Kryptowaluty a PIT – jak poprawnie rozliczyć waluty wirtualne w PIT-38?
Bogdan Setlak
KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy SKA
ul. Kącik 4
30-549 Kraków
bogdan.setlak@kwkr.pl; marketing@kwkr.pl
+48504034729; +48123957161
https://koniecznywierzbicki.pl/
Co to są kryptowaluty?
Pojęcie „kryptowaluty” jest wyrażeniem potocznym, które nie występuje w przepisach. W ustawie o PIT mowa jest o „walucie wirtualnej”, rozumianej jako cyfrowe odwzorowanie wartości, wymienialne w obrocie gospodarczym na prawne środki płatnicze i akceptowane jako środek wymiany, a także mogące być elektronicznie przechowywane, przeniesione albo używane w handlu elektronicznym.
Jak opodatkowane są kryptowaluty?
Przedmiotem opodatkowania PIT są wszelkiego rodzaju dochody z paroma ustawowymi wyjątkami. W skrócie: dochód to różnica między sumą uzyskanych w danym roku podatkowym przychodów a kosztami uzyskania przychodów. W przypadku kryptowalut przychód ten uważany jest za tzw. przychód z kapitałów pieniężnych i powstaje dopiero w momencie ich odpłatnego zbycia.
Jednocześnie wymiana jednej kryptowaluty na inną kryptowalutę jest jednak podatkowo obojętna, a więc nie będzie traktowana jako odpłatne zbycie tej waluty. Co za tym idzie – nie będzie też w świetle prawa traktowana jako podatek dochodowy od osób fizycznych. Dopiero odpowiednie przewalutowanie kryptowaluty na walutę tradycyjną tworzy obowiązek podatkowy.
Co jeszcze należy wziąć pod uwagę przy składaniu PIT-38? Na te oraz wiele innych pytań odpowiedzi udzielili specjaliści z kancelarii KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy - zachęcamy Państwa do lektury naszego poradnika!
Ulga termomodernizacyjna. Podatnicy karani za braki w przepisach
Blokada rachunku nie upoważnia z automatu do wykreślenia firmy z VAT
Skuteczność zgłoszenia do estońskiego CIT
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.