,50 zł. Będzie ona oddawana przy zwrocie opakowań w sklepie bez konieczności pokazania paragonu. Waterdrop zbadał opinie Polaków na ten temat.
Zdaniem 88,3 proc. badanych w Polsce powinien obowiązywać system kaucyjny lub zwrotny dotyczący jednorazowych plastikowych butelek. 8 proc. nie ma zdania w tej sprawie, a 3,6 proc. osób jest przeciwna temu pomysłowi. Wyniki badania wskazują również, że nawet 87,6 proc. Polaków stara się korzystać z wielorazowych opakowań, ponieważ uważają je za bardziej ekologiczne. Natomiast 10 proc. ankietowanych w równej mierze korzysta z tych jednorazowych. Polacy są coraz bardziej otwarci na ekologiczne rozwiązania.
Co trzeci Polak nie pije odpowiednich ilości wody, bo nie lubi jej smaku
Z badania przeprowadzonego przez Waterdrop wynika, że aż 47 proc. Polaków pije za mało wody, bo zapomina o regularnym nawadnianiu, a 35 proc. przez to, że nie lubi jej smaku. W okresie wakacyjnym, kiedy temperatury są najwyższe, odpowiednie nawodnienie jest szczególnie ważne. Z myślą o osobach, które nie lubią smaku zwykłej wody, a jednocześnie nie chcą pić słodzonych napojów, Waterdrop wprowadza Limitowaną Soczystą Kolekcję, w której znajdują się nowe Microdrinki w cytrusowych smakach – grejpfrutowym, pomarańczowym oraz cytrynowym. Dodatkowo w kolekcji dostępne są wakacyjne gadżety – karafka oraz szklanki wykonane z karbowanego szkła borokrzemowego w letnich, pastelowych odcieniach, a także torba plażowa i koc piknikowy.
Zrównoważony rozwój
Waterdrop dba o to, aby stać się ekologicznym liderem w branży napojów. Obecnie marka dostępna jest w ponad 20 000 punktach sprzedaży na świecie. Ambasadorami oraz inwestorami marką są m.in.: Hubert Hurkacz, Andrey Rublev, Taylor Fritz. Waterdrop wierzy w świat bez plastiku i wprowadza butelki wielokrotnego użytku oraz Microdrinki bez dodatku cukru i konserwantów.

Amazon 5. rok z rzędu największym na świecie korporacyjnym nabywcą energii odnawialnej

Poznaliśmy zwycięzców globalnego konkursu "Go Green with Taiwan"

Klątwa jednorazowego plastiku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Farmacja

Polska uzależniona od leków z importu. To zagrożenie dla bezpieczeństwa lekowego kraju
Niespełna jedna trzecia sprzedawanych w Polsce leków jest produkowana w naszym kraju, podczas gdy średnia europejska to około 70 proc. Uzależnienie od importu jest poważnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa lekowego. Wzmocnieniu tego obszaru ma służyć jeden z konkursów w ramach KPO, który niedawno rozstrzygnęła Agencja Badań Medycznych. 112 mln zł trafi na wsparcie 22 projektów z obszaru innowacyjnych technologii biomedycznych. Jeden z nich dotyczy opracowania leków generycznych stosowanych w leczeniu POChP i astmy.
Robotyka i SI
Unia Europejska spóźniona w wyścigu AI. Eksperci apelują o szybsze inwestycje i zaprzestanie regulacji

– Decyzja o zainwestowaniu 200 mld euro w sztuczną inteligencję została podjęta zbyt późno – ocenia dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema. Jak podkreśla, Europa pozostaje w tyle za Stanami Zjednoczonymi i Chinami w zakresie innowacji. Kluczowe znaczenie ma teraz tempo i sposób dystrybucji środków – jeśli zostaną przekazane zbyt późno, efekty inwestycji mogą się stać nieaktualne w dynamicznie rozwijającym się świecie AI. Kolejne postulaty dotyczą zaprzestania regulacji i skupienia się na technologicznych niszach, w których jesteśmy liderami.
Sport
Rusza nowy sezon rowerów publicznych. Na ten element zrównoważonej mobilności stawia coraz więcej polskich miast [DEPESZA]

1 marca wystartował nowy sezon rowerów publicznych Nextbike. W tym roku mieszkańcy 80 polskich miast będą mieli do dyspozycji około 18 tys. rowerów. Szczególnym projektem będzie integracja działającego w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Metroroweru z Kolejami Śląskimi, co stworzy jeden z pierwszych w Polsce systemów transportowych w modelu mobility as a service. – Miasta konsekwentnie rozwijają infrastrukturę rowerową, dostrzegając jej kluczową rolę w budowaniu zrównoważonego transportu – ocenia Tomasz Wojtkiewicz, prezes zarządu Grupy Nextbike.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.