Komunikaty PR

Co Polacy wiedzą o bateriach i jak sobie radzą z ich segregacją? - nowy raport

2024-02-16  |  15:00
Biuro prasowe
Kontakt
Martyna Pietrzak-Sikorska
brak

brak
brak brak
martyna|allhands.agency| |martyna|allhands.agency
+48 660897922
https://allhands.agency/

Wiedza o bateriach bardziej na minus niż na plus.

Polacy i selektywna zbiórka

 

Baterii używamy codziennie z coraz większą częstotliwością. Znajdziemy je w naszych urządzeniach przenośnych, ale także samochodach. To sprawia, że ten rynek rośnie wykładniczo, a wraz z nim pojawiają się nowe odpady. Z raportu Interzero „Między plusem a minusem - co Polacy wiedzą o bateriach i jak sobie radzą z ich segregacją?” wynika, że boimy się ich produkcji, składowania, a recykling ogniw uznało za szkodliwy 39% respondentów. 18% wszystkich badanych, z czego 30% młodych (18-34 lata) uważa, że nie da się ich przetworzyć wtórnie.

Selektywna zbiórka

Raport “Między plusem a minusem - co Polacy wiedzą o bateriach i jak sobie radzą z ich segregacją?” ujawnia lukę pomiędzy ekologicznymi deklaracjami, a rzeczywistymi zachowaniami społeczeństwa. Prawie każdy (90% osób) deklaruje, że segreguje śmieci, tymczasem podział na 5 obowiązkowych frakcji (papier, szkło, metale i tworzywa sztuczne, bio i zmieszane) stosuje zaledwie nieco ponad połowa z nas (58%). Pokolenie Z, często utożsamiane ze środowiskowymi ideałami, dwukrotnie częściej nie segreguje odpadów wcale w porównaniu do generacji Baby Boomers.

Wydzielone miejsca na zużyte baterie znajdują się w trzech czwartych polskich domów. Najczęściej (60%) te małe ogniwa trafiają potem do specjalnych pojemników w sklepach, które w opinii badanych, powinny być jeszcze lepiej oznakowane i bardziej dostępne. Aż 6% wszystkich badanych i 11% młodych wyrzuca baterie nieprawidłowo, umieszczając je w zwykłych domowych koszach (czarnym lub żółtym).

Selektywna wiedza młodych Polaków

Młodzi Polacy (18-34 lat) nie znają podstawowych typów baterii. 10% z nich nie potrafiło wskazać żadnej nazwy. Problemów nastręczają nowe urządzenia, często z wbudowaną baterią, jak np. e-papierosy. Zaledwie 44% respondentów wiedziało, gdzie je należy wyrzucić. To jest prawdziwe wyzwanie stojące przed społeczną odpowiedzialnością biznesuNa rynku stale pojawiają się nowe rodzaje urządzeń i źródeł zasilania. Każdy przedsiębiorca wprowadzający na polski rynek baterie ma obowiązek finansowania publicznych kampanii edukacyjnych. Z badania wynika, że bardziej niż wiedza o konkretnych rodzajach baterii, potrzebne jest poznanie i zrozumienie procesów, oraz świadomość dotycząca tego, co robić ze zużytym sprzętem. To pozwoli Polakom mądrze pozbywać się odpadów zarówno indywidualnie, jak i na poziomie firmy czy instytucji. - wyjaśnia Paweł Lesiak, wiceprezes Interzero Organizacji Odzysku Opakowań.

Zasilani bateriami - nadzieja w recyklingu

Rosnący rynek baterii powoduje skok zapotrzebowania na surowce do ich produkcji, takich jak lit, nikiel, mangan czy grafit. Część z tych pierwiastków występuje tylko w kilku miejscach na Ziemi, podczas gdy wraz z rozwojem elektryfikacji popyt na nie idzie w górę. Dla gospodarek krajowej i europejskiej mają znaczenie strategiczne, a nawet krytyczne. Choć 59% ankietowanych wie, że z baterii można odzyskiwać cenne surowce, równocześnie aż 43% osób nie potrafi nazwać ani jednego pierwiastka czy materiału, który można odzyskać z baterii.

Z powodów ekonomicznych, w szczególności ograniczonych zasobów, ważne jest, aby nie tracić już raz wprowadzonych na rynek cennych surowców, czyli by poddawać baterie recyklingowi. Tymczasem wśród Polaków zdania na temat szczególnie potrzebnego procesu, są podzielone: 39% osób uznaje go za groźny dla środowiska, 29% za nieszkodliwy, a 32% nie potrafi tego ocenić.

