Komunikaty PR

Co 3. Polak nie wie o tegorocznych zmianach w opłatach za plastikowe opakowania

2024-06-25  |  13:40
Biuro prasowe
Kontakt

Ewa Malicka
Rocket Science

Pływacka 3/2
02-633 Warszawa
ewa.malicka|rocketscience.com.pl| |ewa.malicka|rocketscience.com.pl
781453815
https://www.rocketscience.com.pl/

Niemal 30 proc. respondentów uważa, że nowe opłaty za jednorazowe opakowania z tworzyw sztucznych są zbyt wysokie. Nawet 60 proc. ankietowanych planuje ograniczenie ich kupowania w związku z wprowadzeniem nowych przepisów. Austriacka marka Waterdrop zbadała opinie Polaków na temat tegorocznych zmian w przepisach dotyczących jednorazowych tworzyw sztucznych. Ponad ⅓ badanych Polaków przyznaje, że nie pije wystarczających ilości wody, bo nie lubi jej smaku. Najnowsza Limitowana Soczysta Kolekcja Waterdrop zawiera Microdrinki w cytrusowych smakach oraz letnie gadżety.

Wiceminister resortu klimatu i środowiska Anita Sowińska szacuje, że w 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł podatku od nieprzetworzonego plastiku. Jednak nasz kraj zamierza również ograniczać jego nadmierną produkcję oraz użytkowanie. W tym roku wprowadzono opłatę doliczaną do jednorazowych opakowań z tworzyw sztucznych w wysokości 0,20 zł, a do pojemników na żywność – 0,25 zł. Marka Waterdrop postanowiła sprawdzić, jakie jest zdanie Polaków na ten temat.

 

Co trzeci badany nie wie o wprowadzeniu opłat za jednorazowe opakowania

Z przeprowadzonej ankiety wynika, że 60 proc. respondentów uważa kwoty nowych opłat za odpowiednie, a 29,5 proc. sądzi, że są one zbyt wysokie. Jednocześnie jednak 10,5 proc. ankietowanych twierdzi, że kwoty te są za niskie. Ankietowani zostali zapytani również o to, czy są świadomi wprowadzenia tegorocznych zmian prawnych dotyczących opłat za jednorazowe opakowania z tworzyw sztucznych. Okazuje się, że 65,5 proc. respondentów zdaje sobie z nich sprawę, jednak 34,5 proc. nie wie o ich wprowadzeniu. Badani zapytani zostali również o ich nawyki konsumenckie w związku ze zmianami. Nawet 59,7 proc. ankietowanych planuje kupować mniej produktów w jednorazowych opakowaniach, podczas gdy 10 proc. osób nie ma takiego zamiaru. Z kolei 7,8 proc. deklaruje, że całkowicie przestanie z nich korzystać, a 22,6 proc. nie podjęło jeszcze decyzji w tej materii.

 

Polacy masowo popierają wprowadzenie systemu kaucyjnego

Z kolei system kaucyjny w Polsce zacznie obowiązywać od 2025 roku. Obecnie trwają prace nad ostatecznym kształtem tego projektu. Kaucje mają zachęcić do zwrotu opakowań i zwiększyć ilość ponownie wykorzystanych i przetwarzanych surowców służących do wytworzenia opakowań. Do jednorazowych butelek z plastiku o pojemności do 3 litrów, szklanych butelek wielorazowego użytku do 1,5 litra oraz metalowych puszek o pojemności do 1 litra doliczona zostanie opłata, która ma wynieść 0,50 zł. Będzie ona oddawana przy zwrocie opakowań w sklepie bez konieczności pokazania paragonu. Waterdrop zbadał opinie Polaków na ten temat.

Zdaniem 88,3 proc. badanych w Polsce powinien obowiązywać system kaucyjny lub zwrotny dotyczący jednorazowych plastikowych butelek. 8 proc. nie ma zdania w tej sprawie, a 3,6 proc. osób jest przeciwna temu pomysłowi. Wyniki badania wskazują również, że nawet 87,6 proc. Polaków stara się korzystać z wielorazowych opakowań, ponieważ uważają je za bardziej ekologiczne. Natomiast 10 proc. ankietowanych w równej mierze korzysta z tych jednorazowych. Polacy są coraz bardziej otwarci na ekologiczne rozwiązania.

