Dzień Różnorodności Biologicznej. Sprawdź, dlaczego należy dbać o każdy gatunek
Środowisko naturalne w ostatnich dekadach musi mierzyć się z wieloma wyzwaniami. Niestety, za część tych problemów odpowiada człowiek i jego działalność, prowadząca m.in. do intensyfikacji efektu cieplarnianego. Obchodzony z inicjatywy ONZ Międzynarodowy Dzień Różnorodności Biologicznej (22 maja) to dobry moment, by zauważyć, że każdy z nas może przeciwdziałać negatywnym zmianom w światowym ekosystemie.
Zachowywanie bioróżnorodności w środowisku naturalnym jest niezwykle ważnym zadaniem, które zostało postawione nie tylko przed naszym, ale także przed kolejnymi pokoleniami. Bogactwo poszczególnych ekosystemów zapewnia bowiem prawidłowe funkcjonowanie łańcuchów pokarmowych. Zaburzenia w tym zakresie mogą natomiast nieść za sobą bardzo duże ryzyko – brak w przyrodzie nawet jednego gatunku w wielu przypadkach uruchomi lawinę, którą może być trudno powstrzymać i odwrócić. Dlatego tak ważne jest podejmowanie odpowiednich działań.
Zrównoważony rozwój
Zwiększająca się z roku na rok światowa populacja ludzi wiąże się z jednej strony z rozwojem, ale z drugiej również z postępującą urbanizacją. Tylko od 1992 roku tereny miejskie powiększyły swoją powierzchnię ponad dwukrotnie[1]. Rosnąca liczba mieszkańców naszej planety potrzebuje także coraz większej ilości pożywienia. – Podejmowanie działań zmierzających do wzrostu wydajności produkcji jest czymś naturalnym i potrzebnym. Tego rodzaju operacje powinny jednak w głównej mierze opierać się na procesach modernizacyjnych, a nie na zdecydowanym powiększaniu obszarów rolniczych, kosztem np. lasów równikowych – podkreśla Radosław Żuk, prezes Fundacji BOŚ.
Niestety, w wielu częściach naszego globu produkcja żywności nie odbywa się w sposób zrównoważony, przez co cierpi środowisko naturalne. Zarówno to morskie, jak i lądowe. Istnieją jednak wyspecjalizowane instytucje, które na co dzień zajmują się przeciwdziałaniem negatywnym zmianom przyrodniczym.
Jak chronić ekosystem?
Walką o przetrwanie globalnej fauny i flory zajmują się podmioty międzynarodowe, poszczególne państwa i trzeci sektor, czyli organizacje pozarządowe. Po drugiej stronie stoją interesy gospodarcze. Duża odpowiedzialność spoczywa m.in. na branży spożywczej, wykorzystującej w gigantycznym stopniu olej palmowy. Plantacje roślin, z których pozyskiwany jest ten surowiec, zastępują tropikalne lasy. W ten sposób ograniczana jest różnorodność biologiczna.
– Każdy może w odpowiedzialny sposób robić zakupy, unikając produktów tworzonych ze składników, przyczyniających się do degradacji ważnych ekosystemów. I nie chodzi w tym przypadku wyłącznie o olej palmowy. Coraz większe połacie lasów tropikalnych zajmują uprawy soi, która odgrywa istotną rolę w produkcji pasz dla zwierząt gospodarskich. A pamiętajmy, że w dużej części to od nas samych zależy, jakie artykuły wybierzemy w sklepie. Warto mieć świadomość tego, że indywidualne decyzje rzeczywiście mogą sprawić, że świat będzie bardziej różnorodny – mówi Radosław Żuk.
Oprócz zmiany nawyków żywieniowych, warto zastanowić się nad ograniczeniem zużycia drewna i materiałów z niego wytwarzanych. Stosunkowo łatwo, zarówno w biurze, jak i w domu, zmniejszyć wykorzystanie papieru. Cyfrowy obieg dokumentów czy elektroniczne wersje książek przyniosą nie tylko wytchnienie środowisku, ale także oszczędność miejsca oraz, wielu przypadkach, również pieniędzy.
[1] Report of the Plenary of the Intergovernmental Science-Policy Platform on Biodiversity and Ecosystem Services on the work of its seventh session, IPBES, 2019, str. 17.
Waterdrop zapobiegło trafieniu 29 milionów butelek do oceanów
W całej Polsce zmieniali otoczenie na lepsze – podsumowanie trzeciej edycji Kręc
Jak przygotować się do sprzątania okolicy? [CHECKLISTA]
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.