Komunikaty PR

Erdogan vs. Kilicdaroglu — kto zwycięży w wyścigu po turecki fotel prezydencki?

2023-05-25  |  12:00
Biuro prasowe
Kontakt
Vision Group
Vision Group

Woronicza 31/254
02-640 Warszawa Warszawa
visiongroup|visiongroup.pl| |visiongroup|visiongroup.pl
604198300
www.visiongroup.pl

Obecnie urzędujący prezydent Recep Tayyip Erdogan wygrał I turę wyborów prezydenckich w Turcji z wynikiem 49,52 proc. Nie uzyskał jednak większości, dlatego naprzeciwko niego w II turze stanie Kemal Kilicdaroglu, który w I turze uzyskał 44,88 proc. głosów. Ostateczne rozstrzygnięcie już 28 maja. Jakie są szanse obu kandydatów? Analitycy londyńskiej firmy Unibet przygotowali prognozy wyborcze na II turę wyborów prezydenckich w Turcji.

Erdogan faworytem

Po wynikach pierwszej tury wyborów prezydenckich, urzędujący Recep Erdogan niezmiennie pozostaje faworytem według komentatorów. Poza wysokim poparciem społecznym dysponuje on również znaczącą przewagą systemową, która wynika między innymi z dużej kontroli nad mediami. Co więcej, urzędującemu od dwóch dekad prezydentowi poparcia udzielił zdobywca trzeciego miejsca w I turze Sinan Ogan (5,17 proc. głosów) — jak wskazują eksperci, to wydarzenie może przesądzić o zwycięstwie Erdogana. Opozycja jednak nie odpuszcza i w środę 24 maja poinformowała o złożeniu zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa wyborczego przez Erdogana. Według nich prezydent Erdogan miał stwierdzić, że opozycyjna Republikańska Partia Ludowa (CHP) Kemala Kilicdaroglu jest wspierana przez terrorystyczną Partię Pracujących Kurdystanu (PKK). Eksperci podkreślają jednak, że to zdarzenie prawdopodobnie nie będzie miało wpływu na dalszą część procesu wyborczego. Analitycy londyńskiej firmy Unibet oceniają, że prawdopodobieństwo zwycięstwa Recepa Erdogana w II turze wyborów prezydenckich w Turcji wynosi 82 proc.

Prozachodni kandydat opozycji

Kemal Kilicdaroglu ma za sobą poparcie niemal całej tureckiej opozycji. To kandydat o zupełnie przeciwnej optyce na politykę międzynarodową od urzędującego prezydenta. Jest zwolennikiem integracji z zachodem i stanowczym przeciwnikiem umacnianych przez Erdogana relacji z Rosją. Kilicdaroglu jest obecny w tureckiej polityce od ponad dwóch dekad, a od 2010 roku przewodzi największej partii opozycyjnej CHP. Jego zwycięstwo oznaczałoby zwrot w polityce międzynarodowej. Problemem w uzyskaniu wystarczającego poparcia do przejęcia władzy są różnice ideologiczne między partiami opozycji a w konsekwencji niemożność skonstruowania programu atrakcyjnego zarówno dla wyborców o profilu liberalnym, jak i nacjonalistycznym. Dodatkowym czynnikiem demobilizującym jest również wcześniejsza porażka w majowych wyborach parlamentarnych. Analitycy londyńskiej firmy Unibet oceniają, że prawdopodobieństwo zwycięstwa Kemala Kilicdaroglu w II turze wyborów prezydenckich w Turcji wynosi 18 proc.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Vision Group
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Polityka zagraniczna UNICEF i rząd Korei łączą siły,aby wspierać dzieci i młodzież uchodźczą w Polsce Biuro prasowe
2024-12-12 | 16:50

UNICEF i rząd Korei łączą siły,aby wspierać dzieci i młodzież uchodźczą w Polsce

Warszawa, Polska, grudzień 2024 r. – Biuro UNICEF ds. Reagowania na Potrzeby Uchodźców w Polsce ma zaszczyt ogłosić hojną darowiznę od rządu Republiki Korei,
Polityka zagraniczna WYBORY PREZYDENCKIE W USA: CO CZEKA AMERYKĘ I ŚWIAT? KOLEKCJA FILMÓW OD ARTE.TV
2024-10-25 | 16:00

WYBORY PREZYDENCKIE W USA: CO CZEKA AMERYKĘ I ŚWIAT? KOLEKCJA FILMÓW OD ARTE.TV

Zbliżające się wybory prezydenckie w USA to jedno z najważniejszych i najbardziej emocjonujących wydarzeń w historii nie tylko ale całego świata. Szczególnie dla naszego kraju i
Polityka zagraniczna Polska przyciąga obcokrajowców
2024-04-16 | 01:00

Polska przyciąga obcokrajowców

Życie poza granicami swojego kraju zazwyczaj niesie ze sobą wiele wyzwań, ale niekiedy również otwiera nowe możliwości rozwoju. Zmiana miejsca zamieszkania zawsze wymaga

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Szkolenie Online IMM

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

Prawo

Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

Handel

Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.