Organizacje pozarządowe apelują do premiera. Chodzi o Krajowy Plan Energii i Klimatu oraz transformację energetyczno-klimatyczną
Ponad 40 organizacji pozarządowych apeluje do premiera o poprawę koordynacji 12 ministerstw w przygotowaniu Krajowego Planu Energii i Klimatu oraz realizacji transformacji energetyczno-klimatycznej Polski.
W liście otwartym do premiera, ponad 40 organizacji pozarządowych wyraziło swoje stanowisko wobec przedstawionego do konsultacji projektu aktualizacji Krajowego Planu Energii i Klimatu (KPEiK) do 2030 roku. Podkreślają, że dokument, choć kluczowy dla transformacji energetyczno-klimatycznej Polski, wciąż nie w pełni wykorzystuje krajowy potencjał do osiągania ambitnych celów klimatycznych.
Autorzy listu podkreślają, że transformacja energetyczno-klimatyczna wymaga zaangażowania nie tylko Ministerstwa Klimatu i Środowiska, ale także 11 innych resortów, takich jak Ministerstwo Przemysłu, Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Infrastruktury, Zdrowia czy Edukacji. Jako główny postulat proponują powołanie międzyresortowego zespołu koordynacyjnego pod kierunkiem Ministerstwa Klimatu i Środowiska, który usprawniłby wdrażanie polityki klimatycznej oraz innych strategicznych dokumentów związanych z transformacją energetyczno-klimatyczną.
Każdy dobrze przygotowany plan powinien jasno określać zadania i odpowiedzialność instytucji za jego wdrażanie. W przypadku Krajowego Planu Energii i Klimatu nie ma możliwości, aby jedynym odpowiedzialnym za realizację było Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ono może koordynować działania, ale za znaczną ich część muszą wziąć odpowiedzialność także inne ministerstwa. Nie widzimy wystarczającego zaangażowania w proces transformacji ze strony wielu ministerstw, co skłoniło nas do wystąpienia z tym apelem. - mówi dr Wojciech Szymalski, prezes Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju.
Mimo nadziei związanych z procesem aktualizacji i poprawieniem niektórych aspektów Planu, sygnatariusze listu zwracają uwagę na brak wizji i ambicji projektu. Zostały pominięte istotne możliwości, które dawałyby szansę na wyjście ponad prognozowany poziom redukcji emisji gazów cieplarnianych, produkcji energii z odnawialnych źródeł oraz redukcji zużycia energii. Według autorów listu Plan nie został nakreślony z uwzględnieniem realnych możliwości i istniejących szans takich jak rozwój zielonej gospodarki, redukcja ubóstwa czy bardziej zdecydowane działania na rzecz efektywności energetycznej budynków.
Brak odpowiedzi w KPEiK na pytania i kwestie poruszone przez sygnatariuszy prowadzi do konkluzji o zdecydowanie niewystarczającym i nierównomiernym zaangażowaniu się wielu ministerstw w tworzenie dokumentu.
Dlatego Autorzy listu skierowali pytania nie tylko do Premiera, ale też Ministerstwa Przemysłu, Ministerstwa Rozwoju i Technologii, Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Aktywów Państwowych, Ministerstwa Zdrowia, Ministerstwa Edukacji. Ministerstwa Nauki, Ministerstwa Rodziny, Pracy i Pomocy Społecznej, Ministerstwa Finansów
Wśród pytań i postulatów do rządu znalazły się:
- Rola węgla – organizacje krytykują utrzymanie znaczącej roli węgla po 2040 roku, wskazując na potrzebę przyspieszenia sprawiedliwej transformacji.
- Potencjał przemysłu – apelują o uwzględnienie, jak polski przemysł może skorzystać z transformacji energetycznej i wzmocnić swoją konkurencyjność.
- Rolnictwo i bioróżnorodność – zwracają uwagę na konieczność rozwoju rolnictwa ekologicznego i działań na rzecz odbudowy zasobów przyrody.
- Planowanie przestrzenne i transport – podkreślają brak kompleksowego podejścia do emisji z budownictwa i transportu, oraz zabezpieczenia infrastruktury przed zmianami klimatu.
- Zdrowie publiczne – postulują większy nacisk na ochronę zdrowia w obliczu rosnących zagrożeń klimatycznych.
Zgodnie z Ramami ogólnymi dotyczącymi zintegrowanych krajowych planów w dziedzinie energii i klimatu, będącymi załącznikiem nr 1 do Rozporządzenia nr 2018/1999 Parlamentu Europejskiego i Rady UE w sprawie zarządzania unią energetyczną i działaniami w dziedzinie klimatu, Krajowy Plan w dziedzinie Energii i Klimatu powinien zawierać opis struktury administracyjnej wdrażania krajowych polityk klimatyczno-energetycznych. Takiego opisu, jasno formułującego zakresy odpowiedzialności i cele poszczególnych ministerstw w trakcie wdrażania Planu w przedstawionym do konsultacji projekcie nie ma. W apelu wzywamy, aby utworzony został - pod kierunkiem Ministerstwa Klimatu i Środowiska - międzyresortowy zespół koordynacyjny, mający na celu integrowanie zamierzeń i działań różnych ministerstw w zakresie transformacji energetycznej - dodaje Jan Twardowski z Fundacji Efektywnego Wykorzystania Energii.
Organizacje liczą na konstruktywne odniesienie się rządu do przedstawionych uwag i propozycji, wierząc, że ich wdrożenie umożliwi Polsce pełne wykorzystanie potencjału transformacji oraz realizację ambitnych celów klimatycznych.
KONTAKT:
Dr Wojciech Szymalski
prezes Fundacji InE
tel. kom. +48 795110368
Źródło informacji: Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju

Polityka klimatyczno-energetyczna z ludzką twarzą jest możliwa - konferencja

Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!

BCC: Energetyka, podsumowanie roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.