Komunikaty PR

Biznes i podatki. Ekspert radzi, jak rozliczyć świąteczne upominki w firmie

2021-12-29  |  14:45
Biuro prasowe
Kontakt
Ida Szwaczko
Masz-Media Ida Marzenna Szwaczko

Waszyngtona 18/213
15-269 Białystok
maszmedia|wp.pl | |maszmedia|wp.pl
693400464
www.maszmedia.pl
Do pobrania docx ( 0.02 MB )

Czy wigilię firmową i świąteczne prezenty dla pracowników można odliczyć od podatku? A co z kontrahentami - czy upominki dla partnerów biznesowych mogą być kosztem uzyskania przychodu?

O to, jak rozliczyć świąteczne wydatki w firmie zapytaliśmy Eryka Skłodowskiego, członka zarządu kancelarii podatkowej Skłodowscy:

- Prezenty dla pracowników, dla współpracowników – ta pierwsza grupa jest stosunkowo najmniej wdzięczna, ponieważ - jeżeli wręczamy coś pracownikowi, to jest to traktowane, jak wynagrodzenie - dlatego płacimy od tego składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne oraz podatek. Jedynym wyłączeniem z tego jest sytuacja, kiedy wręczamy coś pracownikowi z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych – wtedy oczywiście składek ZUS i podatku nie odprowadzamy, o ile jest to zgodne z regulaminem tego funduszu.

Zupełnie inaczej jest, kiedy wręczamy coś naszemu partnerowi biznesowemu. Jeśli chcemy taki prezent wrzucić w koszty – musi on być związany z naszą działalnością gospodarczą. Jak to zrobić ? -  wystarczy na darowanym produkcie lub jego opakowaniu  zamieścić nasze logo. Nie ma z tym większego problemu – wielu producentów np. słodyczy robi taką usługę na zamówienie. Wszelkie gadżety o niewielkiej wartości – kalendarze, długopisy, notatniki, albumy, zaopatrzone w firmowe logo -  to wszystko wrzucamy w koszty uzyskania przychodu i odliczamy podatek VAT, ponieważ ten wydatek będzie potraktowany jako koszt reklamy firmy.

Często w charakterze upominku wręczany jest alkohol – butelka wykwintnej wódki, dobrej whisky lub markowego wina. Oczywiście alkoholu nie możemy potraktować jako kosztu i nie możemy odliczyć od niego VAT-u. Natomiast jeśli nasz księgowy otrzyma fakturę na zestaw upominkowy, jak najbardziej może ją zaksięgować w koszty podatkowe, jeśli na upominku umieścimy nasze logo.

Podsumowując: wszystko, co jest związane z działalnością gospodarczą, jest  kosztem uzyskania przychodu w firmie. A więc wszelkie prezenty dla naszych partnerów biznesowych – naszych dostawców i partnerów handlowych, a także wigilie, imprezy firmowe, szkolenia  – wszystko to, jeśli ma związek z naszą działalnością gospodarczą, jest kosztem – za wyjątkiem alkoholu. Natomiast świadczenia dla pracowników, realizowane z bieżących środków firmy, są ozusowane i opodatkowane. 

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Masz-Media Ida Marzenna Szwaczko
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Podatki Deklaracja dochodów i zwrot podatku w Europie: odpowiedzi na pytania Polaków Biuro prasowe
2024-12-19 | 13:00

Deklaracja dochodów i zwrot podatku w Europie: odpowiedzi na pytania Polaków

Dzisiaj przeprowadzka do innego kraju Europy jest dla wielu Polaków krokiem wymuszonym. Wiąże się to jednak nie tylko z trudnościami związanymi z legalizacją
Podatki BCC: Podatkowe podsumowanie 2024 roku
2024-12-16 | 08:00

BCC: Podatkowe podsumowanie 2024 roku

Rok 2024 z pewnością zapadnie w pamięć podatnikom – zarówno przedsiębiorcom, jak i osobom fizycznym – jako czas pełen wyzwań. Liczne zmiany legislacyjne, dynamiczne
Podatki Faktura korygująca - poprawienie błędów na dokumencie pierwotnym
2024-12-13 | 11:00

Faktura korygująca - poprawienie błędów na dokumencie pierwotnym

Zgodnie z najnowszymi regulacjami księgowymi i podatkowymi przedsiębiorcy powinni zwrócić szczególną uwagę na prawidłowe rozliczanie korekt. To pozwoli im uniknąć

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników

Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.

Konsument

35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.