Komunikaty PR

Życie po życiu, czyli jak ekologia zmienia świat?

2023-12-21  |  11:00
Biuro prasowe
Do pobrania docx ( 0.03 MB )

64% konsumentów[1] poprzez swoje codzienne działania stara się pozytywnie wpływać na środowisko – wynika z raportu opublikowanego przez Euromonitor International. Chociaż świadomość ekologiczna społeczeństwa stale rośnie, to ciężar zwiększenia wysiłków i realizacji systemowych modyfikacji spoczywa przede wszystkim na biznesie i administracji publicznej. A takich inicjatyw nie brakuje. Przykłady działań z całego świata pokazują, że zmiany są możliwe, a ich prowadzenie może realnie wpływać na rzeczywistość.

Z ogłoszonego w listopadzie 2023 raportu wynika, że aż  45% specjalistów deklaruje, że ich firmy planują inwestycje w certyfikaty, będące potwierdzeniem ich ekologicznych działań. Motywacja? Obawa przed oskarżeniami o greenwashing.  – Ludzie nie akceptują pustych obietnic i coraz częściej, i odważniej mówią: sprawdzam! Oczekują konkretnych działań, liderów i wytycznych oraz inicjatyw, za którymi mogą podążać. Wiedzą, że chociaż jednostkowe działania mają znaczenie, to prawdziwa zmiana musi być wspólnym wysiłkiem – mówi Sylwester Beekhoven, Business Manager Game4Planet. Zarówno, jeśli mowa o recyklingu, ponownym wykorzystaniu zasobów czy ekologicznym zarządzaniu zmianami – liczą się globalne działania. Pokazują to przykłady z całego świata.

Litwa: bez daty ważności

W przełomowym posunięciu, litewski parlament zatwierdził możliwość sprzedaży produktów spożywczych, które nadają się wciąż do spożycia, choć termin ważności został przekroczony[2]. Nowe regulacje, wchodzące w życie od początku 2024 roku, obejmują żywność oznaczoną hasłem "Najlepiej spożyć przed...", a na liście zatwierdzonych artykułów znalazły się kawa, herbata, mąka, kasza, olej, oraz inne trwałe produkty. Wciąż trwają prace nad oznaczeniami, dzięki którym klienci będą w stanie łatwo odróżnić te produkty, od innych – z nieprzekroczonym terminem daty spożycia. Celem nowych przepisów jest skuteczne ograniczenie marnowania jedzenia i wsparcie zrównoważonego podejścia do konsumpcji żywności.

Francja: pieszo po Paryżu  

Zastępca burmistrza Paryża odpowiedzialny za miejski transport, przedstawił plan na lata 2023-2030[3], mający na celu stworzenie ponad 100 hektarów nowej przestrzeni publicznej dla pieszych. Jak wynika z opublikowanych danych, obecnie około 65% wszystkich podróży w granicach samego Paryża odbywa się pieszo, co uzasadnia potrzebę dalszego rozwijania dostępności przestrzeni miejskiej dla pieszych. Nowy plan zakłada stworzenie nowych przestrzeni dla poruszających się bez samochodu, nowych placów, czy poszerzenie chodników. Projekt obejmuje także modernizację 12 kilometrów bocznych alei bulwarów i ulic, które wcześniej służyły jako miejsca parkingowe. Inwestycja wspiera zrównoważony transport i promuje aktywny tryb życia wśród mieszkańców Paryża, kładąc nacisk na pieszych i ich potrzeby w kontekście dynamicznego środowiska miejskiego.

Polska: drugie życie ubrań

Rocznie, w Polsce aż 2,5 mln ton wszystkich odpadów stanowią odpady tekstylne. Chociaż połowa z nich nadaje się do odzysku, to tak się nie dzieje. Zaledwie 6% rynku tekstylnego jest zagospodarowane, co oznacza, że szansę na ponowne wykorzystanie bezpowrotnie tracą setki tysięcy ton ubrań. W odpowiedzi na te wyzwania powstał Game4Planet, program społeczno-edukacyjny oparty na promowaniu idei gospodarki obiegu zamkniętego. To szansa na drugie, trzecie i kolejne życie ubrań oraz jasny komunikat, że każde działanie ma wpływ na środowisko. Celem programu jest propagowanie etycznego i odpowiedzialnego podejścia do mody, znajdowanie i wdrażanie innowacyjnych rozwiązań w dziedzinie recyklingu i przetwarzanie odpadów tekstylnych. Dotychczas, w ramach programu Game4Planet, zebraliśmy już ponad 1 300 000 kilogramów ubrań, oszczędzając tym samym ponad 27 miliony ton wody.

