Praca zdalna Polaków w badaniu VELUX
Jak wynika z badania przeprowadzonego przez VELUX we współpracy z Ipsos, 46% osób pracujących zdalnie deklaruje, że robi to cztery lub pięć dni w tygodniu. Globalna zmiana modelu pracy, która nastąpiła w ciągu ostatnich dwóch lat, spowodowała gwałtowny wzrost zapotrzebowania na przestrzeń w domu przeznaczoną na home office. Aż 43% osób pracujących zdalnie przez co najmniej jeden dzień, planuje przeprowadzić w domu remont, aby dostosować go do takiego trybu pracy, a 62% już wprowadziło takie zmiany. Światło naturalne to jeden z najważniejszych czynników tworzących idealne miejsce pracy, zaraz po infrastrukturze IT i sprzęcie biurowym.
Firma VELUX przeprowadziła globalne badanie (1), aby dowiedzieć się, co Polacy myślą na temat pracy zdalnej, z jakimi wyzwaniami muszą się mierzyć, i czego potrzebują do stworzenia przestrzeni sprzyjającej pracy z domu. Większość respondentów uważa, że w ich przypadku podział na życie prywatne i zawodowe jest obecnie dobrze wyważony, a nawet woleliby częściej pracować z domu ze względu na zalety tego rodzaju pracy: 43% respondentów z Polski uważa, że oszczędza czas przeznaczony na dojazdy do pracy, 47% oszczędza pieniądze wydawane na jedzenie, ubranie i transport, a 37% twierdzi, że dzień pracy jest bardziej elastyczny. Jeśli chodzi o korzyści osobiste, 66% osób pracujących zdalnie zgodziło się z tym, że dzięki pracy z domu czują większą swobodę, 60% stwierdziło, że ma więcej wolnego czasu, a 54%, że poprawia to ogólną jakość ich życia.
„Praca z domu i model hybrydowy najprawdopodobniej zostaną z nami na dłużej. Możemy założyć, że będzie to miało wpływ na każdy aspekt naszego życia, w tym na sposób, w jaki projektujemy, aranżujemy i remontujemy nasze domy i mieszkania” – zauważa Agnieszka Kamińska, kierownik ds. komunikacji, VELUX Polska.
Praca zdalna spowodowała, że Polacy zaczęli przywiązywać dużą wagę do stworzenia odpowiednich warunków do pracy z domu. Jedną z największych potrzeb, którą dostrzega 6 na 10 pytanych jest dostęp do światła naturalnego. Światło dzienne jest dla nich bardzo lub niezwykle ważne – tak jak świeże powietrze (57%) i temperatura w pomieszczeniu (56%). Jednocześnie tylko 42% respondentów jest naprawdę zadowolonych z dostępu do światła dziennego w obecnym miejscu przeznaczonym do pracy.
Jak stworzyć najlepszą przestrzeń do pracy z domu
Idealne miejsce do pracy z domu - pomagające się skoncentrować i zachować motywację do pracy - to dodatkowa przestrzeń oświetlona światłem naturalnym, przewietrzona, oddzielona od innych części domu. Jeżeli szukamy miejsca, które można by zaadaptować na potrzeby biura w domu, doskonałym rozwiązaniem będzie poddasze nieużytkowe, gdyż ma szczególnie przytulny klimat i pomaga oddzielić życie prywatne od obowiązków służbowych. A doświetlenie pomieszczenia i dostęp do świeżego powietrza, dzięki oknu dachowemu to najłatwiejszy sposób na przekształcenie go w biuro domowe i poprawienie warunków pracy. Wydaje się, że coraz więcej osób korzysta z tej możliwości - 17% Polaków pracujących zdalnie, już przekształciło swoje nieużytkowe poddasze w miejsce nadające się do zamieszkania i pracy.
„Miejsce do pracy w domu nie tylko musi być wygodne i umożliwiać wydajną pracę, lecz także powinno pozytywnie wpływać na nasze samopoczucie, zdrowie psychiczne i fizyczne. Dlatego tak ważny jest lepszy dostęp do światła dziennego i świeżego powietrza” — powiedziała Agnieszka Kamińska.
Dostrzega to coraz więcej Polaków. Z badania wynika, że instalowanie lub wymiana okien, są trzecim najważniejszym elementem przekształcania przestrzeni domowej w miejsce pracy, zaraz za zakupem nowych mebli i wyposażenia oraz malowaniem czy odnawianiem ścian. Jak wynika z badania 14% respondentów już zamontowało lub wymieniło okna, doceniając benefity światła dziennego. Warto pamiętać, że lokalizację i wielkość okien dachowych można łatwo dostosować do potrzeb aranżacyjnych przestrzeni, którą chcemy doświetlić.
Dostosowanie domu do pracy zdalnej, która najprawdopodobniej zagościła u nas na dobre, zachowując przy tym równowagę między życiem prywatnym i zawodowym, będzie dla nas coraz ważniejsze. Dlatego w naszym najlepszym interesie leży stworzenie takiej przestrzeni na home office, która będzie sprzyjać motywacji do pracy, i co najważniejsze – zapewni nam zdrowie i komfort.
_________________
1 Firma VELUX we współpracy z Ipsos przeprowadziła ankietę wśród 15 504 respondentów z Niemiec, Austrii, Szwajcarii, Belgiii, Holandii, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Danii, Szwecji, Francji, Hiszpanii, Włoch, Republiki Czeskiej, Polski, USA i Australii w badaniu zatytułowanym „The Work from Home Experience, 2021” [„Doświadczenie pracy z domu, 2021”].

