Tetra Pak i Stora Enso uruchomiły w Ostrołęce ośrodek do recyklingu
- Najnowsza linia w polskim zakładzie produkcyjnym Stora Enso potroi roczne moce przerobowe recyklingu kartonów po płynnej żywności w Polsce.
- Inwestycja zwiększy potencjał do recyklingu całego wolumenu kartonów po napojach sprzedawanych w kraju i dodatkowych wolumenów z Europy Środkowo-Wschodniej.
- Linia pozwala zatrzymać w obiegu wysokiej jakości materiały i zmniejszać wykorzystanie surowców dzięki przetworzeniu zużytych opakowań.
Dzięki wspólnej, wynoszącej ok. 29 mln. EUR inwestycji firm Tetra Pak i Stora Enso w Polsce rozpoczyna działanie nowa linia do recyklingu kartonów po napojach. Pozwoli ona potroić moce przerobowe recyklingu wspomnianych opakowań w kraju z 25 tys. do 75 tys. ton w skali roku. Zapewni możliwość przyjęcia całego wolumenu kartonów po napojach sprzedawanych w Polsce, a także dodatkowych wolumenów z sąsiednich krajów, w tym Czech, Węgier, Słowacji, Łotwy, Estonii i Litwy.
Nowoczesna linia recykligowa w zakładzie produkcyjnym Stora Enso w Ostrołęce prowadzi wyłącznie rozdział materiałów z kartonów po napojach i oddziela włókna od polimerów i aluminium. Włókna są następnie poddawane recyklingowi na materiały tekturowe, co skutecznie przyczynia się do zamknięcia obiegu poprzez przekształcanie zużytych opakowań papierowych w nowe materiały opakowaniowe powstające z odzyskanego surowca. Zakres działań nowego zakładu został poszerzony dzięki udziałowi czeskiej spółki Plastigram Industries, która wspólnie z Tetra Pak wprowadza na skalę przemysłową rozwiązanie służące do przekształcania frakcji polyAl[1] w nowe produkty.
Od kilkudziesięciu lat pracujemy nad zwiększeniem mocy przerobowych recyklingu kartonów po napojach, inwestując w nowy sprzęt i zakłady wspólnie z podmiotami zajmującymi się recyklingiem, dostawcami technologii i innymi partnerami, komentuje Lars Holmquist, EVP Sustainability & Communications w Tetra Pak. W 2022 roku firma Tetra Pak przeznaczyła na projekty zbiórki i recyklingu odpadów na całym świecie prawie 30 mln EUR[2], a w kolejnych latach planuje zwiększyć tę kwotę i inwestować nawet 40 mln EUR rocznie. W ramach Alliance for Beverage Cartons and the Environment (ACE) wspieramy dążenie branży do tego, aby do 2030 roku zwiększyć unijny wskaźnik zbiórki kartonów po napojach do recyklingu do 90% i wskaźnik recyklingu do 70%. Z radością stwierdzam, że nasza współpraca ze spółką Stora Enso przekłada się na otwarcie jednego z największych ośrodków recyklingu kartonów po napojach w Europie i przyczynia się do osiągnięcia tego celu. Jest to także doskonały przykład na to, że działania systemowe i partnerstwa pomagają w zatrzymaniu w obiegu wysokiej jakości materiałów odnawialnych, takich jak włókna papieru z kartonów po żywności płynnej.
Cieszymy się, widząc rezultaty naszej bliskiej współpracy z firmą Tetra Pak, której działalność – podobnie jak Stora Enso – opiera się na opracowywaniu zrównoważonych rozwiązań. Nowoczesna linia stanowi istotny wkład w europejskie moce przerobowe recyklingu i kolejny krok w drodze do obiegu zamkniętego opakowań konsumenckich. Oprócz poszerzenia dotychczasowego zakresu działalności naszego zakładu produkcyjnego w Polsce, uruchomiona linia pozwoli znacząco zbliżyć się do osiągnięcia celów dotyczących recyklingu i ograniczenia ilości odpadów określonych w unijnym projekcie rozporządzenia dotyczącego opakowań i odpadów opakowaniowych, mówi Hannu Kasurinen, EVP Packaging Materials w Stora Enso.
Nowa linia ma przyspieszyć recykling kartonów po napojach w całej Europie Środkowej i Wschodniej i sygnalizuje gotowość branży do wspierania realizacji celów dotyczących obiegu zamkniętego określonych w unijnym projekcie rozporządzenia dotyczącego opakowań i odpadów opakowaniowych (Packaging and Packaging Waste Regulation, PPWR), a także podkreśla kluczową rolę, jaką odgrywa recykling w zielonej transformacji w sektorze opakowań żywności. Branża zainwestowała już około 200 mln EUR w zwiększenie mocy przerobowych recyklingu kartonów po napojach w UE i planuje zainwestować dodatkowe 120 mln EUR do 2027 r.[3].
[1] Składowa niewłóknista opakowań kartonowych jest określana mianem „polyAl” oznaczającym warstwy poliolefin i aluminium, które służą jako bariera dla tlenu i wilgoci oraz chronią żywność opakowaną w aseptyczne opakowania kartonowe.
[2] Zarówno koszty operacyjne, jak i nakłady inwestycyjne.
[3] https://www.beveragecarton.eu/wp-content/uploads/2022/03/ACE-Impact-assessment-study-of-an-EU-wide-collection-for-recycling-target-of-beverage-cartons-Roland-Berger.pdf

„Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta – polityka środowiskowa, dialog i role interesariuszy” - konferencja Rekopol

Polski System Kaucyjny i Canpack Recycling podpisują list intencyjny – razem dla efektywnego systemu kaucyjnego w Polsce

Jak uczyć o ekologii? Ogólnopolski Klub EkoEdukatora zaprasza na nieodpłatne szkolenia dla nauczycieli
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.