Czy Finlandia i Szwecja dołączą do NATO w 2022 roku?
Biuro Prasowe Unibet w Polsce
Woronicza 31/254
02-640 Warszawa
biuroprasowe.unibet|visiongroup.pl| |biuroprasowe.unibet|visiongroup.pl
506023601
www.visiongroup.pl
Finlandia i Szwecji stoją u progu decyzji o przyłączeniu się do NATO. Wewnętrzna debata w obu krajach nabiera rozpędu. Wysoce prawdopodobne staje się rozstrzygnięcie jeszcze w pierwszej połowie maja. Ewentualnej akcesji sprzeciwia się, co zaskakujące, Chorwacja. Czy NATO powiększy się wkrótce o dwóch nowych sojuszników? Analitycy londyńskiej firmy Unibet postanowili przeanalizować szanse na dołączenie Finlandii i Szwecji do Paktu Północnoatlantyckiego w 2022 roku.
Fundamentem dla dynamicznej zmiany dotychczasowej polityki bezpieczeństwa Szwecji i Finlandii stało się załamanie sytuacji międzynarodowej w Europie Środkowo-Wschodniej w I kwartale bieżącego roku. Przeszkodą w drodze do akcesji może być zapowiadane przez Chorwację weto na szczycie NATO. Deklaracja ta stanowi narzędzie presji, by wymusić zmianę prawa wyborczego w Bośni i Hercegowinie. Na przeciwnej szali stoi jednak szerokie poparcie dla akcesji pośród wielu państw członkowskich Sojuszu, w tym jednoznacznie wsparcie lidera – Stanów Zjednoczonych. Członkostwo Finlandii i Szwecji wspierają również bliskie im w położeniu geopolitycznym państwa NATO – Norwegia, Dania i Islandia, deklarując przy tym pomoc na etapie między złożeniem wniosku a akcesją do Paktu.
Szwedzi podzieleni w kwestii NATO
Istotniejsze jednak od głosów międzynarodowych są te wewnętrzne, które w Szwecji są wyraźnie podzielone. Wciąż brak jednolitej oceny sytuacji zarówno w społeczeństwie, jak i pośród prominentnych polityków partii rządzącej. By ułatwić decydentom werdykt, 13 maja odbędzie się odczyt raportu dotyczącego polityki bezpieczeństwa przygotowanego wspólnie przez szwedzkie ugrupowania parlamentarne. Kwietniowy sondaż przeprowadzony wśród Szwedów wskazał 57-procentowe poparcie dla przyłączenia się do NATO. Potencjalna akcesja byłaby wydarzeniem historycznym dla Szwecji, która swój neutralny status utrzymywała od początku XIX wieku. Możliwe jednak, że pod wpływem zmiany układu sił w Europie Sztokholm będzie zmuszony opowiedzieć się po któreś ze stron. W ocenie analityków londyńskiej firmy Unibet prawdopodobieństwo tegorocznej akcesji Szwecji do NATO wynosi 56%.
Fińsko-szwedzki dylemat pożywką dla prasy
Finowie, podobnie do Szwedów, również są u progu ostatecznej decyzji akcesyjnej. Przed nimi debata w parlamencie oraz ocena raportu bezpieczeństwa rządu, na który odpowiedź ma pojawić się już 11 maja. Prezydent Finlandii zapowiada ogłoszenie swojej opinii po debacie parlamentarnej w terminie do 12 maja, a Premier w ciągu dwóch kolejnych dni. Zarówno w fińskich, jak i szwedzkich mediach od kwietnia pojawiają się pogłoski o podjętym już porozumieniu o wspólnym terminie akcesji obu państw. Należy je jednak traktować z dystansem, gdyż ostateczne decyzje rozegrają się na politycznej arenie parlamentów oraz podczas rozmów w rządowych gabinetach. Wiele wskazuje jednak, że ostateczny werdykt i plan działania będzie efektem dwustronnych rozmów między Sztokholmem i Helsinkami. Analitycy londyńskiej firmy Unibet oceniają, że szanse na tegoroczną akcesję Finlandii do NATO wynoszą 52%.
Polska przyciąga obcokrajowców
Teraz wszyscy potrzebujemy spokoju Wywiad z Julią Zahordnią Ukrainką, mieszkają
Zachodnia Ukraina: Analiza Sytuacji Gospodarczej i Inwestycyjnej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Grupa PGE wciąż zwiększa wydatki na inwestycje. Po raz pierwszy przekroczyły 4,5 mld zł
W pierwszych sześciu miesiącach br. wydatki inwestycyjne PGE zwiększyły się do poziomu 4,64 mld zł wobec 3,95 mld zł w analogicznym okresie rok wcześniej. Spółka podkreśla, że jest to odpowiedź na dynamiczne zmiany zachodzące na rynku energetycznym i konieczność adaptacji do nowych realiów regulacyjnych. – Nasze najważniejsze inwestycje w drugiej połowie tego roku to zamknięcie finansowania największej, wielkoskalowej morskiej farmy wiatrowej Baltica 2 oraz finalizacja inwestycji w naszym segmencie gazowym – zapowiada Dariusz Marzec, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej.
Transport
M. Lasek: Z rozwojem cargo nie ma co czekać na nowe lotnisko centralne. Zachęty podatkowe mogłyby pomóc
– Istniejąca sieć lotnisk ma duży potencjał dla rozwoju lotniczego cargo – ocenia Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK. Jego zdaniem świetne możliwości mają dziś m.in. porty lotnicze w Katowicach i Łodzi, nie ma więc co czekać z rozwijaniem cargo na powstanie nowego centralnego lotniska w Baranowie. Wśród działań, które trzeba podjąć, ekspert wymienia m.in. rozbudowę floty cargo w LOT, zachęty podatkowe wpływające na opłacalność transportu lotniczego i usprawnienie systemu odpraw cargo.
Ochrona środowiska
Przez betonozę miasta coraz częściej zmagają się ze skutkami powodzi błyskawicznych. Rozwiązaniem jest zwiększanie terenów zielonych
W ciągu kilkudziesięciu ostatnich lat średnia temperatura w Polsce wzrosła o 2°C. Każda kolejna dekada jest cieplejsza od poprzedniej, a zmianom tym towarzyszą coraz częstsze i bardziej ekstremalne zjawiska pogodowe. Zespół doradczy PAN ds. kryzysu klimatycznego ocenia, że są one dodatkowo wzmacniane przez lokalne cechy klimatu miejskiego. To prowadzi m.in. do błyskawicznych powodzi wynikających z uszczelniania powierzchni i niedoboru zieleni. – Im więcej terenów zielonych, tym więcej możliwości wsiąkania i retencjonowania wody. Przyszłością są zielone miasta – ocenia hydrolog dr Jarosław Suchożebrski.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.