Komunikaty PR

W Polsce trwa kampania „To nie śmieć”, promująca zbiórkę surowców

2023-10-19  |  09:30
Biuro prasowe

Kampania "To nie śmieć", prowadzona przez ERP, czyli European Recycling Platform, jest inicjatywą obecną w 12 krajach Europy, w tym także w Polsce. Jej celem jest uświadamianie oraz promowanie recyklingu elektroniki, baterii, opakowań oraz odpadów tekstylnych zgodnie z zasadami rozszerzonej odpowiedzialności producenta i wymogów dotyczących ekoprojektu. Kampania potrwa do końca bieżącego roku.  

W krajach europejskich zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny jest jednym z najszybciej rosnących strumieni odpadów, z którego wciąż mniej niż 40% jest poddawane recyklingowi. Według badań Eurostatu z 2020 roku, na jednego Europejczyka przypada średnio 16 kg wyrzucanych elektro-odpadów.[1] A to oznacza, że tylko 7 kg z tej sumy jest ponownie przetwarzanych. Sytuacja ma się jeszcze gorzej w przypadku odpadów tekstylnych. Tylko 2% z 11 kg ubrań, które rocznie wyrzuca przeciętny mieszkaniec Europy, kierowanych jest do recyklingu.

– W Polsce obserwujemy wzrost świadomości ekologicznej. Polacy wiedzą o odpadach i ich utylizacji znacznie więcej niż jeszcze dekadę temu. Niemniej jednak osiągane obecnie wskaźniki recyklingu wciąż nie są wystarczające. Potrzebna jest edukacja na szeroką skalę w zakresie wtórnego wykorzystywania surowców, które znajdują się między innymi w sprzętach elektronicznych, bateriach, opakowaniach czy tekstyliach – mówi Mikołaj Józefowicz, Dyrektor generalny ERP Polska Organizacja Odzysku SEiE i Organizacja Odzysku Opakowań SA. – W ERP Polska prowadzimy wiele różnorodnych akcji, jak chociażby „Moda na Recykling” czy „Polska stolica recyklingu”, które są skierowane do konsumentów i mieszkańców miast. Mają one uświadamiać w jaki sposób postępować z zużytym sprzętem. Kolejnym ważnym przedsięwzięciem jest kampania „To nie śmieć”. W ramach kampanii w Polsce koncentrujemy się głównie na sprzęcie elektronicznym i chcemy, aby trafiła ona do szerokiego grona odbiorców – nie tylko z cennymi informacjami dla producentów zobowiązanych przepisami ekoprojektowania, ale też do konsumentów, którzy dotychczas być może nie mieli świadomości, jak wiele korzyści dla środowiska i nas samych przynosi recykling – dodaje Mikołaj Józefowicz.

Międzynarodowa inicjatywa

Kampania „To nie śmieć” jest inicjatywą prowadzoną wielokanałowo w 12 krajach Europy – Polsce, Austrii, Danii, Finlandii, Niemczech, Irlandii, Włoszech, Holandii, Norwegii, Portugalii, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. Jej organizatorem jest organizacja European Recycling Platform będąca częścią Landbell Group – dostawcy globalnych usług z zakresu Gospodarki Obiegu Zamkniętego. Jako Organizacja Odzysku realizuje obowiązki producentów wynikające z Rozszerzonej Odpowiedzialności w zakresie zbierania i przetwarzania opakowań, sprzętu elektrycznego i elektronicznego, baterii oraz tekstyliów. Polski oddział ERP prowadzi zbiórkę sprzętu elektronicznego, a kampanię „To nie śmieć” kieruje głównie do producentów wprowadzających produkty elektryczne i elektroniczne.

- ERP Polska zabiera głos w kluczowych dyskusjach i konsultacjach dotyczących zapisów rozszerzonej odpowiedzialności producenta. Jesteśmy nie tylko głosem producentów, ale też ich kompleksowym doradcą. Obecnie toczy się dyskusja między innymi na temat wprowadzenia kaucji na sprzęt. W ERP stoimy na stanowisku, że należy zmienić sposób obliczania celów zbiórki, biorąc pod uwagę krańcowo różne czasy życia produktów. Co więcej, sugerowalibyśmy, aby skierować większą uwagę na edukację i liczne punkty zbiórki. Wychodzimy z założenia, że na dłuższą metę nie da się osiągnąć tych celów wbrew zasadom ekonomii, albo będzie to bardzo kosztowne. Ryzykujemy wtedy odwrócenie się opinii publicznej od poparcia tych ambitnych celów – dodaje Mikołaj Józefowicz.

