Komunikaty PR

Nastroje konsumentów w obliczu pandemii, sytuacji w Ukrainie i rosnącej inflacji

2022-03-22  |  14:00

 

Nastroje konsumentów w obliczu pandemii, sytuacji w Ukrainie i rosnącej inflacji

 

    Ostatnie lata nie należą do najłatwiejszych. Najpierw społeczeństwo zaatakował Covid-19, który zamknął nas na długie miesiące w domach i poniekąd zmusił do przeniesienia swojego życia do wirtualnej rzeczywistości. Kiedy zdążyliśmy przyzwyczaić się do panującej sytuacji i nauczyć się żyć w czasach zarazy, doszło do kolejnego tragicznego w skutkach zdarzenia. Rosja postanowiła zaatakować Ukrainę. Tysiące ofiar w ludziach, zniszczone miasta, konieczność ucieczki ze zrujnowanego kraju oraz stale rosnące ceny usług i żywności. Jak to wszystko przekłada się na nastroje konsumentów i ruch w branży pożyczkowej?

 

Aż 54% konsumentów powstrzymuje się od większych wydatków…

 

    Z danych udostępnionych w raporcie Global State of the Consumer Tracker opracowanym przez Deloitte wynika, że 54% konsumentów ogranicza wydatki ze względu na trudną sytuację finansową. Na nastroje respondentów wpływają przede wszystkim czynniki ekonomiczne. Aż 43% martwi się koniecznością regulacji posiadanych zobowiązań finansowych, a 38% nie wierzy w poprawę swojej sytuacji przez najbliższe 3 lata. 

 

    Polska znajduje się w czołówce państw obawiających się non stop rosnącej inflacji. Aż 81% Polaków jest przerażona nieustannym wzrostem cen. Plasujemy się zaraz za Hiszpanią (82%) oraz RPA (84%). Badanie ujawnia również optymistyczne podejście. W poprawę swojej sytuacji finansowej wierzy RPA (79%), Indie (77%) oraz Brazylia (75%).

 

…jednak nie rezygnuje z zakupów online i pożyczek!

 

    Ponad 50% badanych korzysta z opcji click and collect, czyli zakupów w sieci. Konsumenci kupują głównie elektronikę (50%), ubrania i obuwie (44%), jedzenie na wynos (36%) oraz meble (33%). A jak wygląda sytuacja w przypadku ubiegania się o nowe finansowanie? 

 

    Z najnowszych danych udostępnionych przez BIK wynika, że tylko w grudniu 2021 roku konsumenci zaciągnęli pożyczki o łącznej wartości 768 mln zł. To kwota większa aż o 66,2% w porównaniu do pomocy finansowej udzielonej w grudniu 2020 roku. Dane te świadczą o tym, iż obecna sytuacja społeczna i gospodarcza nie zmieniła zachowań pożyczkowych konsumentów. Najlepsze opcje finansowania mogą oni sprawdzić przy pomocy Chwilówki online i pożyczki przez internet - porównywarka | Loando.pl.

 

W co warto inwestować w obecnej sytuacji?

    

    Ataki na Ukrainę sprawiają, że społeczeństwo szuka tzw. bezpiecznej przystani. Co to takiego? To przede wszystkim waluty odporne na stale rosnącą inflację (dolar i euro) oraz złoto. Aż 3-krotnie więcej osób wymienia złotówki na dolary, a 2-krotnie więcej na euro w porównaniu do ubiegłych lat. Inwestycje w złoto to z kolei opcja dla bardziej zamożnych osób, które wolą zainwestować swoje oszczędności w kruszce niż ulokować środki na niskoprocentowych lokatach.

 

Obecna sytuacja u naszych sąsiadów nie napawa optymizmem. Niemniej jednak nasze społeczeństwo zbyt silnie reaguje na wszelkie bodźce dobiegające zza wschodniej granicy, co przekłada się na dalszy wzrost inflacji, kolejki w sklepach i na stacjach benzynowych. To efekt kuli śniegowej, czyli zwiększającego się w zawrotnym tempie strachu o gospodarkę oraz wszelkie działania konsumenckie - mówi Dominik Ciula, CSO Loando.

 

Inflacja rośnie, a sprzedaż i tak wzrasta

 

Jedynie w grudniu 2021 r. sprzedaż detaliczna wzrosła aż o 8%. Jak wynika z danych udostępnionych przez PKO Bank Polski, mimo szybkiego wzrostu cen, popyt na produkty oraz usługi, wciąż rośnie w zaskakująco szybkim tempie. Tempo sprzedaży wzrosło dwukrotnie, jedynie salony samochodowe odczuły nieznaczny spadek zainteresowania kupnem oferowanych modeli.

