Komunikaty PR

Zwiększenie limitu nieopodatkowania firmowych prezentów gwiazdkowych

2021-12-23  |  12:00
Biuro prasowe
Do pobrania komunikat ( 0.11 MB )

Święta to czas, w którym firmy obdarowują pracowników prezentami. Zarówno pracodawcy, jak i obdarowani muszą pamiętać o ewentualnych skutkach podatkowych. Z powodu pandemii Covid-19 w tym roku firmowy Mikołaj może pozwolić sobie, w niektórych wypadkach, na nieco droższe prezenty, które można pominąć w zeznaniu podatkowym.

Firmowe prezenty gwiazdkowe mogą być finansowane z różnych źródeł, zazwyczaj pracodawcy decydują się skorzystać ze środków własnych, zgromadzonych np. na rachunku obrotowym. Alternatywą jest sfinansowanie prezentów z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (ZFŚŚ). Oczywiście, jeżeli takowy został w firmie wcześniej utworzony.

Źródło z jakiego prezenty zostały zakupione może mieć znaczenie zarówno dla pracownika, jak i pracodawcy. Zakup z ZFŚS może być korzystniejszy dla pracowników, a ze środków własnych dla pracodawcy. Bez względu na to, z jakiego źródła sfinansowano prezenty, ich wręczenie powoduje powstanie przychodu u obdarowanego, czyli pracownika.

W przypadku zakupu z ZFŚS pracownik może skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania uzyskanego w ten sposób dochodu. Aby było to możliwe muszą zostać spełnione warunki opisane w art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z nimi świadczenia socjalne, rzeczowe lub pieniężne są wolne od podatku PIT, jeżeli ich wartość przekazana pracownikowi nie przekracza w roku podatkowym określonej kwoty. Do niedawna było to 1000 zł.

Wyższy limit z powodu pandemii

– Na podstawie ustaw covidowych, limit został podniesiony do 2000 zł. Dopiero jeżeli wartość świadczeń w ciągu roku przekroczy tę kwotę, pracodawca zobowiązany jest uwzględnić tę nadwyżkę w rozliczeniu z pracownikiem – tłumaczy Teresa Warska, specjalistka ds. podatków w Systim.pl.

Sprawa nie jest jednak tak prosta, jak się wydaje. – Aby prezenty wręczone z funduszu świadczeń socjalnych mogły zostać zwolnione z opodatkowania, powinny zostać przekazane osobom uprawnionym zgodnie z jego regulaminem ZFŚS z uwzględnieniem kryterium dochodowego. Inaczej mówiąc, środki z funduszu socjalnego nie mogą być rozdzielone wszystkim pracownikom po równo. Warto także pamiętać, aby w regulaminie funduszu uwzględnić zapis o możliwości przekazywania wsparcia rzeczowego bez wystąpienia o to przez pracownika. Warto również pamiętać o tym, że rodzaj prezentów powinien spełniać charakter działalności socjalnej – dodaje Teresa Warska.

Zakup prezentów ze środków obrotowych firmy jest „technicznie” łatwiejszy dla pracodawcy. Wszystkie formy prezentów, a więc paczki świąteczne, vouchery, karty przedpłacone czy też środki pieniężne objęte są w tym przypadku koniecznością zapłacenia zaliczki na podatek dochodowy oraz odprowadzenia składki na ZUS. – Przed wręczeniem prezentu konieczne jest uzyskanie zgody pracownika na pobranie z wynagrodzenia zaliczki na podatek dochodowy. Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy wartość upominków nie przekracza 100 zł w roku podatkowym – podpowiada specjalistka.

Uwaga na vouchery

Coraz popularniejsze vouchery umożliwiające wymianę na dowolne produkty w wybranych punktach sprzedaży nie są uznawane przez fiskusa za świadczenia rzeczowe. Zakup ich ze środków ZFŚS – niezależnie od wartości vouchera – wiąże się zatem z koniecznością opłacenia podatku dochodowego, choć zwolnione są ze składek na ubezpieczenia społeczne.

Rozwiązaniem jest przekazanie kart przedpłaconych, które są już zasilone konkretną kwotą. Nie są one objęte opodatkowaniem do limitu świadczeń 2000 zł na pracownika, gdyż uznawane są za świadczenia pieniężne – podpowiada Teresa Warska.

Upominki, a koszty uzyskania przychodu

Od wyboru formy finansowania prezentów zależy też rozliczenie kosztów poniesionych przez pracodawcę. Zakup upominków ze środków obrotowych umożliwia zaliczenie tych wydatków do kosztów uzyskania przychodu.

