Połowa Polek odczuwa presję. Nowy raport o współczesnych kobietach
Blisko połowa (47%) z nas często porównuje się z innymi kobietami. Boimy się, że jesteśmy niewystarczająco dobrymi matkami, pracowniczkami, a nawet partnerkami. Codziennie czas dla siebie ma tylko co druga. Opublikowany raport prześwietla współczesną kobiecość i siostrzeństwo.
Polki uważają się za wrażliwe, opiekuńcze i pracowite. Większość (75%) jest zadowolona ze swojego życia osobistego. Nieco gorzej oceniamy swoje życie zawodowe. Być może wiąże się to z tym, że co czwartą z nas nie satysfakcjonuje podział obowiązków domowych we własnym domu, a co trzecia Polka czuje się bardziej zmęczona i przytłoczona przez pandemię. Marka kosmetyczna Nutridome przeprowadziła badanie o kobiecości, w którym wzięło udział 1057 osób. Oto garść wniosków.
Sojuszniczki czy rywalki?
Choć stereotypowo paniom przypisywana jest rola konkurentek, jedynie 15% Polek ma wrażenie, że inne kobiety cieszą się z ich porażek. Większość (45%) zachowuje neutralną postawę – nie wiąże z przedstawicielkami płci żeńskiej żadnych specyficznych emocji. Wśród wszystkich grup wiekowych nie brakuje też osób, które uważają, że dziewczyny powinny trzymać się razem. Jak sojuszniczki postrzega inne kobiety 40% Polek.
W końcu po wielu latach spotkałam kobiety, które ze sobą nie walczą, tylko się wspierają. To ogromna, pozytywna energia, której doświadczenia życzę każdej kobiecie – mówi jedna z ankietowanych.
Filmy, książki, pielęgnacja – tak odpoczywamy
64% Polek uważa, że ma wystarczająco dużo czasu dla siebie. Najczęściej przeznaczamy go na rozrywkę, dbanie o siebie i własne pasje. Najbardziej relaksuje nas z kolei czytanie książek, długie kąpiele oraz spacery na łonie natury. 24% kobiet zaczęło bardziej troszczyć się o siebie podczas pandemii.
Co jest kobiece dla Polaków?
Zarówno Polki, jak i Polacy wiążą kobiecość przede wszystkim z pięknem i delikatnością. Kolejne skojarzenia dość mocno się różnią. Paniom znacznie częściej przychodzi do głowy mądrość i siła, a panom – seksapil i macierzyństwo. Najwięcej kobiet uważa, że kobiecość to zbiór określonych cech charakteru, takich jak pewność siebie czy wrażliwość. Mężczyźni najliczniej deklarują z kolei, że kobietę definiuje wygląd.
Takie same prawa, inne obowiązki?
Choć zgadzamy się, że kobiety powinny mieć takie same prawa co mężczyźni, stereotypy wciąż są żywe. Dziewczynom nie przystoi przeklinanie, bałaganienie czy nadużywanie alkoholu – uważa tak 64% Polaków i 45% Polek. Dwie trzecie panów jest także zdania, że malowanie się czy dbanie o dom to czynności typowo kobiece i tak powinno pozostać. Podobny pogląd podziela jedynie 41% pań. Różnimy się też, jeśli chodzi o kwestię obowiązków. Podczas gdy większość mężczyzn uważa, że kobiety mają tyle samo obowiązków co mężczyźni, zgadza się z tym mniejszość kobiet.
Siostry – już nie tylko rodzeństwo
Okazało się, że Polki interpretują siostrzeństwo szerzej niż Polacy. Nadal wygrywa skojarzenie z więzami krwi, ale tylko nieznacznie. Choć o byciu rodziną wspomina 32% respondentek, 28% utożsamia to pojęcie z bezinteresownym wsparciem, które okazujemy sobie nawzajem jako kobiety, bez względu na to, czy znamy się osobiście, czy jesteśmy sobie zupełnie obce.
Pełną treść raportu można znaleźć na stronie marki Nutridome: Kobiecość – jak ją współcześnie rozumiemy?

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Motoryzacja

UE dąży do większej samodzielności w dostępie do surowców krytycznych. Częściowo pozyska je z recyklingu baterii
Zgodnie z aktem o surowcach krytycznych władze unijne dążą do zwiększenia niezależności w zakresie ich dostaw od Chin i innych krajów trzecich. Do 2030 roku ze źródeł zewnętrznych ma pochodzić nie więcej niż 65 proc. rocznego zużycia każdego z surowców. Z kolei 25 proc. ma pochodzić z recyklingu. – Te cele nie są nadambitne, bo recykling to relatywnie młoda część gospodarki, więc legislacja, która narzuca te poziomy odzysku i recyklingu to jedno, a realia to drugie – mówi Paweł Jarski, prezes zarządu Elemental Holding. Podkreśla jednak, że Europa ma duży potencjał w zwiększeniu odzysku i przetwarzania cennych surowców
Konsument
Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój

Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem strategii biznesowych firm. Podmioty wdrażające długofalową strategię ESG mogą liczyć na korzyści finansowe, większe zainteresowanie inwestorów oraz poprawę klimatu i społecznej akceptacji. Spółki i przedsiębiorcy, którzy realizują inwestycje zgodnie z najwyższymi standardami środowiskowymi i społecznymi otrzymali Diamenty Zrównoważonej Gospodarki podczas konferencji Sustainable Economy Summit.
Edukacja
Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm

Na tle mieszkańców innych państw UE poziom kompetencji cyfrowych Polaków utrzymuje się na bardzo niskim poziomie – wynika z ostatnich danych Eurostat. Niecała połowa deklaruje posiadanie przynajmniej podstawowych umiejętności cyfrowych, a 20 proc. – więcej niż podstawowe. Staje to na drodze do cyfryzacji gospodarki i zwiększenia produktywności przedsiębiorstw.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.