Japonia: perfekcja w recyklingu

Mieszkańcy miasteczka Kamikatsu w Japonii[4] nie tylko żyją w zgodzie z naturą, ale także rewolucjonizują podejście do gospodarki odpadami. Dzięki ich zaangażowaniu i innowacyjnemu podejściu do segregacji odpadów, ponad 80% śmieci trafia tam do recyklingu. System segregacji odpadów, choć skomplikowany, przynosi efekty. Kamikatsu podzieliło swoje śmieci na aż 45 kategorii, umożliwiając tym samym ich zaawansowane przetwarzanie. To zaledwie 1,5-tysięczne miasteczko nie tylko udowadnia, że zrównoważony styl życia jest osiągalny, ale także inspiruje innych do podjęcia działań na rzecz ochrony środowiska i efektywnego gospodarowania odpadami. Co ciekawe, nie tylko Kamikatsu a cała Japonia stawia na odpowiedzialność za odpady, przyjmując zasadę „swoje śmieci zabierz ze sobą" – tabliczki z tym przesłaniem są obecne w parkach, na bulwarach i szlakach górskich.

 

Globalne inicjatywy pokazują, że ekologia ma potencjał, aby rewolucjonizować świat. Poprzez zaangażowanie społeczeństwa, innowacyjne rozwiązania technologiczne i edukację hasło „życie po życiu” ze sloganu, ma szansę stać się rzeczywistością.

 


[1] https://www.euromonitor.com/press/press-releases/nov-2023/greenwashed-out-consumers-demand-businesses-step-up-and-prove-their-eco-credentials-euromonitor-international

[2] https://madeinvilnius.lt/pl/Aktualno%C5%9Bci/Lietuvos-naujienos/produkty-przeterminowane-oferowane-s%C4%85-do-sprzeda%C5%BCy-przez-kolejne-45-dni/

[3] https://www.sortiraparis.com/pl/aktualnosci/w-paryzu/articles/304883-paryski-plan-dla-pieszych-ponad-100-nowych-hektarow-dla-pieszych-do-2030-r

 

[4] https://why-kamikatsu.jp/en/

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Ochrona środowiska W całej Polsce zmieniali otoczenie na lepsze – podsumowanie trzeciej edycji Kręc Biuro prasowe
2024-04-25 | 08:00

W całej Polsce zmieniali otoczenie na lepsze – podsumowanie trzeciej edycji Kręc

Razem po czystsze środowisko W czasie kampanii Kręci Nas Recykling – między 21 marca a 22 kwietnia, na terenie całego kraju zorganizowanych zostało ponad 70 akcji sprzątania
Ochrona środowiska Jak przygotować się do sprzątania okolicy? [CHECKLISTA]
2024-04-22 | 15:00

Jak przygotować się do sprzątania okolicy? [CHECKLISTA]

Śmieci to zmora naszych czasów. Wróg, o tyle niebezpieczny, że za rozprzestrzenia się w zastraszającym tempie po niemal całej planecie, a czas jego rozkładu jest zazwyczaj
Ochrona środowiska Dzień Ziemi już 22.04, w tym roku pod hasłem Planeta kontra tworzywa sztuczne
2024-04-17 | 01:00

Dzień Ziemi już 22.04, w tym roku pod hasłem "Planeta kontra tworzywa sztuczne"

22 kwietnia obchodzimy Dzień Ziemi - święto ustanowione w 1970 roku, które ma na celu promowanie postaw proekologicznych i uświadamianie problemów ochrony środowiska. W tym roku

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.