Komunikaty PR

Polski szampan wystrzelił z niszy

2023-05-25  |  10:40

26 maja br. mija dokładnie 13 lat od powrotu na komercyjny rynek piwa grodziskiego – jedynego rdzennie polskiego stylu piwnego. – Dziś największym sukcesem grodziskiego jest to…, że nadal jest – mówią Ziemowit Fałat i Grzegorz Zwierzyna – współtwórcy komercyjnej reaktywacji grodzisza w 2010 r. i założyciele Browaru PINTA. Jednocześnie przyznają, że dopiero od zeszłego roku grodziskie wyraźnie zyskuje na popularności. 

Polski szampan wśród piw, jak mniej więcej od wieku nazywa się piwo grodziskie, jest pszeniczny, wędzony, lekki, jasny, wysoko nasycony CO2, z niewielką zawartością alkoholu – zwykle ok. 3% i wyraźnie zaznaczoną goryczką. Piwowarzy twierdzą, że na świecie jest bardzo mało piw z taką charakterystyką. Do tego dochodzi legenda, która zaczyna się na początku XIV w. i dalej burzliwie rozwija się we współczesności. Warzenie piwa A’la Grodziskiego w Lublinie w roku 2010 przyczyniło się m.in. do powstania Browaru PINTA i rozpoczęcia piwnej rewolucji w Polsce. 

– Na pewno jest o czym mówić; niestety dotychczas nie było za bardzo komu tego sprzedawać – zauważa Ziemowit Fałat. Wspomina, jak 13 lat temu w tydzień sprzedali 1666 małych butelek niskoalkoholowego A’la Grodziskiego po 5 zł za butelkę, kiedy w sklepach królowały mocniejsze eurolagery po 2 zł za pół litra. Dziś nadal bez wielkiego wysiłku PINTA sprzedaje w ciągu roku ponad 27 tys. hektolitrów swoich piw, ale bywało, że 100 hektolitrów grodziskiego, które nadal warzy każdego roku, sprzedawała miesiącami.

Grodziskie dało impuls do powstania PINTY, ale to nie ono zbudowało jej obecną pozycję. Przez 12 lat ilość piwa warzonego w ciągu roku przez ten największy browar rzemieślniczy w Polsce wzrosła 35-krotnie. Tymczasem ilość grodziskiego zaledwie się podwoiła, choć browar nie ustaje w wysiłkach, żeby było lepiej, np. wiosną 2023 r. stworzył lager grodziski A’la Grodzisz, mimo że cały czas jest na rynku jego „tradycyjne” A la Grodziskie. Oprócz PINTY grodziskie w Polsce regularnie jest warzone przez Browar w Grodzisku, Trzech Kumpli i Nepomucena. Do 2022 r. okazjonalnie warzyło je najwyżej kilkanaście z około 350 polskich browarów. Według raportów bloga Piwna Zwrotnica wprowadzały one na rynek od kilku do kilkunastu premierowych piw grodziskich rocznie. Stanowiło to zaledwie 1-2% wszystkich piwnych premier w Polsce. 

– Na razie grodziskie nie ma armii stałych konsumentów, jak to było pod koniec XIX wieku, kiedy warzelnie opuszczało 100 tys. hektolitrów tego piwa rocznie i nadal tworzy ono marginalną niszę w około dwuprocentowej niszy, jaką na polskim rynku wywalczyły sobie piwa kraftowe – ocenia Grzegorz Zwierzyna. 

Konsumentów piwa grodziskiego jednak zaczęło przybywać. Niespodziewanie w 2022 r. nastąpił skokowy wzrost liczby grodziszy dostępnych na polskim rynku. Po raz pierwszy w historii można było wybierać już nie spośród kilkunastu, ale ponad 30 różnych grodziskich. Ich łączną ilość przedstawiciele browaru w Grodzisku szacowali wtedy na około 20 tys. hektolitrów. Jeśli te szacunki są zgodne z prawdą, to obecnie grodziskiego warzy się w Polsce więcej niż w okresie PRL (dla przykładu 9 tys. hl w 1950 r. i 15 tys. hl w 1979 r.).