 

Co trzeci Polak nie pije odpowiednich ilości wody, bo nie lubi jej smaku

Z badania przeprowadzonego przez Waterdrop wynika, że aż 47 proc. Polaków pije za mało wody, bo zapomina o regularnym nawadnianiu, a 35 proc. przez to, że nie lubi jej smaku. W okresie wakacyjnym, kiedy temperatury są najwyższe, odpowiednie nawodnienie jest szczególnie ważne. Z myślą o osobach, które nie lubią smaku zwykłej wody, a jednocześnie nie chcą pić słodzonych napojów, Waterdrop wprowadza Limitowaną Soczystą Kolekcję, w której znajdują się nowe Microdrinki w cytrusowych smakach – grejpfrutowym, pomarańczowym oraz cytrynowym. Dodatkowo w kolekcji dostępne są wakacyjne gadżety – karafka oraz szklanki wykonane z karbowanego szkła borokrzemowego w letnich, pastelowych odcieniach, a także torba plażowa i koc piknikowy.

 

Zrównoważony rozwój

Waterdrop dba o to, aby stać się ekologicznym liderem w branży napojów. Obecnie marka dostępna jest w ponad 20 000 punktach sprzedaży na świecie. Ambasadorami oraz inwestorami marką są m.in.: Hubert Hurkacz, Andrey Rublev, Taylor Fritz. Waterdrop wierzy w świat bez plastiku i wprowadza butelki wielokrotnego użytku oraz Microdrinki bez dodatku cukru i konserwantów.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Rocket Science
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Ochrona środowiska Poznaliśmy zwycięzców globalnego konkursu Go Green with Taiwan Biuro prasowe
2024-12-19 | 15:00

Poznaliśmy zwycięzców globalnego konkursu "Go Green with Taiwan"

Trzy zespoły z Wielkiej Brytanii, Węgier i Filipin zdobyły główne nagrody o wartości 20 000 dolarów za swoje innowacyjne i zrównoważone projekty. W konkursie wzięło
Ochrona środowiska Klątwa jednorazowego plastiku
2024-12-19 | 10:00

Klątwa jednorazowego plastiku

Mimo, że przepisy dyrektywy SUP funkcjonują w Polsce już ponad półtora roku, większość Polaków nie dostrzegła żadnej istotnej zmiany w kwestii opakowań, redukcji plastiku
Ochrona środowiska Polacy coraz mniej zainteresowani zmianą klimatu
2024-12-18 | 01:00

Polacy coraz mniej zainteresowani zmianą klimatu

Zaledwie 29% Polaków deklaruje wysoką świadomość ekologiczną, co oznacza spadek o 15 p.p. w porównaniu do 2021 r. Jednocześnie 49% respondentów wskazuje, że produkcja

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników. Ratunkiem dla rynku pracy wzrost zatrudnienia cudzoziemców

Do 2035 roku liczba osób pracujących w Polsce zmniejszy się o 2,1 mln – wynika z analizy Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Lukę tę częściowo mogliby zapełnić pracownicy zagraniczni. Pracodawcy czekają na przepisy, które zwiększą atrakcyjność naszego rynku pracy dla imigrantów zarobkowych i ułatwią procedury. Nowe przepisy opracowane przez resort pracy, które mają wejść w życie w 2025 roku, mają zwiększyć szybkość i efektywność postępowań administracyjnych w sprawach zatrudniania cudzoziemców.

Konsument

Kupujący nieruchomości mogą jeszcze liczyć na rabaty. Zwłaszcza w przypadku nowych inwestycji deweloperskich

W grudniu sprzedaż nowych mieszkań na większości dużych rynków w Polsce pozostała stabilna względem poprzedniego miesiąca. Spadła w Krakowie i Warszawie, a wzrosła w Gdańsku, Łodzi, Poznaniu i we Wrocławiu – wynika z Barometru Cen Mieszkań Tabelaofert.pl. Nowe mieszkania trafiające do oferty są zdecydowanie tańsze, niż wynosi średnia rynkowa dla danego miasta. Ze względu na dużą podaż lokali klienci mogą liczyć na rabaty cenowe, które w ciągu kolejnych sześciudziewięciu miesięcy będą jednak stopniowo maleć.

Zdrowie

Polska potrzebuje centralnego systemu dokumentacji medycznej. Jest niezbędny w wypadku sytuacji kryzysowych

W sytuacji konfliktu zbrojnego lub innej sytuacji kryzysowej o efektywności działań z zakresu medycyny pola walki może decydować dostęp do dokumentacji medycznej pacjenta – zarówno żołnierza, jak i cywila. Tymczasem okazuje się, że choć na placówkach ciąży obowiązek prowadzenia tej dokumentacji elektronicznie, to systemy w poszczególnych podmiotach nie komunikują się ze sobą. Zupełnie inne są też ramy prawne dla działania w tym zakresie jednostek cywilnych i wojskowych. Eksperci są zdania, że musi powstać centrum usług wspólnych, które będzie operatorem danych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.