Szkolenie – pełnomocnik oraz audytor wewnętrzny AS 9100: klucz do jakości w branży lotniczej

Zawody, które wracają do łask – przegląd niszowych, ale potrzebnych profesji

Zaproszenie do Sejmu RP na uroczyste otwarcie wystawy „Każdy talent na wagę złota – Inkluzywni w zatrudnianiu”
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

60 proc. młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE. Chcą mieć udział w kształtowaniu jej polityk
Tegoroczny Eurobarometr wskazuje, że sześciu na 10 młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE i uważa, że ich kraje korzystają z obecności w Unii. Doceniają przede wszystkim swobodę podróżowania bez granic i paszportów. Jednocześnie deklarują chęć większego wpływu na kierunek, w którym rozwijana jest wspólnota, i wskazują na nowe wyzwania, przed którymi stoi ich pokolenie i którymi UE powinna się zająć.
Konsument
Branża pomp ciepła w Polsce odczuwa konsekwencje dezinformacji. Krążące mity zniechęcają do tej technologii

Przedstawiciele branży pomp ciepła biją na alarm: mity i dezinformacja krążące w przestrzeni publicznej, brak wystarczającego wsparcia informacyjnego rządu i nieprawidłowości w działalności nieuczciwych firm w poprzedniej edycji programu Czyste Powietrze – to główne przyczyny pogorszenia wizerunku tej technologii. Branża walczy z dezinformacją i stara się wzmacniać świadomość społeczną w zakresie ekologicznych i ekonomicznych korzyści z instalacji pomp ciepła. Jednocześnie podkreśla potrzebę kompleksowych działań ze wsparciem rządu.
Handel
W UE trwa dyskusja o większej kontroli przesyłek e-commerce o wartości poniżej 150 euro. Zwolnienie z cła jest nadużywane

Do Europy w ubiegłym roku trafiło ok. 4,5 mld przesyłek e-commerce o niskiej wartości, czyli poniżej progu 150 euro, który zwalnia z cła. To dwa razy więcej niż w 2023 roku. W 65 proc. przypadków wartość przesyłki jest zaniżana właśnie z uwagi na politykę celną, co zdaniem instytucji unijnych jest naruszeniem uczciwej konkurencji. W dodatku wiele z tych produktów nie spełnia norm bezpieczeństwa czy norm środowiskowych wymaganych w Europie. Dlatego trwa dyskusja nad tym, jak zwiększyć kontrolę nad wpływającymi z zagranicy paczkami.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.