Komunikaty PR

W Polsce trwa kampania „To nie śmieć”, promująca zbiórkę surowców

2023-10-19  |  09:30
Biuro prasowe

Kampania "To nie śmieć", prowadzona przez ERP, czyli European Recycling Platform, jest inicjatywą obecną w 12 krajach Europy, w tym także w Polsce. Jej celem jest uświadamianie oraz promowanie recyklingu elektroniki, baterii, opakowań oraz odpadów tekstylnych zgodnie z zasadami rozszerzonej odpowiedzialności producenta i wymogów dotyczących ekoprojektu. Kampania potrwa do końca bieżącego roku.  

W krajach europejskich zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny jest jednym z najszybciej rosnących strumieni odpadów, z którego wciąż mniej niż 40% jest poddawane recyklingowi. Według badań Eurostatu z 2020 roku, na jednego Europejczyka przypada średnio 16 kg wyrzucanych elektro-odpadów.[1] A to oznacza, że tylko 7 kg z tej sumy jest ponownie przetwarzanych. Sytuacja ma się jeszcze gorzej w przypadku odpadów tekstylnych. Tylko 2% z 11 kg ubrań, które rocznie wyrzuca przeciętny mieszkaniec Europy, kierowanych jest do recyklingu.

– W Polsce obserwujemy wzrost świadomości ekologicznej. Polacy wiedzą o odpadach i ich utylizacji znacznie więcej niż jeszcze dekadę temu. Niemniej jednak osiągane obecnie wskaźniki recyklingu wciąż nie są wystarczające. Potrzebna jest edukacja na szeroką skalę w zakresie wtórnego wykorzystywania surowców, które znajdują się między innymi w sprzętach elektronicznych, bateriach, opakowaniach czy tekstyliach – mówi Mikołaj Józefowicz, Dyrektor generalny ERP Polska Organizacja Odzysku SEiE i Organizacja Odzysku Opakowań SA. – W ERP Polska prowadzimy wiele różnorodnych akcji, jak chociażby „Moda na Recykling” czy „Polska stolica recyklingu”, które są skierowane do konsumentów i mieszkańców miast. Mają one uświadamiać w jaki sposób postępować z zużytym sprzętem. Kolejnym ważnym przedsięwzięciem jest kampania „To nie śmieć”. W ramach kampanii w Polsce koncentrujemy się głównie na sprzęcie elektronicznym i chcemy, aby trafiła ona do szerokiego grona odbiorców – nie tylko z cennymi informacjami dla producentów zobowiązanych przepisami ekoprojektowania, ale też do konsumentów, którzy dotychczas być może nie mieli świadomości, jak wiele korzyści dla środowiska i nas samych przynosi recykling – dodaje Mikołaj Józefowicz.

Międzynarodowa inicjatywa

Kampania „To nie śmieć” jest inicjatywą prowadzoną wielokanałowo w 12 krajach Europy – Polsce, Austrii, Danii, Finlandii, Niemczech, Irlandii, Włoszech, Holandii, Norwegii, Portugalii, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. Jej organizatorem jest organizacja European Recycling Platform będąca częścią Landbell Group – dostawcy globalnych usług z zakresu Gospodarki Obiegu Zamkniętego. Jako Organizacja Odzysku realizuje obowiązki producentów wynikające z Rozszerzonej Odpowiedzialności w zakresie zbierania i przetwarzania opakowań, sprzętu elektrycznego i elektronicznego, baterii oraz tekstyliów. Polski oddział ERP prowadzi zbiórkę sprzętu elektronicznego, a kampanię „To nie śmieć” kieruje głównie do producentów wprowadzających produkty elektryczne i elektroniczne.

- ERP Polska zabiera głos w kluczowych dyskusjach i konsultacjach dotyczących zapisów rozszerzonej odpowiedzialności producenta. Jesteśmy nie tylko głosem producentów, ale też ich kompleksowym doradcą. Obecnie toczy się dyskusja między innymi na temat wprowadzenia kaucji na sprzęt. W ERP stoimy na stanowisku, że należy zmienić sposób obliczania celów zbiórki, biorąc pod uwagę krańcowo różne czasy życia produktów. Co więcej, sugerowalibyśmy, aby skierować większą uwagę na edukację i liczne punkty zbiórki. Wychodzimy z założenia, że na dłuższą metę nie da się osiągnąć tych celów wbrew zasadom ekonomii, albo będzie to bardzo kosztowne. Ryzykujemy wtedy odwrócenie się opinii publicznej od poparcia tych ambitnych celów – dodaje Mikołaj Józefowicz.

