Podsumowanie kampanii Chroń Bioróżnorodność
Ministerstwo Klimatu i Środowiska podsumowało ogólnopolską kampanię informacyjno-edukacyjną „Chroń bioróżnorodność”, poprzez którą wyjaśniało czym jest różnorodność biologiczna, jaką pełni rolę i jakie zagrożenia wynikają z jej utraty.
W ramach kampanii przeprowadzono szereg działań, które były ukierunkowane na różne grupy odbiorców, tj.: dzieci i młodzież, nauczycieli i pracowników jednostek samorządu terytorialnego. Odbyła się m.in. lekcja on-line poświęcona ochronie różnorodności biologicznej, w której wzięło udział ponad 3 tys. uczniów z ponad 100 szkół. Przygotowano także scenariusze lekcji z materiałami do wykorzystania przez nauczycieli podczas zajęć.
- Przekazywanie młodzieży wiedzy o potrzebie ochrony różnorodności biologicznej i generalnie o tym jak bardzo zależymy od otaczającego nas świata przyrody, to nie tylko kwestia edukacji, ale także odpowiedzialności wobec naszej planety. Poprzez rozwijanie świadomości ekologicznej w młodych umysłach, tworzymy szansę na głębokie przewartościowanie oraz zmianę podejścia do otaczającego nas świata. Różnorodność biologiczna to nasz naturalny kapitał, od którego w dużym stopniu zależy nasz byt na Ziemi. W naszym żywotnym interesie trzeba pieczołowicie go chronić i nauczyć się roztropnie z niego czerpać– mówi dr Monika Szewczyk, ekspert kampanii.
We wrześniu odbyło się także pięć webinarów, w których uczestniczyło ponad 500 pracowników urzędów gmin. Ich tematyka była skupiona wokół błękitno-zielonej infrastruktury w mieście, retencji wody, rozwoju zieleni, rozwiązań opartych na przyrodzie w przestrzeni miejskiej i pozyskiwania finansowania dla ochrony bioróżnorodności.
Wszystkie webinary będą niebawem dostępne na stronie internetowej kampanii.
- Dzięki takim webinarom możemy dostarczyć pracownikom naszych samorządów wiedzy i narzędzi niezbędnych do podejmowania skutecznych działań na rzecz ochrony środowiska. Edukacja i świadomość w zakresie ochrony różnorodności biologicznej są kluczowymi narzędziami w budowaniu zrównoważonych miast, przyjaznych przyrodzie i człowiekowi – mówi Jarosław Margielski, Prezydent Miasta Otwocka.
Kampania pokazywała również, jakie działania można podjąć, aby wspierać bioróżnorodność zarówno na terenach wiejskich, przypominając m.in. o funkcji zadrzewień śródpolnych, jak i w miastach, np. poprzez ich odbetonowanie i rozwój błękitno-zielonej infrastruktury.
Podczas inauguracji kampanii Ministerstwo Klimatu i Środowiska ogłosiło kolejną edycję konkursu Miasto z klimatem - najlepszy zrealizowany projekt, którego wyniki ogłoszono
6 października. Szczegóły można znaleźć na stronie: www.gov.pl/edukacja-ekologiczna/miasto-z-klimatem.
- Poprzez konkurs “Miasto z klimatem – najlepszy zrealizowany projekt” promujemy proekologiczne działania miast i wskazujemy dobre praktyki, które mogą być wzorem dla innych samorządów miejskich, jak realizować działania polegające m.in. zazielenianiu przestrzeni miejskich – podkreśla Aleksander Brzózka, rzecznik prasowy Ministerstwa Klimatu i Środowiska.
Kampania „Chroń Bioróżnorodność” docierała do szerokiego grona odbiorców także dzięki przygotowanym materiałom promowanym przede wszystkim w Internecie. Skupiały się one na kluczowych aspektach ochrony bioróżnorodności i zachęcały do zaangażowania się w działania na rzecz środowiska naturalnego. O różnorodności biologicznej na swoich kanałach opowiadali też znani vlogerzy i popularyzatorzy nauki.
Więcej informacji na: bioroznorodnosc.gov.pl
Waterdrop zapobiegło trafieniu 29 milionów butelek do oceanów
W całej Polsce zmieniali otoczenie na lepsze – podsumowanie trzeciej edycji Kręc
Jak przygotować się do sprzątania okolicy? [CHECKLISTA]
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.