Jakie działania warto wdrożyć, aby produkt był bardziej przyjazny dla środowiska

Anna Goławska
CONTEC S.A.
Al. Jerozolimskie 142a
02-305 Warszawa
a.golawska|contec.tech| |a.golawska|contec.tech
694 832 655
https://contec.tech
Jakie działania warto wdrożyć, aby produkt był bardziej przyjazny dla środowiska?
Jak wykazało badanie Nielsen, aż 81% respondentów z całego świata oczekuje od firm troski o środowisko. Dążenie do zrównoważonej produkcji nie tylko przyczynia się do ochrony planety, lecz także stanowi kluczowy element budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa, odpowiadając jednocześnie na potrzeby współczesnych konsumentów. Aby wprowadzić zmiany, warto rozpocząć od obliczenia ich śladu węglowego. A następnie - wprowadzić jedno z wymienionych rozwiązań.
Zrozumienie istoty śladu węglowego produktów
Pierwszym, niezwykle istotnym krokiem jest dokładne zrozumienie wpływu produktu, wraz z procesem jego wytwarzania na środowisko. Warto wziąć pod lupę nie tylko lokalny, ale także globalny aspekt działalności. Kluczowym narzędziem w tym procesie jest obliczenie śladu węglowego każdego z produktów, jak i całości działalności organizacji, obejmującego tzw. zakresy 1, 2 oraz 3 w emisji gazów cieplarnianych. Emisje te mają swoje źródła na każdym etapie łańcucha wartości związanego z produkcją, włączając w to zakupione przez firmę media, surowce oraz usługi, takie jak energia elektryczna, cieplna czy transport. Aby zagwarantować dokładność i wiarygodność obliczeń, niezbędne jest udokumentowanie procesu gromadzenia danych oraz przeprowadzania badań. Obliczanie śladu węglowego stanowi fundament w identyfikacji wpływu organizacji na klimat. Następnym kluczowym krokiem powinno być wdrożenie systemu zarządzania wpływem organizacji na środowisko lub integracja tych kwestii w istniejącym systemie, jak np. ISO 14001.
W drodze do zrównoważonych produktów
Po weryfikacji śladu węglowego produktów, czas przejść do działań mających na celu zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko. Wśród nich znajdują się:
- Optymalizacja procesów produkcyjnych: Poszukiwanie bardziej efektywnych i mniej energochłonnych metod produkcji może znacząco obniżyć emisje gazów cieplarnianych. Wykorzystanie technologii odnawialnych oraz procesów recyklingu surowców to kolejny krok w kierunku zrównoważonej produkcji.
- Redukcja opakowań: Wybór ekologicznych opakowań może znacząco ograniczyć ilość odpadów generowanych przez produkty firmy. Wybierając opakowania z materiałów biodegradowalnych lub podlegających recyklingowi, można znacząco zmniejszyć negatywny wpływ na środowisko.
- Zastosowanie nowoczesnych technologii: Wykorzystanie innowacyjnych rozwiązań, takich jak Internet rzeczy (IoT) czy sztuczna inteligencja, może pozwolić na optymalizację procesów produkcji oraz transportu, co skutkuje mniejszym zużyciem energii oraz emisją gazów cieplarnianych.
- Wybór odpowiednich materiałów: Wybór surowców o mniejszym wpływie na środowisko, takich jak materiały organiczne czy te podlegające recyklingowi, to kluczowa decyzja. Unikanie substancji chemicznych szkodliwych dla środowiska również wpłynie pozytywnie na ekologiczność produktów.
Ekologiczna alternatywa dla popularnych produktów - przykłady
Pozostając przy ostatnim punkcie, jakim jest wybór odpowiednich materiałów, warto rozważyć, czy istnieje możliwość zmiany składu produktu, np. wykorzystując w nim odzyskaną sadzę lub odzyskany olej zamiast “tradycyjnych” odpowiedników. Odzyskana sadza wykorzystywana jest w branży oponiarskiej, gumowej, tworzyw sztucznych, czy farb. Pozyskiwana jest z opon w procesie ich termicznego rozkładu, a co istotne - przejście na odzyskaną sadzę zmniejsza emisję CO2 o ponad 80 procent na każdą tonę wyprodukowanej sadzy. W efekcie – produkty, w których zostaje użyta, stają się bardziej przyjazne dla środowiska. Z kolei odzyskany olej może być bezpośrednim zamiennikiem wielu surowców i olejów opartych na paliwach kopalnych. A w jakich konkretnie produktach mogą być wykorzystane?
- Produkcja nowych opon
- Uszczelki różnego typu (branża budowlana, motoryzacyjna)
- Elementy budowy amortyzatorów
- Simeringi, oringi
- Podkłady amortyzujące i wygłuszające
- Maty ochronne i odbojniki
- Podkładki i elementy mocujące
- Materiały izolacyjne
- Obuwie
- Elementy karoserii samochodowej
- Wyroby z tworzyw sztucznych (w tym do kontaktu z żywnością)
- Farby i Barwniki do tekstyliów, chemikaliów, papieru czy cementu
- Materiały ogniotrwałe
- Napełniacze do asfaltów (przemysł drogowy)
- I wiele innych
Jak mówi Przemysław Rakoczy, przedstawiciel Contec S.A. - firmy, która poddaje recyklingowi zużyte opony, pozyskując z nich odzyskaną sadzę techniczną i olej:
W ostatnich latach obserwujemy silne dążenie przemysłu wytwórczego w kierunku neutralności węglowej. Firmy już na etapie projektowania produktu weryfikują możliwość użycia przyjaźniejszego dla środowiska surowca lub poddają modyfikacji dotychczasowy asortyment. Zarówno odzyskana sadza techniczna, jak i odzyskany olej stanowią inspirujące alternatywy dla tradycyjnych surowców. Ich wykorzystanie nie tylko redukuje emisję CO2, ale także otwiera nowe perspektywy dla tworzenia bardziej ekologicznych produktów, tym samym odpowiadając na potrzeby konsumentów.
Obserwując działania firm i dotychczasowe modyfikacje produktów nie można zaprzeczyć, że troska o środowisko nabiera dynamiki, a my jesteśmy świadkami kolejnej eko-rewolucji. Współczesne przedsiębiorstwa, aby zachować konkurencyjność, prześcigają się w innowacjach. I jest to sytuacja zdecydowanie win-win, zarówno dla firm, konsumentów, jak i (czy przede wszystkim) środowiska.