Akcja „To nie śmieć” ma uświadamiać, że recykling to nie tylko sposób na uzyskanie surowców do wykorzystania w produkcji nowych przedmiotów, unikając ich pozyskiwania z natury, ale też możliwość odpowiedniego przetwarzania niebezpiecznych substancji, które można znaleźć w produktach. Przykładowo, freon i gazy cieplarniane znajdziemy w lodówkach, proszek fosforowy w starym sprzęcie telewizyjnym czy rtęć w lampach fluorescencyjnych i bateriach. Recykling jest także najlepszym rozwiązaniem, aby unikać szkodliwego składowania odpadów na wysypiskach i w innych nieodpowiednich miejscach, co prowadzi do zanieczyszczania gleby i ekosystemów wodnych oraz szkodzi bioróżnorodności i ludziom.

Więcej informacji o kampanii można znaleźć na: https://erp-recycling.org/whats-up/im-not-trash/

 


[1] https://www.europarl.europa.eu/news/pl/headlines/society/20201208STO93325/zuzyty-sprzet-elektryczny-i-elektroniczny-w-ue-fakty-i-liczby-infografika

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Ochrona środowiska Co 3. Polak nie wie o tegorocznych zmianach w opłatach za plastikowe opakowania Biuro prasowe
2024-06-25 | 13:40

Co 3. Polak nie wie o tegorocznych zmianach w opłatach za plastikowe opakowania

Niemal 30 proc. respondentów uważa, że nowe opłaty za jednorazowe opakowania z tworzyw sztucznych są zbyt wysokie. Nawet 60 proc. ankietowanych planuje ograniczenie ich kupowania w
Ochrona środowiska Grupa Kingfisher ogłasza nowe cele dekarbonizacji w zakresie 3
2024-06-21 | 10:20

Grupa Kingfisher ogłasza nowe cele dekarbonizacji w zakresie 3

Grupa Kingfisher oraz Castorama Polska ogłosiły nowe, ambitne cele dekarbonizacyjne w zakresie 3, które mają na celu dalszą redukcję emisji CO2 w ramach ich działań na rzecz
Ochrona środowiska Niebezpieczne Pompy Ciepła: UOKiK Ostrzega Przed Wadliwymi Produktami
2024-06-19 | 01:00

Niebezpieczne Pompy Ciepła: UOKiK Ostrzega Przed Wadliwymi Produktami

Polski rynek pomp ciepła został zalany produktami z Azji, które nie spełniają europejskich norm jakości. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) niedawno zatrzymał na

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Gminy obawiają się wysokich kar za nieosiągnięcie poziomów recyklingu odpadów. Apelują o szybkie wprowadzenie zasady „zanieczyszczający płaci”

Polska jest ostatnim krajem Unii Europejskiej, który nie wdrożył jeszcze systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP). W efekcie koszty zagospodarowania odpadów opakowaniowych obecnie ponoszą głównie mieszkańcy, a odpowiedzialność organizacyjną – gminy. To na nich spoczywa też obowiązek osiągania określonych prawem poziomów odpadów poddanych recyklingowi. W tym roku wiele z gmin może mieć z tym problem, a to oznacza groźbę kar. Wprowadzenie systemu kaucyjnego bez wcześniejszego albo równoległego wprowadzenia ROP może oznaczać dalsze problemy gmin. – Konieczne jest uszczelnienie systemu – podkreśla Olga Goitowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Prawo

Cudzoziemcy odgrywają coraz większą rolę na polskim rynku pracy. Firmy wciąż obawiają się skomplikowanych i długotrwałych procedur

Liczba pracowników z zagranicy zarejestrowanych w ZUS-ie w ciągu ostatniej dekady wzrosła kilkukrotnie. Zdecydowanie szybciej przybywa w tej grupie obywateli spoza Unii Europejskiej, nie tylko z Ukrainy, Białorusi i Kaukazu, ale też z Azji Południowo-Wschodniej, Afryki czy Ameryki Południowej. W przyszłości potrzeba zatrudniania obcokrajowców będzie coraz większa ze względu na kurczącą się liczbę osób w wieku produkcyjnym. Dlatego firmy podkreślają potrzebę uproszczenia procedur dopuszczających pracowników z krajów trzecich i skrócenia czasu ich procedowania.

Transport

Warszawa pracuje nad rewolucją biletową. Nowy system pozwoli płacić tylko za faktyczny czas podróży lub przejechane kilometry

W stolicy trwają prace nad nowym systemem biletowym. Zamiast karty miejskiej, na której kodowane są wszystkie dane, powstanie centralne konto pasażera, dostępne z komputera i aplikacji mobilnej. Zniknie konieczność skanowania kodów QR w pojazdach, a wprowadzony ma zostać nowy system naliczania opłat za przejazd, wzorowany na obowiązującym m.in. w Londynie.  – Zależy nam, żeby pasażer nie zastanawiał się, jaki bilet kupić, a podróż jego była rozliczana optymalnie, bo o to tu głównie chodzi – przekonuje Agnieszka Siekierska-Otłowska, dyrektorka Pionu Handlowego ZTM w Warszawie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.