Odpowiednia zbiórka elektroodpadów pozwala chronić środowisko
Według ONZ, w 2023 roku każdy z nas wygeneruje średnio 8 kg elektrośmieci. To oznacza, że na całym świecie zostanie ich wytworzonych aż 61 mln ton. Tylko niespełna 18 proc. tych elektronicznych odpadów zostanie właściwie zebrane, przetworzone i poddane recyklingowi. Aby zwrócić uwagę na ten problem, 13 października odbywa się szósta edycja Dnia Bez Elektrośmieci, organizowanego w Polsce przez organizację odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego ElektroEko. – To okazja do tego, aby przejrzeć domowe zakamarki i oddać nieużywane lub zepsute sprzęty – apelują eksperci Związku Cyfrowa Polska. I przekonują, dlaczego wszystkim nam może się to opłacić.
Tegoroczne hasło Międzynarodowego Dnia Bez Elektrośmieci brzmi: „Do recyklingu oddaj wszystko, co na baterie albo z wtyczką”. – To prosty slogan, który ma na celu zwrócenie uwagi na drobne urządzenia elektroniczne, często pomijane w kontekście recyklingu – mówi Michał Kanownik, prezes Związku Cyfrowa Polska. – To między innymi gadżety elektroniczne, urządzenia do pielęgnacji ciała, zabawki na baterie, słuchawki, myszki, e-papierosy, czujki dymu, piloty, powerbanki, pendrive’y czy po prostu ładowarki – wymienia.
Jak czytamy w poradniku, przygotowanym z okazji Dnia Bez Elektrośmieci przez największą organizację odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego w Polsce – spółkę ElektroEko – takich urządzeń nie wolno wyrzucać do zwykłego śmietnika. – Elektrośmieci można bezpłatnie oddać w punktach zbierania albo zostawić w sklepie, na przykład podczas zakupu nowego sprzętu tego samego typu. W przypadku większych urządzeń można też korzystać z usługi bezpłatnego odbioru starego sprzętu z domu. Dla przykładu, jeśli zepsuł nam się telewizor i zamawiamy nowy z dostawą do domu, sklep musi bezpłatnie zaoferować odbiór starego, niedziałającego telewizora – mówi Andrzej Saja, wiceprezes ElektroEko.
Elektrośmieci mogą być niebezpieczne... albo bardzo zyskowne
Eksperci ElektroEko i Cyfrowej Polski podkreślają wagę problemu elektrośmieci. Powołują się przy tym na dane ONZ z których wynika, że tylko w tym roku na wysypiska trafi aż 50 mln ton zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. – To ogromne wyzwanie środowiskowe, bo odpady tego typu mogą zawierać wiele szkodliwych substancji, takich jak rtęć, freon, azbest czy kadm. Nieodpowiednie postępowanie z elektrośmieciami może spowodować zatrucie gleby i organizmów – podkreśla Andrzej Saja.
Z drugiej strony, kompletne, zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne mogą stanowić źródło wielu cennych surowców. Da się z nich odzyskać m.in. złoto, srebro, miedź czy aluminium. Jak jednak przestrzegają eksperci Cyfrowej Polski i ElektroEko, pod żadnym pozorem nie wolno samodzielnie demontować sprzętu. To bardzo niebezpieczne, a przy okazji mało zyskowne, bo odzysk wymaga specjalistycznego sprzętu, wiedzy i skali działalności, aby zawarte w sprzęcie metale stały się wartościowe.
– Właściwy recykling elektroniki jest niezwykle istotny nie tylko dla środowiska, ale także dla gospodarki – zauważa Michał Kanownik. – Wiele cennych surowców może być ponownie wykorzystane, zmniejszając koszt produkcji nowego sprzętu. To także sposób na przeciwdziałanie nadmiernego wydobycia materiałów, które można po prostu zebrać z rynku. Dlatego serdecznie zachęcamy do włączenia się w akcję ElektroEko przejrzenia domowych zakamarków i oddania nieużywanych elektrosprzętów – apeluje prezes Cyfrowej Polski.
Edukacja społeczeństwa kluczem dla rozwiązania problemu elektrośmieci
Eksperci zwracają również uwagę na istotę edukacji konsumentów o właściwym postępowaniu z elektroodpadami. Bo jak wynika z najnowszych badań wykonanych przez GfK dla ElektroEko, co 5 Polak nadal nic nie wie na temat elektrośmieci i tego, jak się ich pozbywać. By poprawić tę sytuację, branża inicjuje projekty takie jak Międzynarodowy Dzień Bez Elektrośmieci, który odbywa się cyklicznie co roku przy wsparciu ponad 190 organizacji z 72 krajów świata. W Polsce głównym organizatorem wydarzenia jest ElektroEko – organizacja odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego, a akcję wspiera Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz Ministerstwo Rozwoju i Technologii, a także stowarzyszenia branżowe, w tym Związek Cyfrowa Polska.
ElektroEko nie tylko koordynuje zbiórkę elektroodpadów w naszym kraju, ale i prowadzi szeroko zakrojone działania edukacyjne na ten temat. – Podnoszenie świadomości o elektrośmieciach to klucz dla rozwoju gospodarki o obiegu zamkniętym. Istotnym elementem w tym obiegu są konsumenci. By system zbiórki i przetwarzania odpadów działał sprawnie, Polacy muszą wiedzieć, co dokładnie mają zrobić ze zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym – podkreśla Andrzej Saja i zaznacza, że ElektroEko taką odpowiedzialność za edukację bierze także na siebie poprzez projekty edukacyjne w szkołach, jak np. „Moje miasto bez elektrośmieci”. W jego ramach spółka współpracuje z przedstawicielami gmin oraz społecznościami lokalnymi. Dotychczas w zasięgu działań edukacyjnych ElektroEko znalazł się niemal co czwarty Polak, a bezpośrednio w programie edukacyjnym uczestniczy dziś prawie 5 tysięcy placówek oświatowych, a także domy kultury, fundacje i stowarzyszenia. – Dziś widzimy efekty tych działań. Ze zrealizowanych dla ElektroEko badań wynika, że 75 proc. Polaków choć trochę wie o elektrośmieciach i jak należy z nimi postępować. W 2019 roku, gdy po raz pierwszy sprawdzaliśmy stan tej wiedzy, było to na poziomie 40 proc. respondentów. To świadczy o tym, że jest sens i potrzeba kontynuacji działań edukacyjnych w tym zakresie – podsumowuje Andrzej Saja.
Waterdrop zapobiegło trafieniu 29 milionów butelek do oceanów
W całej Polsce zmieniali otoczenie na lepsze – podsumowanie trzeciej edycji Kręc
Jak przygotować się do sprzątania okolicy? [CHECKLISTA]
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.