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Amazon 5. rok z rzędu największym na świecie korporacyjnym nabywcą energii odnawialnej

Poznaliśmy zwycięzców globalnego konkursu "Go Green with Taiwan"
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Coraz mniej kredytów bankowych płynie do polskiej gospodarki. Przed sektorem duże wyzwania związane z finansowaniem strategicznych projektów
Polskie przedsiębiorstwa w coraz mniejszym stopniu finansują się kredytem bankowym, zwłaszcza w porównaniu z rosnącym PKB. Powoduje to wysoką nadpłynność sektora bankowego. Deregulacja mogłaby pomóc w skróceniu drogi firm do finansowania bankowego, zwłaszcza że Polskę czekają ogromne wydatki na transformację energetyczną i obronność. Sektor ma bardzo dobre wyniki finansowe, co powoduje, że politycy patrzą w stronę jego zysków. Ryzyko prawne, jakim wciąż są kredyty frankowe, pociąga za sobą brak zainteresowania ze strony zagranicznych inwestorów.
Firma
Bezrobocie może zacząć rosnąć. Ochłodzenie odczuwane szczególnie w branży budowlanej i automotive

W Polsce od kilku lat stopa bezrobocia utrzymuje się poniżej 6 proc., a według metodologii unijnej jest o połowę niższa i jedna z najniższych w Unii. Pracownicy przywykli już, że sytuacja na rynku pracy jest dla nich korzystna. Jednak zaczynają się pojawiać pierwsze niepokojące sygnały zwiastujące możliwą zmianę trendu. Część branż ucierpiała np. z powodu spowolnienia w Niemczech, inne rozważają wybór innej niż Polska lokalizacji ze względu na wysokie koszty pracy czy energii. Na razie ogromnym wyzwaniem pozostaje aktywizacja osób biernych zawodowo.
Ochrona środowiska
Rozwój sztucznej inteligencji drastycznie zwiększa zapotrzebowanie na energię. Rozwiązaniem są zrównoważone centra danych

Centra danych to jeden z dynamicznie rozwijających się, ale przy tym energochłonnych sektorów gospodarki. Prognozy PMR wskazują, że do 2030 roku operatorzy w Polsce będą dysponować centrami danych o mocy przekraczającej 500 MW, co oznacza, że wzrośnie ona ponad trzykrotnie względem 2024 roku. Przyspieszona cyfryzacja i dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji sprawiają, że w ciągu kilku następnych lat zużycie energii elektrycznej w centrach danych tylko w Europie wzrośnie o 66 proc. Dlatego coraz więcej firm sięga po zrównoważone rozwiązania i energię pochodzącą ze źródeł odnawialnych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.