Komunikaty PR

2024 rokiem młodych? Firmy będą stawiać na „wychowanków”

2023-12-19  |  10:55
Biuro prasowe
Kontakt

Agencja PR
Open Media

Obozowa 42A/2
30-383 Kraków
biuro|openmedia.pl| |biuro|openmedia.pl
12 268 97 50
openmedia.pl

Rosnące koszty zatrudnienia sprawiają, że przedsiębiorcy coraz chętniej rekrutują młode, jeszcze uczące się osoby. Eksperci rynku pracy zauważają jednak, że studenci przestają być traktowani jako tania siła robocza. Firmy inwestują w ich rozwój, bo w dzisiejszych czasach łatwiej jest wychować sobie pracownika niż zatrudnić doświadczonego specjalistę.

 

Rekordowo niskie bezrobocie, starzejące się społeczeństwo i idący za tym spadek liczby osób w wieku produkcyjnym, powodują, że od pewnego czasu mamy do czynienia z rynkiem pracownika. Przedsiębiorcy nie mają jednak tylu powodów do optymizmu. Aż dwukrotny wzrost płacy minimalnej w 2024 roku będzie sporym obciążeniem dla wielu firm. Przyczyni się też do presji płacowej ze strony pracowników, których systemowe podwyżki nie obejmą. Zmuszeni do szukania oszczędności przedsiębiorcy już teraz wyciągają ręce po pokolenie dopiero co wchodzące na rynek pracy. Koszt utrzymania pracownika, który nie skończył 26. roku życia jest bowiem dużo niższy.

 

- W 2024 roku utrzymanie jednego pracownika zarabiającego minimalną krajową będzie kosztowało około 62 000 zł w skali roku.  Nic więc dziwnego, że pracodawcy szukają rozwiązań, które pozwolą nie tylko na rozwój przedsiębiorstwa, ale przede wszystkim na obniżenie kosztów zatrudnienia. W przypadku wielu stanowisk do obsadzenia, które w kontekście wymogów kompetencyjnych są spójne z kwalifikacjami osób młodych, pracodawcy będą na nich stawiać, bo dochody osoby do 26. roku życia są zwolnione z podatku dochodowego do wysokości, która nie przekracza w roku podatkowym kwoty 85 528 zł - tłumaczy Marcin Chęsiak, Dyrektor Sprzedaży w LeasingTeam Group. - Ponadto, w przypadku zatrudnienia studentów w oparciu o umowę cywilnoprawną, pracodawca nie musi odprowadzać za nich również składki zdrowotnej i na ubezpieczenie społeczne – dodaje Oliwia Szopa, prawnik, aplikant radcowski w LeasingTeam Group.

 

Warto inwestować w pracowników

 

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, z czerwca 2023 roku, najbardziej zdominowane przez młodych są dwa działy gospodarki: informacja i komunikacja (w tym IT) oraz zakwaterowanie i gastronomia. W pierwszym mediana wieku wynosi 35 lat,  a w drugim 37. Sporo młodych ludzi zatrudnionych jest też w przemyśle, handlu i usługach. Widać, że coraz więcej osób, głównie ze względu na rosnące koszty życia, stara się łączyć naukę z pracą. Sprawę zdecydowanie ułatwiło rozpowszechnienie się pracy w formie zdalnej czy hybrydowej. Co ciekawe, zmienia się też pewien przez lata utarty schemat. Dawniej młody człowiek podejmował pracę, która pozwalała mu łączyć obowiązki zawodowe z nauką, pozostawał w firmie rok, maksymalnie dwa lata i rozglądał się za lepiej płatnym zajęciem. Dziś studenci mogą przebierać w ofertach, a firmy przestają traktować ich jako pracowników tymczasowych. Zdaniem ekspertów w najbliższych latach ten trend się jeszcze nasili. Pracodawcy będą zabiegać, aby zatrzymać młodych jak najdłużej i już na początku proponować im realną ścieżkę rozwoju.

 

- W obliczu rosnących kosztów pracy przełożeni będą chcieli w pełni wykorzystać zasoby młodych pracowników, skalując ich potencjał oraz rozwijając ich umiejętności, chociażby poprzez cykle szkoleń. Dzięki temu będą mieć pewność, że pomimo wzrostu kosztów po przekroczeniu przez pracownika 26 roku życia, warto utrzymać go na danym stanowisku. Zwłaszcza, że taka osoba doskonale zna już procesy organizacyjne przedsiębiorstwa oraz posiada zdolność do osiągania określonych celów biznesowych – tłumaczy Marcin Chęsiak, Dyrektor Sprzedaży w LeasingTeam Group.

 

Współczesny rynek pracy nieustannie ewoluuje, stawiając przed pracodawcami nowe wyzwania związane z pozyskiwaniem oraz utrzymaniem pracowników. Inwestowanie w młodych pracowników w dzisiejszym świecie po prostu się opłaca – nie tylko pozwala na zmniejszenie kosztów pracy tu i teraz, ale przynosi też firmie długofalowe oszczędności. Takie działania poprawiają efektywność całego zespołu, budują lojalność pracowników oraz zwiększają atrakcyjność organizacji jako pracodawcy.

 

- Koszty związane z czasochłonnymi, nie zawsze udanymi rekrutacjami czy samym już wdrażaniem nowych pracowników z zewnątrz do organizacji, bez wątpienia są dużo większe niż inwestycja w rozwój obecnie zatrudnionych. Nic więc dziwnego, że coraz więcej przedsiębiorstw, zwłaszcza międzynarodowych korporacji, inwestuje w młodych i rozwija ich kompetencje. Zintegrowani z przedsiębiorstwem i znający jego potrzeby, przy wsparciu tych bardziej doświadczonych,  mogą stanowić solidny fundament dla stabilności oraz rozwoju firmy - podsumowuje Marcin Chęsiak, Dyrektor Sprzedaży w LeasingTeam Group.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Promotech stawia na profilaktykę wśród pracowników Biuro prasowe
2024-04-30 | 11:00

Promotech stawia na profilaktykę wśród pracowników

Badanie markerów nowotworowych ufundował swoim pracownikom białostocki Promotech. To jedna z wielu prozdrowotnych inicjatyw zarządu spółki. Wczesne wykrywanie chorób,
Praca Dwukrotne podwyżki płacy minimalnej w 2024r. Jak radzi sobie rynek pracy?
2024-04-29 | 15:00

Dwukrotne podwyżki płacy minimalnej w 2024r. Jak radzi sobie rynek pracy?

Zbliżamy się do wprowadzenia drugiej z ogłoszonych przez rząd na 2024 rok podwyżek płacy minimalnej. Jak radzą sobie pracodawcy oraz pracownicy po pierwszej, styczniowej podwyżce? Czy są
Praca Jak nowe technologie wspierają zrównoważone zarządzanie zasobami ludzkimi?
2024-04-29 | 09:10

Jak nowe technologie wspierają zrównoważone zarządzanie zasobami ludzkimi?

Nowe technologie, pozwalające chociażby na wydajniejsze przetwarzanie danych, stały się głównym sojusznikiem biznesu w realizacji strategii zrównoważonego rozwoju.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.