Komunikaty PR

Redukcja CO2 dzięki współpracy. Perspektywy i wyzwania betonów niskoemisyjnych.

2023-10-12  |  15:00
Biuro prasowe
Kontakt
Agnieszka Nowakowska
Festcom

ul. Admiralska
00-910 Warszawa
agnieszka.nowakowska|festcom.pl| |agnieszka.nowakowska|festcom.pl
660777909
www.festcom.pl

Zmiany klimatyczne stały się faktem. Decydenci i uczestnicy rynku dostrzegają potrzebę radykalnego ograniczenia emisyjności oraz wprowadzenia polityki obiegu zamkniętego. 35 proc. emisji gazów cieplarnianych pochodzi z budownictwa, w tym – z produkcji i eksploatacji betonu. Uczestnicy procesu budowlanego wskazują na betony niskoemisyjne jako kluczowe w perspektywie budownictwa przyjaznego środowisku. Dostrzegają także wyzwania w procesie ich wdrażania. Podczas Konferencji Dni Betonu odbyła się debata: „Beton niskoemisyjny. Perspektywy i wyzwania rynku”.

Eksperci wskazują, że budownictwo odpowiada za ponad 1/3 całkowitej emisji CO2, gdzie ponad 30 proc. tej wielkości pochodzi z materiałów budowlanych, w tym także betonu. Badania pokazują, że ok. roku 2040 masa wyprodukowanego przez człowieka betonu przekroczy biomasę ziemi. Pozwala to wysnuć wniosek o dużym potencjale branży betonowej w obszarze działań prośrodowiskowych. Słowem, producenci betonu mogą i potrafią być sprawczy w tym zakresie. Jakie wyzwania przed nimi stoją?

Porozumienie klimatyczne, czyli tzw. Porozumienie Paryskie z 2015 roku stawia państwom europejskim za cel osiągnięcie stanu „zero netto”, czyli neutralności klimatycznej – także w budownictwie. Emisje cieplarniane mają zostać zminimalizowane o 55 proc. w ciągu kolejnej dekady. Jednym z kluczowych aspektów prowadzących do realizacji celu „zero netto” jest zdecydowane zagospodarowanie rynku budowlanego przez betony niskoemisyjne. Uczestnicy branży podkreślają, że warunkiem koniecznym efektywności zmian jest współpraca wszystkich uczestników procesu budowlanego, edukacja i strategiczne wdrażanie innowacji. 10 października podczas Konferencji Dni Betonu o przyszłości betonów niskoemisyjnych rozmawiali architekci, wykonawcy, inwestorzy, eksperci z zakresu obsługi laboratoryjnej,  producenci betonów, a także dostawcy domieszek i cementu.

Neutralność klimatyczna i budownictwo szyte na miarę

Jak podkreślili prelegenci, niskoemisyjność to już nie tylko konieczność wynikająca ze zmian środowiskowych, ale także potrzeba rynkowa. Klienci – coraz bardziej świadomi – oczekują certyfikowanych budynków, które współgrają ekologicznie z otoczeniem. – Rynek budowlany wychodzi naprzeciw europejskim uwarunkowaniom prawnym i aspektom ekonomicznym. Obserwujemy już częściową zmianę oczekiwań i wzrost świadomości odbiorców w zakresie emisyjności budynków. Oczywistą konsekwencją tych zmian jest zwrócenie się producentów w stronę betonów niskoemisyjnych. Uwarunkowania unijne to wytyczna, którą – oczywiście – jako branża bierzemy pod uwagę. Kluczowym bodźcem, który decyduje o zastosowaniu betonów niskoemisyjnych w danej realizacji jest strategia, jaką przyjmuje inwestor. U jej podłoża zawsze leży efektywność biznesowa, a zatem – czego oczekuje finalny odbiorca i co chce kupić. Ekologia musi iść w parze z biznesem powiedział Jarosław Fiutowski z Ghelamco Poland. – Obniżanie emisyjności to proces bardzo wymagający, dlatego konieczna jest wielopłaszyznowa współpraca pomiędzy wszystkimi uczestnikami procesu budowlanego: od projektantów, przez inwestorów i wykonawców, do producentów betonu, dostawców surowców takich jak cement  i domieszki – w zakresie wymiany informacji, wiedzy, współtworzenia odpowiednich parametrów produktowych. Obecnie nie możemy już mówić o  szablonowych rozwiązaniach w przypadku realizacji inwestycji. Budownictwo „szyte na miarę” stało się standardem, który obejmuje także rozwiązania niskoemisyjne dodał.

Piotr Górak reprezentujący Stowarzyszenie Producentów Cementu oraz Cemex Polska podkreślał także, że dla osiągnięcia wspomnianego balansu niskoemisyjności i trwałości produktów kluczowa jest współpraca nauki z przemysłem, a więc odpowiednie testy, badania i wdrożenia.

Wyzwania i potrzeby

Prelegenci zwrócili uwagę, że włączenie produkcji, użytkowania i eksploatacji betonów niskoemisyjnych na polskim rynku w stosunkowo krótkim czasie niesie ze sobą bardzo wiele wyzwań. Rozwiązania niskoemisyjne prawie zawsze są bowiem bardziej wymagające technologicznie i droższe niż te, które nie priorytetyzują aspektu ekologicznego. To z kolei skłania każdego z uczestników procesu budowlanego do wdrażania zmian i czynienia wymagających inwestycji.

