Komunikaty PR

Odroczone płatności nakręcą sprzedaż online

2021-04-22  |  09:00
Biuro prasowe

Europejska dyrektywa PSD2 otworzyła nowe możliwości na rynku usług finansowych, umożliwiając korzystanie z bankowych metod weryfikacji klientów firmom spoza tego sektora. W dobie coraz popularniejszych zakupów internetowych może to być impulsem do jeszcze szybszego rozwoju handlu, umożliwiając uruchomienie sprzedaży ratalnej także mniejszym podmiotom. Tym bardziej, że rośnie również świadomość konsumentów. Jak wynika z badania Krajowego Rejestru Długów i spółki Easy Check, blisko 47 proc. Polaków słyszało już o rozwiązaniach takich jak odroczone płatności. Co trzeci z nich już korzysta z podobnych metod lub w najbliższym czasie zamierza to zrobić.

Unijna dyrektywa PSD2 (ang. Payment Services Directive) to rozporządzenie dotyczące usług płatniczych, do którego musiały dostosować się wszystkie kraje Wspólnoty Europejskiej. Przepisy umożliwiają m.in. dostęp do informacji o rachunkach firmowych oraz osobistych (za zgodą i wiedzą ich właścicieli). Takie dane mogą być wykorzystywane np. do inicjowania płatności, badania wiarygodności finansowej czy analizy zachowań finansowych właściciela rachunku. Pomogą również w ocenie ryzyka współpracy z klientem na przykład w przypadku sprzedaży ratalnej lub z odroczonym terminem płatności.  

Na podstawie informacji udostępnionych z rachunku bankowego klienta, firmy mające dostęp do odpowiedniej technologii mogą nie tylko przygotować jego bilans przychodów i wydatków, ale również odpowiednio uporządkować i skategoryzować wszystkie informacje na temat transakcji dokonywanych przez właściciela tego rachunku. W ten sposób można określić jego predyspozycje do spłaty zaciąganych zobowiązań. Do niedawno takie możliwości miały tylko banki, które dzięki zatrudnianym analitykom mogły ocenić profil kredytobiorcy. Mniejsze firmy, które nie mają takiego zaplecza, szukają modeli biznesowych, które odpowiadają na potrzebę, np. dogłębnej analizy pożyczkobiorcy – tłumaczy Zbigniew Hordecki, prezes Zarządu Easy Check, spółki oferującej bezpiecznie rozwiązanie technologiczne, umożliwiające dostęp do informacji o rachunku bankowym kontrahenta.

Odroczone płatności zwiększają sprzedaż

 Płatność odroczona to metoda, dzięki której klient może przesunąć termin zapłaty za zakupy nawet o 45 dni. W ten sposób kupujący mogą sprawdzić zamówiony produkt, zanim za niego zapłacą. Takie rozwiązanie umożliwia również zakupy osobom, które w danym momencie nie posiadają odpowiednich środków na koncie, bo na przykład czekają na wypłatę.

Albo zamawiają np. kilka par butów, żeby wybrać tę jedną, która będzie wygodna. Teraz muszą zapłacić za wszystkie, a potem czekać na zwrot pieniędzy, a to zamraża im wolne środki nawet na kilka tygodni. Albo wydłuża zakupy, jeśli mają pieniądze tylko na jedną parę obuwia. Jeśli takie osoby będą mogły przelać pieniądze później, po dokonaniu wyboru, zyskają i kupujący, bo szybciej dostaną to, na czym im zależy, i sprzedawcy, bo więcej będą mogli sprzedać – komentuje Zbigniew Hordecki.

Z takich możliwości korzysta już coraz więcej sklepów internetowych. Z dorocznego raportu dotyczącego rynku e-commerce „Koszyk Roku 2020” przygotowanego przez Twisto wynika, że odroczone płatności oferuje już 30 proc. największych sklepów internetowych w Polsce. Równocześnie udział tej metody w rynku płatności online wynosi ok. 5 proc.

Takie nowoczesne metody płatności będą zyskiwać na popularności. Także dlatego, że kupowanie na odległość jest wygodne, bo nie trzeba jechać do sklepów. Otwiera to nowe możliwości dla konsumentów z małych miast i ze wsi, którzy teraz muszą jechać na zakupy czasami nawet 100 kilometrów do dużego miasta – mówi Zbigniew Hordecki, prezes Zarządu Easy Check.

Pandemia, w wyniku której znaczną część naszego życia przenieśliśmy do przestrzeni wirtualnej, może przyczynić się jednak do popularyzacji tej metody. Jak wynika z przeprowadzonego w IV kwartale 2020 r. na zlecenie Krajowego Rejestru Długów i spółki Easy Check badania „Polacy w Internecie w 2020 r.”, rozwiązania dotyczące odroczonych płatności cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Blisko 47 proc. respondentów deklaruje, że wie o takich możliwościach. Najlepiej poinformowaną grupą respondentów byli konsumenci w wieku 45-64 lat, wśród których takie rozwiązania zna blisko połowa badanych.