Przy finansowaniu z ZFŚS jest inaczej, gdyż przedsiębiorca już wcześniej może uwzględnić w kosztach podatkowych odpisy na fundusz socjalny. – Zaliczenie kosztów zakupu ze środków obrotowych do poniesionych kosztów opiera się na interpretacjach organów podatkowych. Uznają one, że prezenty wręczone pracownikom w celu ich docenienia i zmotywowania mogą pośrednio przełożyć się na uzyskiwane przez firmę przychody. Natomiast samo zaliczenie zakupu ze środków funduszu socjalnego do kosztów uzyskania przychodu nie jest możliwe, gdyż stanowiłoby podwójne odliczenie wydatku – tłumaczy specjalistka Systim.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Podatki Ponad 1,3 tys. jednoosobowych działalności dziennie startowało w ubiegłym roku Biuro prasowe
2024-05-08 | 01:00

Ponad 1,3 tys. jednoosobowych działalności dziennie startowało w ubiegłym roku

  Obniżenie składki zdrowotnej nawet o 900 zł/mies. może zwiększyć atrakcyjność i popularność jednoosobowych działalności gospodarczych (JDG). Obecnie jest ich ponad 2,6
Podatki Ulga termomodernizacyjna. Podatnicy karani za braki w przepisach
2024-04-26 | 01:00

Ulga termomodernizacyjna. Podatnicy karani za braki w przepisach

Ulga termomodernizacyjna i ,,Czyste Powietrze” to instytucje wsparcia modernizacji energetycznej, z których właściciele domów jednorodzinnych mogą korzystać jednocześnie.
Podatki Blokada rachunku nie upoważnia z automatu do wykreślenia firmy z VAT
2024-04-08 | 01:00

Blokada rachunku nie upoważnia z automatu do wykreślenia firmy z VAT

Sam fakt wystąpienia przez organ skarbowy z żądaniem blokady rachunku nie upoważnia innego organu do automatycznego wykreślania przedsiębiorcy z rejestru VAT. Dlatego przed pozbawieniem go

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Rewolucja w legislacji dotyczącej opakowań i powstających z nich odpadów. Działania firm wyprzedzają wymogi prawne

Po długich i burzliwych pracach Parlament Europejski przyjął ostatecznie pod koniec kwietnia br. rozporządzenie PPWR w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych. Oczekuje się, że nowe przepisy wejdą w życie w 2026 roku i będą stanowić rewolucję nie tylko dla konsumentów, ale przede wszystkim dla przemysłu, który będzie musiał położyć dużo większy nacisk na ekoprojektowanie i wziąć odpowiedzialność za odpady powstające z wytwarzanych produktów. Część firm już zaczęła wprowadzać w tym zakresie zmiany na własną rękę, m.in. eliminując odpady z tworzyw sztucznych.

Infrastruktura

Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci

W 12 największych polskich metropoliach mieszka 16 mln Polaków, a każdego dnia z przedmieść do centrów dojeżdża do pracy i szkoły od 50 tys. do nawet 300 tys. ludzi – wynika z raportu Play. To duże wyzwanie dla infrastruktury miast, również telekomunikacyjnej, bo zużycie danych dynamicznie rośnie. W sieci Play wzrost ten już dwukrotnie przekroczył gwałtowny skok z okresu pandemii COVID-19. Dostęp do szybkiego internetu mobilnego i stacjonarnego jest obecnie kluczowy dla miast, a do tego konieczne są dalsze inwestycje w infrastrukturę sieciową.

Firma

Przedsiębiorcy chcą mieć wszystkie produkty finansowe i biznesowe na jednej platformie. W takie rozwiązania inwestują banki i firmy leasingowe

Niemal 70 proc. mikro-, małych i średnich firm chciałoby mieć zgromadzone wszystkie produkty finansowe na jednej platformie – wynika z raportu EFL  „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”. Dodatkowo chętnie korzystaliby w jej ramach z usług ułatwiających prowadzenie biznesu, jak wsparcie księgowe, prawne, możliwość załatwienia sprawy urzędowej, rezerwacji noclegu na podróż służbową czy zakupu pakietu usług medycznych. Nad takimi hubami dla przedsiębiorców intensywnie pracują zarówno banki, jak i firmy leasingowe. Takie narzędzie udostępnili właśnie Credit Agricole i Grupa EFL.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.