Komunikaty PR

OD 2024 R. ODBICIE NA RYNKU CHEMII BUDOWLANEJ.

2023-01-17  |  16:00
Biuro prasowe

RYNEK CHEMII BUDOWLANEJ – wyniki i prognoza

Firma badawcza IBP Research specjalizująca się w analizach rynku chemicznego i materiałów budowlanych, podsumowała wyniki sprzedaży chemii budowlanej w roku 2022 oraz wykonała prognozę jej rozwoju na lata 2023-25.

Analiza została przeprowadzona poprzez agregację danych na temat 14-tu rynków produktowych, które IBP Research systematycznie bada 1-2 razy w roku. Są to:

Rynek klejów do płytek ceramicznych, Rynek  klejów gipsowych, Rynek wylewek podłogowych, Rynek mas samopoziomujących, Rynek systemów dociepleń, Rynek hydroizolacji bitumicznych, Rynek tynków gipsowych maszynowych, Rynek tynków gipsowych ręcznych, Rynek suchych (sypkich) gładzi i mas szpachlowych, Rynek mokrych (gotowych) gładzi i mas szpachlowych, Rynek farb do ścian i elewacji, Rynek farb i lakierów na metal i drewno, Rynek tynków cementowo-wapiennych, Rynek zapraw murarskich.

Wg danych IBP Research, sumaryczna sprzedaż w/w produktów na polskim rynku osiągnęła w 2022 roku wielkość 5,3 mln ton. Oznacza to spadek w stosunku do 2021 r. o 10 procent.

Wynik ten wyznaczony został na podstawie bezpośredniego badania rynku podsumowującego sprzedaż dystrybutorów i zakupy wykonawców.

Opisywany rynek agencja IBP Research wyceniła na poziom sprzedaży 10,5 mld zł netto w 2022 roku, co przekłada się na wzrost o niecałe 5 procent w stosunku do poprzedniego. Wzrost wartościowy jest pochodną podwyżek cen w roku 2022 o 15-20%, w zależności od typu produktu.

Prognoza chemii budowlanej, opracowana przez IBP Research na rok 2023, jest pesymistyczna. Rynek będzie kontynuował spadki ilościowe (tonażowe), ceny będą kontynuowały wzrosty, wartościowo wyjdzie na podobny poziom (+5%).

Natomiast, wg analizy, od 2024 roku rynek zacznie się odbudowywać. Najpierw poprzez popyt na materiały bazowe (hydroizolacje, wylewki, zaprawy murarskie) a rok-dwa później poprzez sprzedaż materiałów wykończeniowych (kleje do płytek, gładzie, farby, tynki).

Prognoza rozwoju rynku wyznaczona została na podstawie ekstrapolacji danych o sytuacji makroekonomicznej i tendencjach w gospodarce ogółem, ekstrapolacji danych o koniunkturze budowlanej i przewidywanych w branży budowlanej kierunkach i konsekwencjach (np. analiza rozpoczętych inwestycji budowlanych, analiza wydanych pozwoleń na budowę mieszkań i powierzchni niemieszkalnych) oraz bezpośrednich, pogłębionych wywiadów z uczestnikami rynku (producenci materiałów budowlanych, dystrybutorzy, wykonawcy) na temat koniunktury, planów, możliwości, potencjału rynku na którym funkcjonują.

Rynek budowlany w Polsce znalazł się w szczególnym okresie, kiedy jego potencjał i rozwój determinują przede wszystkim czynniki makroekonomiczne o zasięgu ogólnoświatowym. Przez dwa lata rynek zmagał się ze skutkami pandemii.  W następstwie covidowych lockdownów, w skali gospodarki globalnej zaznaczyły się 3 negatywne konsekwencje: ograniczenie dostępności surowców i materiałów, przerwanie łańcuchów dostaw, wzrost cen materiałów chemicznych i budowlanych. Kolejne, groźniejsze jeszcze skutki wywołała, wywołuje i będzie nadal wywoływać, wojna w Ukrainie. Jej konsekwencje to:

  • niespotykane wzrosty kosztów energii i jej źródeł, w tym węgla i gazu, jako skutek sankcji na linii UE - Rosja,
  • niedobór surowców i materiałów zza wschodniej granicy, ale też z Chin i UE,
  • odpływ pracowników budowlanych z Ukrainy,
  • pogłębienie inflacji ogólnogospodarczej, ogólny spadek siły nabywczej Polaków,
  • wzrosty stóp procentowych, ograniczające zdolność kredytową i zniechęcające do inwestycji,
  • pogorszenie rentowności firm budowlanych, z groźbą bankructw.

