Składowisko odpadów Amest Otwock otwiera się na zwiedzających
Statystyki są nieubłagane – z roku na rok rośnie ilość produkowanych śmieci. To sprawia, że konieczne jest odpowiedzialne gospodarowanie odpadami. Właśnie dlatego rusza Akademia Ekologiczna Amest Otwock, której częścią jest otwarcie się składowiska na zwiedzających. Zorganizowane grupy dzieci i młodzieży już niebawem będą mogły na własne oczy zobaczyć, jak wygląda proces przetwarzania śmieci.
Składowisko Amest Otwock, w odpowiedzi na coraz bardziej alarmujące dane dotyczące produkcji odpadów komunalnych, rozpoczyna wielowymiarowy projekt edukacyjny. Jego celem jest zwiększenie świadomości dzieci i młodzieży nie tylko w kwestii ograniczania produkcji śmieci i odpowiedzialnego gospodarowania odpadami, ale także pszczelarstwa czy wykorzystywania odnawialnych źródeł energii. W ramach Akademii Ekologicznej Amest Otwock już powstała ścieżka ekologiczna, która w przystępny sposób pozwala na poszerzenie wiedzy związanej m.in. z segregowaniem odpadów. Kolejnym krokiem jest otwarcie obiektu na zwiedzających. To pierwsza tak szeroka akcja składowiska odpadów w Polsce.
– Młodzi ludzie są naszą przyszłością. To oni w głównej mierze będą kształtowali naszą planetę. Dlatego jednym z naszych obowiązków wobec społeczeństwa jest ich edukacja. Jeżeli dzisiejsi uczniowie nie będą zdawać sobie sprawy z zagrożeń, jakie niosą za sobą nieodpowiedzialne postawy ekologiczne, przyszłość nie będzie rysowała się w jasnych barwach – mówi Kazimierz Pietras, dyrektor składowiska Amest Otwock Sp. z o.o.
Pierwsze zorganizowane grupy dzieci i młodzieży wezmą udział w Akademii Ekologicznej Amest Otwock wiosną 2021 r., jeżeli pozwoli na to sytuacja epidemiczna związana z pandemią COVID-19. Podczas wizyty na składowisku odpadów uczniowie będą mogli zdobyć nową wiedzę i uczestniczyć w zajęciach praktycznych. Oprócz tego otrzymają szansę poznania tajników funkcjonowania zakładu, który jest wyróżniany przez media branżowe i organizacje samorządowe za proekologiczne rozwiązania. Na jego terenie funkcjonuje m.in. pasieka, staw będący ostoją dla ptaków i ryb oraz nowoczesna biogazownia.
Edukacja ekologiczna to konieczność
Dane Głównego Urzędu Statystycznego są niezwykle alarmujące. Polacy produkują coraz więcej odpadów i niestety jest w ostatnich latach jest już stałym trendem. W 2019 r. każdy z nas wytworzył średnio 332 kg śmieci, podczas gdy jeszcze w 2015 r. była to ilość znacząco mniejsza (283 kg). – Odwrócenie tej negatywnej tendencji to jedno z najważniejszy wyzwań, które stoją nie tylko przed naszym krajem, ale także całym światem. Prawdziwą plagą jest dziś plastik. Tworzywa sztuczne często pełnią rolę opakowań, wyrzucanych zaraz po użyciu. Oczywiście, wiele zależy od producentów, decydujących się na tego rodzaju zabezpieczanie np. żywności – podkreśla Kazimierz Pietras.
Nie oznacza to, że indywidualne postawy nie mają znaczenia. Warto zrezygnować z używania foliówek, zastępując je wielorazowymi, znacznie wytrzymalszymi i bardziej ekologicznymi torbami bawełnianymi. W przeciwnym razie nasz świat w krótki czasie zostanie zalany odpadami. – Już teraz olbrzymim problemem są dzikie wysypiska, powstające na opuszczonych posesjach czy nawet w lasach. Funkcjonują one bez przestrzegania procedur i w sposób zagrażający środowisku. Niestety, powierzchnia tego typu miejsc w ostatnich dwóch latach powiększa się – w 2017 r. (stan na 31 grudnia) wynosiła nieco ponad 1,4 mln m2, a na koniec 2019 r. już niemal 2 mln m2. Tylko w ostatnim roku uprzątnięto ponad 25,5 tys. ton odpadów pochodzących z nielegalnych śmietnisk. Dlatego tak ważna jest edukacja społeczna – podsumowuje Kazimierz Pietras

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

„Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta – polityka środowiskowa, dialog i role interesariuszy” - konferencja Rekopol

Polski System Kaucyjny i Canpack Recycling podpisują list intencyjny – razem dla efektywnego systemu kaucyjnego w Polsce
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Prawo
Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.