W Polsce trwa kampania „To nie śmieć”, promująca zbiórkę surowców
Kampania "To nie śmieć", prowadzona przez ERP, czyli European Recycling Platform, jest inicjatywą obecną w 12 krajach Europy, w tym także w Polsce. Jej celem jest uświadamianie oraz promowanie recyklingu elektroniki, baterii, opakowań oraz odpadów tekstylnych zgodnie z zasadami rozszerzonej odpowiedzialności producenta i wymogów dotyczących ekoprojektu. Kampania potrwa do końca bieżącego roku.
W krajach europejskich zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny jest jednym z najszybciej rosnących strumieni odpadów, z którego wciąż mniej niż 40% jest poddawane recyklingowi. Według badań Eurostatu z 2020 roku, na jednego Europejczyka przypada średnio 16 kg wyrzucanych elektro-odpadów.[1] A to oznacza, że tylko 7 kg z tej sumy jest ponownie przetwarzanych. Sytuacja ma się jeszcze gorzej w przypadku odpadów tekstylnych. Tylko 2% z 11 kg ubrań, które rocznie wyrzuca przeciętny mieszkaniec Europy, kierowanych jest do recyklingu.
– W Polsce obserwujemy wzrost świadomości ekologicznej. Polacy wiedzą o odpadach i ich utylizacji znacznie więcej niż jeszcze dekadę temu. Niemniej jednak osiągane obecnie wskaźniki recyklingu wciąż nie są wystarczające. Potrzebna jest edukacja na szeroką skalę w zakresie wtórnego wykorzystywania surowców, które znajdują się między innymi w sprzętach elektronicznych, bateriach, opakowaniach czy tekstyliach – mówi Mikołaj Józefowicz, Dyrektor generalny ERP Polska Organizacja Odzysku SEiE i Organizacja Odzysku Opakowań SA. – W ERP Polska prowadzimy wiele różnorodnych akcji, jak chociażby „Moda na Recykling” czy „Polska stolica recyklingu”, które są skierowane do konsumentów i mieszkańców miast. Mają one uświadamiać w jaki sposób postępować z zużytym sprzętem. Kolejnym ważnym przedsięwzięciem jest kampania „To nie śmieć”. W ramach kampanii w Polsce koncentrujemy się głównie na sprzęcie elektronicznym i chcemy, aby trafiła ona do szerokiego grona odbiorców – nie tylko z cennymi informacjami dla producentów zobowiązanych przepisami ekoprojektowania, ale też do konsumentów, którzy dotychczas być może nie mieli świadomości, jak wiele korzyści dla środowiska i nas samych przynosi recykling – dodaje Mikołaj Józefowicz.
Międzynarodowa inicjatywa
Kampania „To nie śmieć” jest inicjatywą prowadzoną wielokanałowo w 12 krajach Europy – Polsce, Austrii, Danii, Finlandii, Niemczech, Irlandii, Włoszech, Holandii, Norwegii, Portugalii, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. Jej organizatorem jest organizacja European Recycling Platform będąca częścią Landbell Group – dostawcy globalnych usług z zakresu Gospodarki Obiegu Zamkniętego. Jako Organizacja Odzysku realizuje obowiązki producentów wynikające z Rozszerzonej Odpowiedzialności w zakresie zbierania i przetwarzania opakowań, sprzętu elektrycznego i elektronicznego, baterii oraz tekstyliów. Polski oddział ERP prowadzi zbiórkę sprzętu elektronicznego, a kampanię „To nie śmieć” kieruje głównie do producentów wprowadzających produkty elektryczne i elektroniczne.
- ERP Polska zabiera głos w kluczowych dyskusjach i konsultacjach dotyczących zapisów rozszerzonej odpowiedzialności producenta. Jesteśmy nie tylko głosem producentów, ale też ich kompleksowym doradcą. Obecnie toczy się dyskusja między innymi na temat wprowadzenia kaucji na sprzęt. W ERP stoimy na stanowisku, że należy zmienić sposób obliczania celów zbiórki, biorąc pod uwagę krańcowo różne czasy życia produktów. Co więcej, sugerowalibyśmy, aby skierować większą uwagę na edukację i liczne punkty zbiórki. Wychodzimy z założenia, że na dłuższą metę nie da się osiągnąć tych celów wbrew zasadom ekonomii, albo będzie to bardzo kosztowne. Ryzykujemy wtedy odwrócenie się opinii publicznej od poparcia tych ambitnych celów – dodaje Mikołaj Józefowicz.
Akcja „To nie śmieć” ma uświadamiać, że recykling to nie tylko sposób na uzyskanie surowców do wykorzystania w produkcji nowych przedmiotów, unikając ich pozyskiwania z natury, ale też możliwość odpowiedniego przetwarzania niebezpiecznych substancji, które można znaleźć w produktach. Przykładowo, freon i gazy cieplarniane znajdziemy w lodówkach, proszek fosforowy w starym sprzęcie telewizyjnym czy rtęć w lampach fluorescencyjnych i bateriach. Recykling jest także najlepszym rozwiązaniem, aby unikać szkodliwego składowania odpadów na wysypiskach i w innych nieodpowiednich miejscach, co prowadzi do zanieczyszczania gleby i ekosystemów wodnych oraz szkodzi bioróżnorodności i ludziom.
Więcej informacji o kampanii można znaleźć na: https://erp-recycling.org/whats-up/im-not-trash/
[1] https://www.europarl.europa.eu/news/pl/headlines/society/20201208STO93325/zuzyty-sprzet-elektryczny-i-elektroniczny-w-ue-fakty-i-liczby-infografika

„Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta – polityka środowiskowa, dialog i role interesariuszy” - konferencja Rekopol

Polski System Kaucyjny i Canpack Recycling podpisują list intencyjny – razem dla efektywnego systemu kaucyjnego w Polsce

Jak uczyć o ekologii? Ogólnopolski Klub EkoEdukatora zaprasza na nieodpłatne szkolenia dla nauczycieli
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Branża materiałów budowlanych ostrzega przed rosnącym importem ze Wschodu. Rząd zapowiada działania w tym kierunku
Polscy przedstawiciele branży materiałów budowlanych są zaniepokojeni skalą importu wyrobów spoza Unii Europejskiej. Postępujące uzależnienie europejskiego rynku od dostaw z krajów o niższych standardach środowiskowych, pracowniczych i jakościowych skutkuje nie tylko osłabieniem jego konkurencyjności, spadkiem krajowej produkcji i redukcją miejsc pracy, ale również ucieczką emisji CO2. Branża apeluje więc o wprowadzenie zmian w zakresie handlu, w tym o wyrównanie stawek celnych na materiały budowlane. Rząd zapowiada podjęcie działań, które będą wspierać krajową branżę.
Ochrona środowiska
Rusza ważna inwestycja w Ustce. Nowa baza będzie zapleczem serwisowym dla morskich farm wiatrowych [AUDIO]

Wystartowały prace przy budowie bazy operacyjno-serwisowej w Ustce. Inwestycja będzie zapleczem dla obsługi morskiej farmy wiatrowej, którą PGE buduje na Bałtyku wraz z duńską firmą Ørsted. Uruchomienie Baltica 2 zaplanowane jest na 2027 rok. Baza ma także potencjał, by obsługiwać kolejne projekty morskie PGE. Będzie mieć znaczenie nie tylko dla rozwoju offshore w Polsce, lecz także dla samego regionu.
Handel
Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy

Zdaniem przedstawicieli Polskiej Federacji Producentów Żywności Polska nie jest jeszcze przygotowana na wprowadzenie systemu kaucyjnego 1 października br. Za główny powód opóźnień podają brak licencji, które mogą powodować potężne straty finansowe. Eksperci wskazują, że system może ruszyć z kilkumiesięcznym opóźnieniem, co spowoduje chaos zarówno wśród konsumentów, jak i w handlu.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.