 

Inflacja stale utrzymuje się na wysokim poziomie. W porównaniu do lutego ubiegłego roku, w 2022 roku ceny za produkty i usługi zwiększyły się średnio o 9%. To największy skok cenowy od 2000 roku. Pomimo tego, że nie jest to sytuacja sprzyjająca zachowaniom konsumenckim, popyt na produkty i usługi wciąż rośnie. Spadku zainteresowania produktami finansowymi nie odczuły również firmy pożyczkowe czy banki - dodaje Dominik Ciula, CSO Loando. 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Polityka zagraniczna Polska przyciąga obcokrajowców Biuro prasowe
2024-04-16 | 01:00

Polska przyciąga obcokrajowców

Życie poza granicami swojego kraju zazwyczaj niesie ze sobą wiele wyzwań, ale niekiedy również otwiera nowe możliwości rozwoju. Zmiana miejsca zamieszkania zawsze wymaga
Polityka zagraniczna Teraz wszyscy potrzebujemy spokoju Wywiad z Julią Zahordnią Ukrainką, mieszkają
2024-02-28 | 12:00

Teraz wszyscy potrzebujemy spokoju Wywiad z Julią Zahordnią Ukrainką, mieszkają

O swoich obserwacjach opowiada Julia Zahorodnia, która jest Ukrainką, ale mieszka w Polsce od dziewięciu lat. Julia mówi po polsku, studiuje tutaj i pracuje, prowadzi normalne
Polityka zagraniczna Zachodnia Ukraina: Analiza Sytuacji Gospodarczej i Inwestycyjnej
2023-12-28 | 11:00

Zachodnia Ukraina: Analiza Sytuacji Gospodarczej i Inwestycyjnej

Warsaw Enterprise Institute przedstawił raport poświęcony sytuacji gospodarczej i inwestycyjnej w zachodnich obwodach Ukrainy. Celem raportu ekspertów z WEI jest dostarczenie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Farmacja

Sztuczna inteligencja pomaga odkrywać nowe leki. Skraca czas i obniża koszty badań klinicznych

Statystycznie tylko jedna na 10 tys. cząsteczek testowanych w laboratoriach firm farmaceutycznych pomyślnie przechodzi wszystkie fazy badań. Jednak zanim stanie się lekiem rynkowym, upływa średnio 12–13 lat. Cały ten proces jest nie tylko czasochłonny, ale i bardzo kosztowny – według EFPIA przeciętne koszty opracowania nowego leku sięgają obecnie prawie 2 mld euro. Wykorzystanie sztucznej inteligencji pozwala jednak obniżyć te koszty i skrócić cały proces. – Dzięki AI preselekcja samych cząsteczek, które wchodzą do badań klinicznych, jest o wiele szybsza, co zaoszczędza nam czas. W efekcie pacjenci krócej czekają na nowe rozwiązania terapeutyczne – mówi Łukasz Hak z firmy Johnson & Johnson Innovative Medicine, która wykorzystuje AI w celu usprawnienia badań klinicznych i opracowywania nowych, przełomowych terapii m.in. w chorobach rzadkich.

Zagranica

Chiny przygotowują się do ewentualnej eskalacji konfliktu z USA. Mocno inwestują w swoją niezależność energetyczną i technologiczną

Najnowsze dane gospodarcze z Państwa Środka okazały się lepsze od prognoz. Choć część analityków spodziewa się powrotu optymizmu i poprawy nastrojów, to jednak w długim terminie chińska gospodarka mierzy się z kryzysem demograficznym i załamaniem w sektorze nieruchomości. Władze Chin zresztą już przedefiniowały swoje priorytety i teraz bardziej skupiają się na bezpieczeństwie ekonomicznym, a nie na samym wzroście gospodarczym. – Chiny szykują się na eskalację konfliktu z USA i pod tym kątem należy obserwować chińską gospodarkę – zauważa Maciej Kalwasiński z Ośrodka Studiów Wschodnich. Jak wskazuje, Chiny mocno inwestują w rozwój swojego przemysłu i niezależność energetyczną, chcąc zmniejszyć uzależnienie od zagranicy.

Infrastruktura

Inwestycje w przydomowe elektrownie wiatrowe w Polsce mogą się okazać nieopłacalne. Eksperci ostrzegają przed wysokimi kosztami produkcji energii

Małe przydomowe elektrownie wiatrowe mogą być drogą pułapką – ostrzega Fundacja Instrat. Jej zdaniem koszt wytworzenia prądu z takich instalacji może być kilkukrotnie wyższy od tego z sieci. Tymczasem rząd proponuje program wsparcia dla przydomowych instalacji tego typu wart 400 mln zł. Zdaniem ekspertów warto się zastanowić nad jego rewizją i zmniejszeniem jego skali.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.