Zielona architektura i ciepło - nierozłączny duet
Architektura przyszłości
Wraz z narastającymi wyzwaniami związanymi z kryzysem klimatycznym, architekci na całym świecie poszukują innowacyjnych rozwiązań, które nie tylko zapewnią energooszczędność, ale również zminimalizują negatywny wpływ na środowisko. Jak wygląda to z perspektywy Polski?
O działaniach podejmowanych przez Stowarzyszenie Architektów Rzeczypospolitej Polskiej opowiedziała prezeska SARP, Agnieszka Kalinowska-Sołtys.
-Zrównoważony rozwój to pojęcie, które już znaliśmy w latach 90-tych, ale wówczas, jeszcze nie w pełni wiedzieliśmy, z czym on się wiąże. Mamy się rozwijać, ale w sposób zrównoważony, czyli zrównoważyć negatywne oddziaływania na środowisko. To bardzo istotne w budownictwie, bo jak wiemy, około 38 do 40% emisji gazów cieplarnianych związane jest z budynkami: ze wznoszeniem, z użytkowaniem, z utylizacją, z produkcją materiałów budowlanych. Dostrzegam tu olbrzymi problem, bo wiemy, że ten nadmiar gazów cieplarnianych w atmosferze powoduje, że podgrzewamy naszą planetę, że mamy właściwie katastrofę klimatyczną za chwilę, za parę lat i musimy zrobić wszystko, żeby ograniczyć emisję gazów cieplarnianych.
Co można zrobić, aby skutecznie ograniczać szkodliwy wpływ na środowisko? SARP stawia głównie na edukację i wymianę wiedzy ekspertów z poszczególnych branż.
-Stowarzyszenia Architektów Polskich ma świadomość, że to właśnie od architektów powinno się zacząć edukację i w 2015 roku stworzyliśmy zespół do spraw środowiska i ochrony klimatu, składający się z większości, z architektów, ale też z projektantów branżowych, bo tutaj niezwykle istotna jest wymiana wiedzy pomiędzy inżynierami z branży instalacyjnej, a architektami. Jeżeli to nie idzie w parze, to nie mamy dobrych efektów - dodaje Agnieszka Kalinowska-Sołtys.
Technologie - nieodłączny element zielonej transformacji
Ekologia jest istotna również dla producentów branży grzewczej, która ma ogromny wpływ na zrównoważone budownictwo. Trwają poszukiwania rozwiązań, które będą przyjazne środowisku. Przykładem takich działań, może być projekt prowadzony przez polską firmę Termet, która wraz z Fuel Cell Poland i Politechniką Warszawską, pracuje nad mikrokogeneracją, która pozwoli dostarczać energię elektryczną oraz cieplną (początkowo zasilaną gazem, a następnie - wodorem). Termet prowadzi również działania edukacyjne na rzecz zwiększania świadomości konsumentów na temat ekologicznych źródeł ciepła. Również producent zauważa konieczność międzybranżowej współpracy.
-Kształtowanie zielonej przyszłości jest wyzwaniem, z którym wszyscy się mierzymy, dlatego łączenie sił w prośrodowiskowych działaniach na pewno zbliży nas do założonych w transformacji energetycznej celów. Jako producent urządzeń grzewczych, Termet jest świadomy swojej roli w zakresie codziennej odpowiedzialności za środowisko i zdrowie przyszłych pokoleń, dlatego stale rozwijamy ofertę produktową z zakresu produktów OZE, nie zapominając przy tym o intensyfikacji działalności szkoleniowej. Systematyczne i rzetelne przekazywanie wiedzy produktowej naszym Partnerom Handlowym, Autoryzowanym Serwisantom, Instalatorom i Projektantom stanowi nadrzędny cel strategii komunikacji. Powinniśmy być przy tym świadomi, że to stworzenie odpowiedniej, zdywersyfikowanej oferty, która będzie odpowiedzią na obecne wygania przeobrażania energetycznego oraz osiągnięcie wystarczającego poziomu wykorzystania programów wsparcia będą miały przełożenie na sukces tej transformacji na poziomie społecznym – mówi Żaneta Lisowska, Kierownik Działu Marketingu Termet S. A.
Wraz z rozwojem technologii i rosnącą świadomością społeczeństwa, zielone źródła ciepła i zrównoważona architektura stają się coraz bardziej dostępne. Jednak, aby osiągnąć pełny potencjał tych rozwiązań, potrzebujemy zaangażowania wszystkich zainteresowanych stron. Tylko dzięki współpracy, możemy osiągnąć założenia zielonej transformacji.
Więcej informacji w poniższym filmie:
https://www.youtube.com/watch?v=rqNbzjdSoGI&t=6s
W całej Polsce zmieniali otoczenie na lepsze – podsumowanie trzeciej edycji Kręc
Jak przygotować się do sprzątania okolicy? [CHECKLISTA]
Dzień Ziemi już 22.04, w tym roku pod hasłem "Planeta kontra tworzywa sztuczne"
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.