Podatek od strat
Ustawa wprowadzająca minimalny podatek CIT opublikowana została 23.11.2021 r. w Dzienniku Ustaw. W założeniu ma uniemożliwić unikanie opodatkowania przez duże, zagraniczne firmy.
Może stać się jednak dodatkowym obciążeniem dla polskich przedsiębiorców na stracie i spółek użyteczności publicznej – bez względu na ich wielkość.
Podatek w wysokości 10% od podstawy opodatkowania obejmie firmy, które z zysków innych niż kapitałowe: odnotowały stratę przychodów lub uzyskały dochód nie większy niż 1% przychodów nieobejmujących zysków kapitałowych.
Plany podatkowe a rynkowa rzeczywistość
Wprowadzenie minimalnego podatku CIT ma ograniczyć transfer dochodów przez zagranicznych podatników mających status rezydenta podatkowego na terenie Polski do innych państw. – Biorąc na cel międzynarodowe korporacje, podatek rykoszetem uderzy też w polskie firmy. Pokazuje to opublikowana we wrześniu przez Ministerstwo Finansów lista dużych podatników CIT – zauważa Teresa Warska, specjalistka ds. podatkowych w Systim.pl. Obserwatorzy rynku wiedzą, że w niektórych branżach rentowność na poziomie 1% jest normą, co oznacza, możliwość objęcia nowym podatkiem szerszej liczby firm niż planowano.
Preferencja dla nowych firm
Nowe obciążenie może też osłabić konkurencyjność już działających polskich firm względem tych wchodzących na rynek, zarówno polskich jak i zagranicznych. Nowe podmioty będą mogły otrzymać maksymalnie trzyletnie zwolnienie z minimalnego podatku dochodowego od osób prawnych.
Ustawodawca przewiduje zwolnienie od minimalnego podatku CIT w roku rozpoczęcia działalności
i w kolejno następujących po sobie dwóch latach podatkowych. – Jest to wystarczająco dużo czasu, aby właściciel działającego na polskim rynku przedsiębiorstwa mógł zamknąć je
i przetransferować działania do innego nowopowstałego podmiotu, który przez kolejne lata będzie zwolniony z minimalnego podatku CIT. O ile duże korporacje będą w stanie odpowiednio optymalizować swoje działania, o tyle dla małych firm podatek może być problemem – mówi specjalistka Systim.pl.
Brak kryterium wielkości
Jak zauważa ekspertka zmiana podatkowa nie zawiera kryterium wielkości, dlatego objęte będą nią zarówno duże przedsiębiorstwa jak i małe. Jest to sprzeczne z założeniem zmian, które miały dotyczyć tylko dużych korporacji. – Może zdarzyć się, że z przyczyn niezależnych od przedsiębiorcy zaliczy się on do grupy podlegającej opodatkowaniu. Będzie to więc obciążenie dla przedsiębiorców, którym pomimo dołożonych starań z jakichś powodów nie udało się uzyskać wyższej rentowności – mówi Teresa Warska.
Spółki komunalne jak wielkie korporacje
Kolejnym niezamierzonym efektem zmian jest możliwość objęcia podatkiem spółek komunalnych zajmujących się usługami publicznymi, takimi jak: gospodarka nieczystości, transport publiczny czy też dostarczanie mediów – Podmioty te często nie mają za cel osiągania zysków,
a realizację zadań zapewniających zaspokajanie podstawowych potrzeb mieszkańców. Według ustawy będą płaciły taki sam podatek jak międzynarodowe korporacje. Obciążenie podatkowe mogą więc rekompensować podwyżką cen usług – podsumowuje specjalistka Systim.pl.
Minimalny podatek CIT wprowadza Ustawa z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy
o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Zacznie obowiązywać od 2022 roku.

Deklaracja dochodów i zwrot podatku w Europie: odpowiedzi na pytania Polaków

BCC: Podatkowe podsumowanie 2024 roku

Faktura korygująca - poprawienie błędów na dokumencie pierwotnym
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.