Premiera raportu w Światowy Dzień Baterii

Raport „Między plusem a minusem” jest jednym z nielicznych opracowań w Polsce tak dogłębnie opisujących postawy Polaków wobec recyklingu – w tym wypadku baterii. Zawiera on odpowiedzi na łącznie kilkadziesiąt pytań, m.in. o posiadane pojemniki na odpady, weryfikuje wiedzę na temat segregacji czy stosunek do recyklingu. Zebrane w nim dane wskazują konieczność dalszej edukacji polskiego społeczeństwa w zakresie segregacji baterii. Większość z nas wie, gdzie powinna je wyrzucić, ale co się dalej z nimi dzieje i dlaczego jest to ważne, już niekoniecznie.

Cały raport “Między plusem a minusem. Co Polacy wiedzą o bateriach i jak sobie radzą z ich segregacją?” jest dostępny na stronie: https://ekobezkantow.pl/raporty/miedzy-plusem-a-minusem/. Jest to element większej kampanii edukacyjnej „Eko bez kantów” przybliżającej Polkom i Polakom recykling oraz gospodarkę o obiegu zamkniętym.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: brak
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Ochrona środowiska Poznaliśmy zwycięzców globalnego konkursu Go Green with Taiwan Biuro prasowe
2024-12-19 | 15:00

Poznaliśmy zwycięzców globalnego konkursu "Go Green with Taiwan"

Trzy zespoły z Wielkiej Brytanii, Węgier i Filipin zdobyły główne nagrody o wartości 20 000 dolarów za swoje innowacyjne i zrównoważone projekty. W konkursie wzięło
Ochrona środowiska Klątwa jednorazowego plastiku
2024-12-19 | 10:00

Klątwa jednorazowego plastiku

Mimo, że przepisy dyrektywy SUP funkcjonują w Polsce już ponad półtora roku, większość Polaków nie dostrzegła żadnej istotnej zmiany w kwestii opakowań, redukcji plastiku
Ochrona środowiska Polacy coraz mniej zainteresowani zmianą klimatu
2024-12-18 | 01:00

Polacy coraz mniej zainteresowani zmianą klimatu

Zaledwie 29% Polaków deklaruje wysoką świadomość ekologiczną, co oznacza spadek o 15 p.p. w porównaniu do 2021 r. Jednocześnie 49% respondentów wskazuje, że produkcja

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników. Ratunkiem dla rynku pracy wzrost zatrudnienia cudzoziemców

Do 2035 roku liczba osób pracujących w Polsce zmniejszy się o 2,1 mln – wynika z analizy Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Lukę tę częściowo mogliby zapełnić pracownicy zagraniczni. Pracodawcy czekają na przepisy, które zwiększą atrakcyjność naszego rynku pracy dla imigrantów zarobkowych i ułatwią procedury. Nowe przepisy opracowane przez resort pracy, które mają wejść w życie w 2025 roku, mają zwiększyć szybkość i efektywność postępowań administracyjnych w sprawach zatrudniania cudzoziemców.

Konsument

Kupujący nieruchomości mogą jeszcze liczyć na rabaty. Zwłaszcza w przypadku nowych inwestycji deweloperskich

W grudniu sprzedaż nowych mieszkań na większości dużych rynków w Polsce pozostała stabilna względem poprzedniego miesiąca. Spadła w Krakowie i Warszawie, a wzrosła w Gdańsku, Łodzi, Poznaniu i we Wrocławiu – wynika z Barometru Cen Mieszkań Tabelaofert.pl. Nowe mieszkania trafiające do oferty są zdecydowanie tańsze, niż wynosi średnia rynkowa dla danego miasta. Ze względu na dużą podaż lokali klienci mogą liczyć na rabaty cenowe, które w ciągu kolejnych sześciudziewięciu miesięcy będą jednak stopniowo maleć.

Zdrowie

Polska potrzebuje centralnego systemu dokumentacji medycznej. Jest niezbędny w wypadku sytuacji kryzysowych

W sytuacji konfliktu zbrojnego lub innej sytuacji kryzysowej o efektywności działań z zakresu medycyny pola walki może decydować dostęp do dokumentacji medycznej pacjenta – zarówno żołnierza, jak i cywila. Tymczasem okazuje się, że choć na placówkach ciąży obowiązek prowadzenia tej dokumentacji elektronicznie, to systemy w poszczególnych podmiotach nie komunikują się ze sobą. Zupełnie inne są też ramy prawne dla działania w tym zakresie jednostek cywilnych i wojskowych. Eksperci są zdania, że musi powstać centrum usług wspólnych, które będzie operatorem danych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.