Komunikaty PR

Papa na pełnym deskowaniu przestała być tanim rozwiązaniem

2021-07-21  |  05:50
Biuro prasowe
Kontakt
Michał Zębik
Good One PR

ul. Edwarda Jelinka 38
01-646 Warszawa
michal.zebik|goodonepr.pl| |michal.zebik|goodonepr.pl
796 996 253
www.goodonepr.pl

Membrana dachowa czy papa na pełnym deskowaniu? Ten budowlany dylemat dyskutowany był już wielokrotnie. Przede wszystkim od strony technicznej. Zagadnieniu warto jednak przyjrzeć się bliżej, także pod kątem finansowym i skalkulować rzeczywiste koszty jednego i drugiego rozwiązania. Zwłaszcza, że obecna sytuacja rynkowa zmusza do tego, by na nowo przeliczyć wydatki związane z konstrukcją dachu. Kluczowe są tu zwłaszcza dwie kwestie: rosnące ceny drewna oraz usług dekarskich.

Analizując same aspekty techniczne, można wymienić kilka najważniejszych różnic między papą a membraną. Pierwsze rozwiązanie ma długą dekarską tradycję i stosowane jest często z przyzwyczajenia. Papę montuje się do sztywnego poszycia wykonanego z desek, płyt OSB lub wodoodpornej sklejki. Konstrukcja tego typu wymaga większego nakładu pracy oraz ilości materiałów. Pokrycie jest cięższe i bardziej sztywne, a do zapewnienia odpowiedniej wentylacji potrzeba dodatkowych zabiegów. Membrana dachowa jest rozwiązaniem nowoczesnym, które lepiej sprawdza się przy bardziej skomplikowanych dachach wielospadowych czy konstrukcjach z lukarnami. Montuje się ją do krokwi, a jej parametry techniczne zapewniają lepszą izolację i ochronę przed wilgocią, wiatrem oraz stratami ciepła.

Rosną koszty papy na pełnym deskowaniu

Stereotypowo uważa się, że pokrycie bitumiczne jest tańsze. Jego specyfika generuje jednak dużo więcej kosztów związanych z zakupem materiałów oraz pracą dekarza. Tymczasem jedno i drugie znacząco podrożało. Polski Instytut Ekonomiczny podaje, że w ostatnich miesiącach ceny drewna w Unii Europejskiej i Polsce poszybowały w górę. Wskaźnik cen europejskich pod koniec 2020 r. podskoczył do 76,13 EUR za metr sześcienny[1]. Według raportu „Nastroje dekarzy 2021”, opublikowanego przez BCMM – badania marketingowe, w bieżącym roku mają wzrosnąć również ceny usług na rynku dekarskim. Takiego zdania była ponad połowa (54 proc.) badanych dekarzy[2].

Na koszty sztywnego poszycia dachowego krytego papą składają się nie tylko ceny materiałów i wynagrodzenie dekarza, ale też kwestie związane z efektywnym wykorzystaniem materiału. Standardowa rolka membrany ma 75 m2 i pozwala jednorazowo na pokrycie większej powierzchni, a przy tym generuje minimalne ilości odpadów. Papa jest materiałem znacznie cięższym, co przy wymiarze 20 m2 w rolce, oznacza zapotrzebowanie na więcej wolumenu i czasu na pokrycie całego dachu. Ponadto, stosując deskowanie i papę konieczne jest zastosowanie szczelin wentylacyjnych. Rodzi to ryzyko błędów wykonawczych, które dodatkowo zwiększają koszty – mówi Mariusz Długosz, mistrz dekarski i Regionalny Dyrektor Handlowy w Dorken Delta.

Membrana na krokwiach pozwala na oszczędności

Oszczędności związane z pokryciem w postaci membrany są analogiczne do kosztów papy na pełnym deskowaniu. Przede wszystkim odpada drogie drewno deskowe, gdyż membranę montuje się bezpośrednio do krokwi. Krótszy czas montażu sprawia, że obniżają się koszty pracy dekarza. Zastosowanie membrany pozwala też bardziej efektywnie wykorzystać materiał, przy jedynie minimalnych jego stratach. Warto wziąć pod uwagę również oszczędności liczone w długim terminie, na które składają się wysoka żywotność membran oraz niższe koszty eksploatacji domu związane chociażby z mniejszymi stratami ciepła.