Pomimo tego, do odroczonych płatności częściej przekonują się jednak nieco młodsi konsumenci. W przeprowadzonym badaniu ponad 15 proc. respondentów zadeklarowało, że korzysta już z takich rozwiązań, wśród respondentów w wieku 35-44 lat ten odsetek wyniósł ponad 18 proc. Dodatkowo blisko co piąty badany stwierdził, że w najbliższym czasie zamierza skorzystać z takich możliwości. Wśród osób między 35 a 44 r.ż. takiej odpowiedzi udzielił nawet co czwarty badany. Dodatkowo 57 proc. ankietowanych spośród tych, którzy płacą już w ten sposób, przyznaje, że częściej niż wcześniej robi zakupy w Internecie.  

Dzięki możliwościom, jakie daje dyrektywa PSD2, firmy, które korzystają lub w najbliższym czasie planują wdrożyć odroczone płatności i sprzedaż ratalną, zyskują możliwość bezpiecznej weryfikacji klienta.

Na podstawie udostępnionych i odpowiednio uporządkowanych przez nas danych, sprzedający będą w stanie dokonać rzetelnej oceny sytuacji klienta. To nie tylko pozwoli im dopasować ofertę finansowania do jego możliwości, ale przede wszystkim lepiej ocenić ryzyko i zadbać o swoje bezpieczeństwo finansowe czy nawet przyspieszyć decyzję o odroczeniu płatności. Sprzedający otrzymuje bardzo wiele informacji o kliencie. Dostarczamy jego charakterystykę i predyspozycje do kupowania. To zupełnie nowa forma weryfikacji wypłacalności konsumenta – mówi Zbigniew Hordecki, prezes Zarządu Easy Check.

Ograniczenie wyłudzeń kredytów i pożyczek

Wgląd w informacje o rachunku mogą mieć tylko podmioty posiadające odpowiednią licencję i tylko za zgodą i na życzenie właściciela rachunku.

Kiedy klient wyrazi zgodę na udostępnienie danych z konta, loguje się do swojego banku poprzez udostępniony przez firmę link. Przedsiębiorca może mieć wgląd do informacji maksymalnie przez 90 dni. W tym czasie może monitorować jego wydatki i przychody. Dzięki temu jest w stanie przygotować dopasowaną do potrzeb i możliwości konsumenta ofertę. Informacje na temat nawyków zakupowych pozwalają również na potwierdzenie tożsamości klienta, co pomaga ograniczyć ryzyko, np. wyłudzeń pożyczek i kredytów.

Jedną z głównych idei dyrektywy PSD2 jest zwiększenie bezpieczeństwa konsumentów i lepsza ochrona ich przed nadużyciami finansowymi w obrocie bezgotówkowym. Dlatego wprowadzona została procedura silnego uwierzytelnienia, czyli podwójnej weryfikacji tożsamości klienta podczas m.in. logowania do konta i inicjowania przelewów. Zmniejsza również odpowiedzialność konsumenta za nieautoryzowane transakcje. Dyrektywa wprowadziła także szereg zmian, które otwierają przed nimi nowe możliwości. Udostępniając informacje o swoim rachunku innym podmiotom, np. sklepom internetowym albo firmom pożyczkowym, konsumenci mogą liczyć na błyskawiczne decyzje bez konieczności odwiedzania siedziby firmy z plikiem dokumentów, oraz na spersonalizowaną ofertę dopasowaną do ich potrzeb i możliwości. Zyskują również nowe możliwości w postaci odroczonych płatności lub zakupów ratalnych w mniejszych firmach – dodaje Zbigniew Hordecki.

 

Ogólnopolskie badanie „Polacy w Internecie w 2020 r.” zostało przeprowadzone przez IMAS International na zlecenie Krajowego Rejestru Długów w IV kwartale 2020 r. na reprezentatywnej grupie 1007 osób.  

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel MediaMarkt i bp łączą siły: Za zakupy w MediaMarkt dostajesz bon na paliwo lub kawę Biuro prasowe
2025-06-18 | 06:00

MediaMarkt i bp łączą siły: Za zakupy w MediaMarkt dostajesz bon na paliwo lub kawę

MediaMarkt Polska we współpracy z bp Polska uruchamia wyjątkową akcję promocyjną „Tanie Tankowanie tylko z myMediaMarkt". Od czwartku 19 czerwca do 25 czerwca,
Handel Posnet Evo – Jak przyspieszyć sprzedaż i oszczędzać pieniądze w Twojej firmie
2025-06-10 | 06:00

Posnet Evo – Jak przyspieszyć sprzedaż i oszczędzać pieniądze w Twojej firmie

Jako przedsiębiorca zapewne zauważasz, że cyfrowa transformacja to już nie tylko trend, ale konieczność. W dobie mobilności i dynamicznych zmian rynkowych, obsługa sprzedaży
Handel Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja
2025-06-06 | 14:00

Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja

7 czerwca obchodzimy Międzynarodowy Dzień Seksu – to doskonały moment, aby przyjrzeć się temu, jak zmieniają się zwyczaje Polaków związane z zakupem produktów

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł

Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek

Polityka

Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– ​Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro.  Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.

Handel

Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.