Akcja „To nie śmieć” ma uświadamiać, że recykling to nie tylko sposób na uzyskanie surowców do wykorzystania w produkcji nowych przedmiotów, unikając ich pozyskiwania z natury, ale też możliwość odpowiedniego przetwarzania niebezpiecznych substancji, które można znaleźć w produktach. Przykładowo, freon i gazy cieplarniane znajdziemy w lodówkach, proszek fosforowy w starym sprzęcie telewizyjnym czy rtęć w lampach fluorescencyjnych i bateriach. Recykling jest także najlepszym rozwiązaniem, aby unikać szkodliwego składowania odpadów na wysypiskach i w innych nieodpowiednich miejscach, co prowadzi do zanieczyszczania gleby i ekosystemów wodnych oraz szkodzi bioróżnorodności i ludziom.

Więcej informacji o kampanii można znaleźć na: https://erp-recycling.org/whats-up/im-not-trash/

 


[1] https://www.europarl.europa.eu/news/pl/headlines/society/20201208STO93325/zuzyty-sprzet-elektryczny-i-elektroniczny-w-ue-fakty-i-liczby-infografika

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Ochrona środowiska Amazon 5. rok z rzędu największym na świecie korporacyjnym nabywcą energii odnawialnej Biuro prasowe
2025-01-21 | 06:00

Amazon 5. rok z rzędu największym na świecie korporacyjnym nabywcą energii odnawialnej

Zgodnie z danymi Bloomberg NEF, Amazon jest 5. rok z rzędu największym na świecie korporacyjnym nabywcą energii odnawialnej, Globalny lider e-commerce i jedna
Ochrona środowiska Poznaliśmy zwycięzców globalnego konkursu Go Green with Taiwan
2024-12-19 | 15:00

Poznaliśmy zwycięzców globalnego konkursu "Go Green with Taiwan"

Trzy zespoły z Wielkiej Brytanii, Węgier i Filipin zdobyły główne nagrody o wartości 20 000 dolarów za swoje innowacyjne i zrównoważone projekty. W konkursie wzięło
Ochrona środowiska Klątwa jednorazowego plastiku
2024-12-19 | 10:00

Klątwa jednorazowego plastiku

Mimo, że przepisy dyrektywy SUP funkcjonują w Polsce już ponad półtora roku, większość Polaków nie dostrzegła żadnej istotnej zmiany w kwestii opakowań, redukcji plastiku

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Projekt unijnego budżetu po 2027 roku będzie przedstawiony w lipcu. Polska może odegrać istotną rolę w pracach nad nim

Polska prezydencja zbiegła się z rozpoczęciem rozmów na temat wieloletnich unijnych ram finansowych (WRF), które określą cele i priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. Projekt budżetu ma być gotowy w lipcu, a potem rozpoczną się negocjacje między instytucjami unijnymi. Polska może odegrać istotną rolę w pracach nad WRF, dlatego to od naszego kraju swoje konsultacje rozpoczęli europarlamentarzyści, którzy są współsprawozdawcami PE ds. wieloletniego budżetu Unii Europejskiej.

Prawo

Przedsiębiorcy czują się pomijani w pracach nad przepisami. Narzekają na zawrotne tempo prac legislacyjnych

W ubiegłym roku uchwalono 14 tys. stron nowego prawa. To wynik o 59 proc. niższy niż rok wcześniej – wynika z „Barometru prawa” Grant Thornton. Eksperci wskazują, że nie przekłada się to jednak na jakość nowych przepisów. Tempo prac regulacyjnych przyspiesza, a konsultacje publiczne rzadko są transparentne. Przedsiębiorcy czują się pomijani w procesie konsultacji i zaskakiwani nagłymi zmianami w prawie.

Konsument

Alkohol najbardziej rozpowszechnioną substancją psychoaktywną u młodzieży. Coraz większa popularność e-papierosów

Niemal trzy czwarte uczniów w wieku 15–16 lat już sięgnęło po alkohol. Jak wynika z badania ESPAD 2024, to wciąż najbardziej wśród młodzieży rozpowszechniona substancja psychoaktywna. W ostatnich 20 latach o ponad 20 pp. spadł odsetek nastolatków palących papierosy, ale prawie 70 proc. 17–18-latków przyznaje, że sięgnęło w swoim życiu po e-papierosa. Eksperci wskazują na potrzebę nie tylko bardziej restrykcyjnego ograniczania dostępności tych produktów dla młodych ludzi, ale też o działania na rzecz edukacji zdrowotnej i kompleksowego podejścia do profilaktyki i leczenia uzależnień, bez podziału na poszczególne grupy substancji.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.