Co ważne, styl, który zanikł w 1993 roku, powrócił niemal na całym świecie. Na listach piw odnotowanych przez internetową platformę miłośników piwa Untappd jest ponad 150 różnych piw grodziskich, komercyjnie warzonych w 20 krajach. Na podstawie tego zestawienia można wnioskować, że jeszcze większym niż Polska rynkiem dla grodziskiego są Stany Zjednoczone. Tamtejsi piwowarzy stworzyli 50 różnych grodziszy odnotowanych na Untappd, a Polacy mają ich 46. Oprócz nas wyróżniają się: Kanada (17), Włochy (6), Holandia (6) i Anglia (5). Poza Europą i Ameryką Północną grodziskie sporadycznie warzy się też na innych kontynentach m.in. w Brazylii, Japonii, Australii i Nowej Zelandii.

Od 2022 roku trzecim dla grodziskiego największym rynkiem – po USA i Polsce – może być Brazylia. Stało się to możliwe dzięki browarowi Cerveja Blumenau i jego piwu Grodziskie Dona Patroa, które wygrało Brazylijski Konkurs Piw, jeden z największych na świecie. Grodziskie pokonało wtedy 3635 innych piw! W tym samym roku Grodziskie Dona Patroa zdobyło jeszcze m.in. złoty medal w konkursie Brussels Beer Challenge i brązowy w European Beer Star w kategorii Session Beers. Piwo jest w stałej ofercie browaru i ponoć dobrze się sprzedaje. Na dodatek grodziskim zainteresowały się inne brazylijskie browary.

W Polsce dużo głośniej niż o Brazylijczykach było jednak o wynikach plebiscytu strony Taste Atlas, której użytkownicy w marcu 2023 r. wybrali grodziskie jako najlepszy styl piwny na świecie. Sceptycy pytali, jak to możliwe, że wygrał styl, którego próżno szukać w sklepach. Co prawda grodziskie nie stoi na półkach każdego sklepu z alkoholem, ale można je znaleźć w kilku sieciach sklepów stacjonarnych, sklepach specjalistycznych, internetowych, firmowych sklepach browarów i w najlepszych kraftowych pubach. 

– Szersza dostępność zależy od tego, czy grodziskie mocniej wystrzeli ze swojej niszy. Dla lekkiego i orzeźwiającego piwa nadchodzi dobry, letni czas. Grodziskie zdołało o sobie przypomnieć, a teraz konsumenci muszą tylko zacząć o nie pytać – mówi Ziemowit Fałat. Czy wędzone piwo z Polski znowu będzie warzone w ilości 100 tys. hl? Dla piwowara, który je reaktywował najważniejsze jest, że nie przestaje fascynować.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Przemysł spożywczy Warto ją poznać! Danusia Malinowa Beauty Biuro prasowe
2024-04-25 | 13:00

Warto ją poznać! Danusia Malinowa Beauty

Produkcja pierwszej MINIczekolady Danusia rozpoczęła się na początku XX wieku, kiedy to krakowski Mistrz Czekolady - Adam Piasecki - stworzył wyjątkową recepturę, a sam produkt nazwał
Przemysł spożywczy Think tank Żywność dla Przyszłości prezentuje wnioski z raportu „Talerz Polaka
2024-04-24 | 16:00

Think tank Żywność dla Przyszłości prezentuje wnioski z raportu „Talerz Polaka"

Obchody Dnia Ziemi, jak co roku, są okazją do refleksji na temat naszego wpływu na kondycję planety. W kwietniu br. mija rok od utworzenia Interdyscyplinarnego Centrum Analiz
Przemysł spożywczy DANONE wprowadza programy wspierające ograniczenie emisji gazów cieplarnianych
2024-04-23 | 14:05

DANONE wprowadza programy wspierające ograniczenie emisji gazów cieplarnianych

DANONE zobowiązał się globalnie do redukcji emisji gazów cieplarnianych do 2030 roku. Określone przez organizację cele zostały pozytywnie zweryfikowane zgodnie z metodyką SBTI. W ich

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

Transport

Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

Konsument

Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.