W czym tkwi wyzwanie? Projektanci, dla których parametrem „numer jeden” była przez dziesięciolecia wytrzymałość betonu, nie zawsze mają odpowiednią wiedzę na temat praktycznego zastosowania innowacyjnych „zielonych” produktów. Konieczne są szkolenia i wymiana wiedzy. Producenci domieszek z kolei stoją przed zadaniem polegającym na przygotowaniu komponentów kompatybilnych z innowacyjnymi materiałami. Kolejną grupą, która stoi przed wyzwaniami „tu i teraz”, są producenci betonu – Producenci, mając na uwadze niskoemisyjność betonu, zawsze muszą optymalizować receptury tak, by minimalizować nadmierne „rezerwy” wytrzymałości produktu przy zachowaniu pełnej trwałości. To duże wyzwanie, z którym mierzy się rynek. Kolejnym – jest odpowiednia pielęgnacja produktówpowiedział dr inz. Grzegorz Bajorek z Politechniki Rzeszowskiej, Centrum Technologiczne Budownictwa, Instytut Badań i Certyfikacji.

Prof. dr hab. inż. Łukasz Drobiec dodał, że branża potrzebuje ponadto narzędzi umożliwiających łatwe projektowanie przy użyciu betonów niskoemisyjnych, a także uwarunkowań prawnych, które zachęcałyby w sposób pozytywny do wykorzystywania rozwiązań proekologicznych, np. poprzez zastosowanie ulg podatkowych. Jak podkreślają eksperci, taki stymulator jest potrzebny z uwagi na ceny zielonych produktów, które znacznie przewyższają ceny standardowych komponentów. Według ekspertów – im bardziej „przyjazne” dla uczestników rynku będą ekologiczne innowacje, tym szybciej będzie wzrastała skala ich zastosowania.

Współpraca uczestników procesu budowlanego

Jak wielokrotnie podkreślali wszyscy uczestnicy debaty, dla realizacji celu, jakim jest neutralność klimatyczna w budownictwie, konieczne jest współdziałanie na wszystkich etapach budowy – od projektu, przez budowę, aż do odpowiedniej, świadomej eksploatacji budynków. Jako przykład efektywności takiej współpracy branża podaje bardzo znaczące obniżenie zużycia wody w procesie produkcyjnym, które stało się faktem. W 2000 roku do wyprodukowania 1m3 betonu zużywano 1600-1800 dm3. Dziś to 600-800 dm3, a więc o 60 proc. mniej. Paneliści wskazali, że również w przypadku dekarbonizacji współpraca przełoży się na namacalne efekty.

 – Zero netto to proces, który możemy wdrożyć możliwie szybko i efektywnie, tylko wtedy gdy potraktujemy go holistycznie: od innowacji, badań w sferze budownictwa, poprzez świadome projektowanie, maksymalizację świadomości ekologicznej projektantów i inwestorów, aż do realizacji. Kluczem do sukcesu jest współpraca wszystkich uczestników rynku. Należy także pamiętać, że to finalny użytkownik obiektu stawia wymagania, naprzeciw którym zawsze wychodzimy jako branża. Im bardziej pożądane i doceniane są innowacje służące redukcji emisji CO2, tym większy jest sukces inwestycji na wszystkich etapach produkcji i realizacji przedsięwzięcia – zarówno w aspekcie ekologicznym, jak ekonomicznym, o którym nie możemy zapominać. Z punktu widzenia sektora to niezwykle istotnepowiedział Mariusz Grochowicz, właściciel firmy Transbet Betoniarnie.

Redukcja emisyjności to realny plan na kolejną dekadę, który jednak już teraz stawia przed branżą liczne wyzwania. Wszyscy uczestnicy rynku zgodnie podkreślają, że kluczem do efektywnej realizacji celów jest współpraca i wskazują, że wdrożenia produktów niskoemisyjnych dzieją się „tu i teraz”.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Ochrona środowiska Waterdrop zapobiegło trafieniu 29 milionów butelek do oceanów Biuro prasowe
2024-04-25 | 11:50

Waterdrop zapobiegło trafieniu 29 milionów butelek do oceanów

Wyniki najnowszego badania wskazują, że do 2040 roku dwukrotnie wzrośnie ilość tworzyw sztucznych na świecie. Dlatego tak ważna jest walka z ich nadmiarem. Marka Waterdrop we
Ochrona środowiska W całej Polsce zmieniali otoczenie na lepsze – podsumowanie trzeciej edycji Kręc
2024-04-25 | 08:00

W całej Polsce zmieniali otoczenie na lepsze – podsumowanie trzeciej edycji Kręc

Razem po czystsze środowisko W czasie kampanii Kręci Nas Recykling – między 21 marca a 22 kwietnia, na terenie całego kraju zorganizowanych zostało ponad 70 akcji sprzątania
Ochrona środowiska Jak przygotować się do sprzątania okolicy? [CHECKLISTA]
2024-04-22 | 15:00

Jak przygotować się do sprzątania okolicy? [CHECKLISTA]

Śmieci to zmora naszych czasów. Wróg, o tyle niebezpieczny, że za rozprzestrzenia się w zastraszającym tempie po niemal całej planecie, a czas jego rozkładu jest zazwyczaj

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.