Stop finansowaniu przez UE reklam mięsa i nabiału
Barbara Rożyńska
ProVeg
ul. Dygata 2/3
01-748 Warszawa
barbara.rozynska|proveg.com| |barbara.rozynska|proveg.com
668448566
https://proveg.com/pl/
Większość obywateli UE, którzy wzięli udział w konsultacjach publicznych, chce wykluczyć z promocji produkty, które nie wspierają przejścia w kierunku bardziej roślinnej diety.
Wyniki, przedstawione wczoraj podczas dwudniowego przeglądu polityki rolno-spożywczej w Brukseli, wykazały, że 95% obywateli UE, którzy wzięli udział w konsultacjach społecznych, chciało zakończenia promocji mięsa, nabiału, jaj i ryb, a w szczególności produktów pochodzących z intensywnej produkcji zwierzęcej.
W ramach konsultacji rozpoczętych przez Komisję Europejską w marcu 2021 r. obywatele Europy zostali poproszeni o wyrażenie opinii na temat tego, w jaki sposób program promocji UE wydaje obecnie budżet. Odzew był znacznie wyższy niż zwykle, uzyskano aż 7528 odpowiedzi (z których 7182 to odpowiedzi obywateli i 110 organizacji społeczeństwa obywatelskiego).
W ostatnich latach Komisja wydała prawie jedną trzecią swojego 200-milionowego rocznego budżetu na promocję produktów rolnych, na reklamę produktów pochodzenia zwierzęcego. Kampanie, w tym „Porozmawiajmy o wieprzowinie” i „Zostań Beefetarianem”, miały wyraźnie na celu odwrócenie spadku lub utrzymanie wzrostu spożycia mięsa.
Pomimo zdecydowanej większości sprzeciwiających się finansowaniu promocji mięsa i nabiału, Komisja Europejska stwierdziła: „ważne jest, aby pamiętać, że konsultacje społeczne nie są statystycznie reprezentatywnym badaniem”, wywołując oburzenie kilku organizacji pozarządowych w sprawie nadmiernego wpływu jaki mają producenci mięsa i nabiału na decyzje KE.
Oczywiste jest, że obywatele UE chcą, aby zakończono finansowanie promocji mięsa i nabiału, a budżet został przesunięty na promowanie zdrowej i zrównoważonej diety. Tylko kilka firm sprzeciwia się woli Europejczyków. Pytanie brzmi, czy Komisja przychyli się do interesów korporacji, czy dołączy do własnych obywateli w obronie planety i ludzkiego zdrowia? Potrzebujemy zmiany diety, a nie zmiany klimatu. - komentuje Jasmijn de Boo, Viceprezeska ProVeg International
W poniedziałek, stacji Schuman w Brukseli, rozpoczęła się międzynarodowa kampania billboardowa „thismakesnosense.org” zainicjowana przez ProVeg. Kampania daje obywatelom możliwość bezpośredniego wytknięcia hipokryzji leżącej u podstaw programu promocyjnego UE. UE z jednej strony radzi, że powinniśmy jeść mniej mięsa i nabiału, a jednocześnie zachęca nas do spożywania większej ilości tych samych produktów poprzez miliony euro przeznaczonych na reklamy.
Wchodząc na stronę thismakesnosense.org, już za pięć euro można pomóc sfinansować billboard w jednym z miast UE.
Niedawne badanie Eurobarometru wykazało, że europejczycy uważają zmiany klimatyczne za „najpoważniejszy problem, przed którym stoi świat”. Ufundowanie billboardu jest przesłaniem dla decydentów politycznych: nie można ignorować głosu obywateli Europy.
Odwiedź www.thismakesnosense.org i pomóź ufundować kolejny bilbord.
O ProVeg:
ProVeg jest międzynarodową organizacją podnoszącą świadomość żywieniową, która dąży do transformacji światowego systemu żywnościowego, poprzez zastąpienie konwencjonalnych produktów zwierzęcych, roślinnymi i komórkowymi alternatywami. Współpracuje z międzynarodowymi decydentami, rządami, producentami żywności, inwestorami, mediami i opinią publiczną, aby pomóc światu przekształcić się w społeczeństwo i gospodarkę mniej zależne od hodowli zwierząt, a bardziej zrównoważone dla ludzi, zwierząt i planety. ProVeg posiada status stałego obserwatora w UNFCCC, jest akredytowany przez UNEA i otrzymał nagrodę ONZ “Momentum for Change”.
WYBORY PREZYDENCKIE W USA: CO CZEKA AMERYKĘ I ŚWIAT? KOLEKCJA FILMÓW OD ARTE.TV
Polska przyciąga obcokrajowców
Teraz wszyscy potrzebujemy spokoju Wywiad z Julią Zahordnią Ukrainką, mieszkają
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Polityka
Konkurencyjność UE priorytetem nowej Komisji Europejskiej. Wśród barier do eliminacji nadmierna biurokracja
Komisja Europejska w nowym składzie, pod wodzą Ursuli von der Leyen, właśnie rozpoczyna swoją kadencję. Zgodnie z zapowiedziami ma się skupić na ożywieniu stojącej w miejscu gospodarki UE, zwiększeniu konkurencyjności, odblokowaniu inwestycji i zniwelowaniu luki innowacyjnej dzielącej ją od Stanów Zjednoczonych i Chin. Dużym wyzwaniem będzie także zmniejszenie uciążliwej biurokracji, również w dostępie do europejskich funduszy.
Infrastruktura
Stan budynków w Polsce poprawia się zbyt wolno. Ma to negatywny wpływ na klimat i zdrowie mieszkańców
W ciągu ostatnich ośmiu lat kluczowe statystyki dotyczące stanu budownictwa i zdrowia publicznego na poziomie UE się nie poprawiły. Budynki nadal zużywają zbyt dużo energii, emitują coraz więcej gazów cieplarnianych, a liczba inwestycji w poprawę efektywności energetycznej wręcz maleje, co skutkuje coraz niższym rocznym wskaźnikiem renowacji. Tym samym budynki w Europie nadal nie zapewniają ich użytkownikom zdrowych i komfortowych warunków, co przekłada się na gorsze samopoczucie i problemy zdrowotne – pokazuje najnowsza, ósma edycja raportu „Barometr zdrowych budynków”.
Problemy społeczne
40 proc. Polaków nie czuje się zabezpieczonych na wypadek poważnej choroby. Obawiają się problemów z dostępem do leczenia i jego finansowaniem
Większość Polaków obawia się chorób cywilizacyjnych, takich jak nowotwory i choroby sercowo-naczyniowe. Niemal 40 proc. nie czuje się w pełni zabezpieczonych na wypadek poważnej choroby – wynika z badania zleconego przez Nationale-Nederlanden. Badani obawiają się nie tylko braku zabezpieczenia finansowego, lecz także problemów z uzyskaniem pomocy lekarskiej i dostępem do badań. W odpowiedzi na te potrzeby Nationale-Nederlanden i Grupa LUX MED stworzyły we współpracy ofertę ubezpieczeniową łączącą pomoc finansową i usługi medyczne.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.