Komunikaty PR

Optymalizacja łańcucha dostaw dla beverage to nie tylko redukcja kosztów

2024-10-23  |  14:00
Biuro prasowe

Efektywność łańcuchów dostaw dla beverage najczęściej postrzegana jest w kontekście optymalizacji kosztów. To sprowadza się do ograniczania kosztów transportu lub maksymalnego wykorzystania ładowności samochodów czy kontenerów. Jednak obserwowana w ostatnich latach niestabilność globalnych łańcuchów dostaw, zwłaszcza w transporcie morskim, pokazuje, że ograniczenie się tylko do redukcji kosztów już nie wystarcza. Co jest dziś ważne dla optymalizacji łańcucha dostaw? Komentują eksperci Hillebrand Gori, globalnego dostawcy usług logistycznych dla branży beverage.   

Kompleksowe podejście

Jak podkreślają eksperci Hillebrand Gori, dla skutecznej optymalizacji łańcucha dostaw, kluczowe jest wyznaczenie celów dla każdego z jego etapów. Dotyczy to efektywności, na przykład minimalizowania kosztów transportu, zarządzania zapasami i kapitałem obrotowym, dostępności  i jakości produktów, zrównoważonego rozwoju i śladu węglowego, a także odporności i elastyczności. Często mogą one ze sobą kolidować. Na przykład, skupienie na efektywności transportu może prowadzić do wzrostu zapasów lub zwiększenia śladu węglowego. Tylko kompleksowe podejście pozwala wypracować rzeczywiste korzyści dla firmy.

Różne podejście do minimalizacji kosztów

W dążeniu do większej efektywności łańcucha dostaw stosowane są różne rozwiązania. Na przykład wielu importerów win preferuje zakup pełnych kontenerów od jednego dostawcy, gdyż wiąże się to z najniższymi kosztami transportu w przeliczeniu na jednostkę/skrzynkę.  Jednak z drugiej strony, jak zauważają eksperci Hillebrand Gori, prowadzi to do zwiększenia poziomu zapasów, co z kolei wymaga większego kapitału obrotowego. Są też importerzy, którzy kupują mniejsze ilości towaru od dostawców, korzystając z LCL (transport drobnicowy) lub konsolidacji ładunków. Choć zmniejsza to poziom zapasów i wymaga mniejszych nakładów finansowych, jednocześnie może zwiększyć koszty transportu.

Innym przykładem jest załadunek kontenerów. Niektórzy importerzy decydują się na transport napojów alkoholowych luzem, w kontenerze 20-stopowym. Dzięki temu można załadować maksymalną liczbę skrzynek do kontenera, bez użycia palet, co pozwala uzyskać najniższe koszty frachtu w przeliczeniu na jednostkę. Często jednak nie uwzględnia się ręcznej obsługi przy załadunku i rozładunku, które można zmniejszyć automatyzując te prace przy zastosowaniu np. arkuszy ślizgowych (slipsheets).

Optymalizacja dzięki zarządzaniu zapasami i dostępnością produktów

Dostępność produktów na półkach sklepowych ma kluczowe znaczenie dla sprzedaży, ale równie ważne jest utrzymanie odpowiedniego poziomu zapasów. Nadmierne zapasy zamrażają kapitał obrotowy i zwiększają ryzyko przeterminowania produktów. Jak podkreślają eksperci Hillebrand Gori, optymalizując łańcuch dostaw trzeba więc zwrócić uwagę na wyważenie poziomu zapasów w odniesieniu do kosztów i podaży produktów na rynku.

Utrzymanie jakości produktu w łańcuchu dostaw

Kolejnym krytycznym obszarem optymalizacji jest utrzymanie jakości ładunków, zwłaszcza tych wrażliwych na warunki transportu jak wina. Trzeba więc zdecydować, czy należy utrzymywać stałą kontrolę temperatury w całym łańcuchu dostaw, korzystając z chłodni (reeferów) lub magazynów z kontrolowaną temperaturą. Alternatywą mogą być magazyny izolowane i transport z wykorzystaniem wkładów izolacyjnych.

Optymalizacja już na etapie projektowania

Globalne zarządzanie łańcuchem dostaw jest złożonym procesem, w którym trzeba uwzględnić wiele aspektów. Wyzwania nie mogą być rozwiązywane samodzielnie, wymagają współpracy z partnerami handlowymi, klientami i dostawcami usług. Optymalizacja łańcucha dostaw rozpoczyna się od dokładnego zaprojektowania.

W pierwszej kolejności istotne jest zidentyfikowanie odpowiednich partnerów, takich jak dostawcy, którzy spełniają określone kryteria. Następnie wybór najbardziej efektywnej gałęzi transportu oraz odpowiednich środków i tras z uwzględnieniem emisji CO2, a także ustalenie alternatywnych rozwiązań transportowych, co zapewnia ciągłość operacyjną w przypadku zakłóceń. Jak zwracają uwagę eksperci Hillebrand Gori, trzeba także dokonać wyboru lokalizacji zapasów buforowych, w kraju eksportu i importu, co minimalizuje ryzyko przerw w dostawach. Projektując łańcuchy dostaw należy uwzględnić identyfikację źródeł surowców i ocenę możliwości wsparcia dostawców, w tym utrzymania zapasów, a także ustalić zasady współpracy pomiędzy importerami, producentami, klientami i dostawcami usług. Na koniec, ważne jest określenie zakresu udostępnianych informacji oraz wybór technologii wspierających te procesy.

- Dzięki wieloletniemu doświadczeniu i wiedzy w zakresie zarządzania łańcuchem dostaw dla  beverage przygotowujemy rozwiązania, które spełniają wymagania zarówno odbiorców jak i dostawców. Podstawą jest ścisła współpraca z każdą ze stron - producentami, importerami, dystrybutorami i dostawcami usług na każdym etapie, od planowania po realizację. Nasza globalna sieć biur i magazynów, zlokalizowanych w strategicznych regionach produkcji w połączeniu z wiedzą i doświadczeniem zespołu, zapewnia pełne wsparcie, gwarantujące sprawne i efektywne funkcjonowanie operacji logistycznych – podsumowuje Olga Kołakowska, Country Manager Hillebrand Gori Poland.  

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre Biuro prasowe
2025-05-26 | 15:30

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre

Corendon Airlines, jeden z wiodących europejskich przewoźników lotniczych, uczcił 20. lecie swojego istnienia podczas wyjątkowej gali zorganizowanej w Antalya Cosmos Theatre.
Transport DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych
2025-05-15 | 15:30

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Polska osiągnęła kolejny kamień milowy w rozwoju sieci DPD Pickup. Firma zainstalowała już ponad 10 tys. automatów paczkowych, które razem z punktami tworzą
Transport DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw
2025-02-24 | 08:30

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

DPD Polska konsekwentnie rozwija zakres usług w ramach DPD Mobile, zapewniając użytkownikom aplikacji jeszcze większą wygodę w nadawaniu przesyłek międzynarodowych. Od teraz

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł

Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek

Polityka

Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– ​Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro.  Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.

Handel

Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.