Żywotność membrany Delta Maxx Plus określamy na 50 lat, dając przy tym 25-letnią gwarancję, czego nie jest w stanie zapewnić żaden zwolennik papy na deskowaniu. Trzeba pamiętać, że na żywotność mocno wpływa odporność termiczna materiału. Membrana zachowuje swoje właściwości w przedziale od -40 °C do +80 °C. Papa często spływa już przy +50 °C, a to oznacza, że trzeba ją częściej naprawiać, uzupełniać czy wręcz w całości wymieniać. Dzięki lepszym właściwościom izolacyjnym, dobra i energooszczędna membrana może też o prawie 10 proc. zmniejszyć koszty ogrzewania domu – wyjaśnia Mariusz Długosz, ekspert Dorken Delta.

Biorąc pod uwagę cenę 1 m2 membrany i papy, porównanie wychodzi korzystniej dla tego drugiego rodzaju pokrycia. Jeśli jednak kalkulujemy cenę wykonania 1 m2 całego dachu, uwzględniając koszty materiałów i pracy, szala przechyla się na drugą stronę.


[1] Polski Instytut Ekonomiczny, Tygodnik Gospodarczy PIE, 27 maja 2021 r.

[2] BCMM Badania Marketingowe, Nastroje Dekarzy 2021, luty 2021 r.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Good One PR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Konsument Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle Biuro prasowe
2025-05-22 | 22:00

Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle

Już 23 maja na ekrany powraca kultowa opowieść o przyjaźni z hawajskim klimatem – Lilo i Stich. Wraz z premierą filmu, Glovo zachęca użytkowników do
Konsument Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów
2025-04-29 | 06:00

Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów

Problem z odróżnieniem piw alkoholowych i bezalkoholowych, potrzeba wyraźnego zróżnicowania opakowań dla obu wariantów oraz całkowity zakaz reklamy
Konsument Akcje promocyjne oraz nagrody, które zdobywają klienta i napędzają sprzedaż. Jak zdobyć serca konsumentów? Najnowszy raport!
2025-04-21 | 23:50

Akcje promocyjne oraz nagrody, które zdobywają klienta i napędzają sprzedaż. Jak zdobyć serca konsumentów? Najnowszy raport!

Jakie akcje promocyjne skutecznie angażują konsumentów i zwiększają sprzedaż? Które nagrody są najbardziej pożądane i wpływają na efekt? Aż 80% Polaków

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konferencja Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Infrastruktura

Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu

Modernizacja i cyfryzacja sieci to dziś jeden z priorytetów spółek energetycznych w Polsce. Inwestycje te wzmacniają odporność systemu elektroenergetycznego i ograniczają ryzyko blackoutu, analogicznego do tego, który niedawno miał miejsce w Hiszpanii, ale też umożliwiają przyłączenie większej ilości zielonych źródeł energii. Enea pozyskała właśnie niskooprocentowaną pożyczkę w ramach KPO w wysokości 9 mld zł, które przeznaczy na budowę i modernizację sieci w północnej i zachodniej Polsce.

Rolnictwo

Gminne komisje szacują już straty w uprawach spowodowane przez majowe przymrozki. Najbardziej poszkodowani są sadownicy

W maju przygruntowe przymrozki pojawiły się na terenie niemal całego kraju. W niektórych miejscach temperatura obniżała się nawet do kilku stopni na minusie. Straty w rolnictwie i sadownictwie są bardzo duże, w niektórych regionach kraju sięgają nawet 90 proc. Ucierpiały nie tylko owoce i zboża, ale też część warzyw. Trwają już przygotowania naborów dla rolników, którzy ponieśli straty w wyniku przymrozków.

Polityka

Kampania prezydencka na ostatniej prostej. Temat ochrony zdrowia na drugim planie

Zdaniem przedstawicieli Naczelnej Izby Lekarskiej temat ochrony zdrowia w kampanii prezydenckiej, prowadzonej przed I turą wyborów, zszedł na dalszy plan. Kandydaci na najwyższy urząd w Polsce nie podawali – poza tematem składki zdrowotnej – w tym obszarze konkretów, a skupili się na kampanijnych ogólnikach i zapewnieniach. Zabrakło poruszenia wielu ważnych kwestii dotyczących m.in. przyszłości zawodów medycznych, kształcenia lekarzy, walki z agresją wobec medyków czy pomysłów na skrócenie kolejek do specjalistów i poprawy finansowania.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.