O ile ze skutkami pandemii, polski rynek budowlany poradził sobie całkiem dobrze, to konflikt zbrojny za jego bezpośrednią granicą, z całymi tego konsekwencjami, wywołał kryzys w budownictwie na wielu płaszczyznach.

Jeśli chodzi o sam rynek chemii budowlanej, to jeszcze na początku zeszłego roku, nastroje w branży były optymistyczne wśród producentów, dystrybutorów i wykonawców. Zresztą nie gołosłownie. Baza poprzednich dwóch lat była niska, rynek dryfował. A rok 2021 zakończył się wzrostami: +24% liczby mieszkań rozpoczętych, +23% wydanych pozwoleń na mieszkania, +28% wydanych pozwoleń na budynki niemieszkalne (liczone wg powierzchni).

Jednak po dokonaniu przez Rosję agresji na Ukrainę, sytuacja na rynku, ze względów politycznych i makroekonomicznych, uległa bardzo dużej zmianie, powodując od połowy roku zapaść. W efekcie, rok 2022 zakończył się spadkiem liczby mieszkań rozpoczętych o 27% i spadkiem wydanych pozwoleń o 10%. To właśnie budownictwo mieszkaniowe będzie głównym hamulcowym popytu na chemię budowlaną. Tak nowe, jak remonty i modernizacje. Na skutek drożyzny materiałów budowlanych, usług wykonawczych i kredytów bankowych – plany remontowe Polaków ulegają przesunięciu albo wydłużeniu w czasie.

Dużo lepiej na chwilę obecną wygląda sytuacja w innym obszarze aplikacji chemii budowlanej, czyli budownictwie niemieszkaniowym. W zeszłym roku wzrosła łączna powierzchnia użytkowa nowych i rozbudowanych budynków niemieszkalnych o 16%, wzrosła też powierzchnia pozwoleń na budowę o 6% (dane po 3 kwartałach). Raczej na pewno przed skutkami kryzysu obroni się największy segment budownictwa niemieszkaniowego, tj. budynki przemysłowo-magazynowe, co wiąże się z potężnym rozwojem e-handlu i tworzeniem baz przerobowych w Polsce.

Polski rynek ma duży potencjał, duże potrzeby mieszkaniowe i duże aspiracje rozwoju powierzchni niemieszkalnych. Jest w długiej perspektywie rynkiem rozwijającym się. Oczekuje się więc, że obecne zawirowanie nie wpłynie na niego w skali globalnej i długoterminowej, że nie dłużej niż 2 lata. Oczywiście najwięcej zależy od wojny w Ukrainie, jej czasu trwania i stopnia eskalacji, od wielkości i rodzaju sankcji gospodarczych nakładanych na Rosję i od sankcji płynących ze strony Rosji – od wszystkiego, co wpływa na ogólną gospodarkę Polski i jej partnerów przemysłowych i handlowych. Na chwilę obecną najbardziej prawdopodobne wydaje się, że trudna sytuacja geopolityczno-gospodarcza będzie miała kontynuację w obecnym roku, ale jednocześnie będzie to rok wygaszania negatywnych następstw i osiągania względnej stabilizacji.

Tak też na polskim rynku chemii budowlanej, rok 2023 będzie kontynuacją kryzysu, ale od 2024 możemy już oczekiwać powrotu na ścieżkę rozwoju.

Artykuł na podstawie raportu IBP Research:

„PROGNOZA ROZWOJU RYNKU CHEMII BUDOWLANEJ  W POLSCE  (14 grup produktowych) na lata 2023-2025”

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka Spoglądając w przyszłość Unii Europejskiej, czyli o wzmocnieniu bezpieczeństwa i konkurencyjności do 2040 roku Biuro prasowe
2025-06-30 | 10:00

Spoglądając w przyszłość Unii Europejskiej, czyli o wzmocnieniu bezpieczeństwa i konkurencyjności do 2040 roku

Kończy się prezydencja Polski w Radzie Unii Europejskiej. Warszawa weszła w tę rolę z ambitnymi deklaracjami dotyczącymi przede wszystkim bezpieczeństwa, rozwoju
Gospodarka Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie
2025-03-27 | 10:00

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Godzenie rozwoju zawodowego z życiem rodzinnym, argumentowanie swojej wartości oraz dowodzenie słuszności swoich pomysłów – to zaledwie kilka wyzwań, na jakie
Gospodarka Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan
2025-03-24 | 15:50

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

Prawie 300 postulatów deregulacyjnych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, a dotyczących m.in podatków, zatrudnienia, cyfryzacji czy energetyki

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Handel

Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji

Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.

Bankowość

RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.

Handel

Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

– Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.