Komunikaty PR

4 na 5 pracujących Polaków czuje się zaangażowana w swoją pracę.

2024-10-04  |  15:50
Biuro prasowe

Ponad 80 proc. polskich pracowników przyznaje, że jest zaangażowana w swoją pracę, a połowa deklaruje, że ich firma wspiera zaangażowanie swoich pracowników – to wyniki badania zrealizowanego przez Enpulse i Nais. Zebrane dane wskazują również, że pracodawcy częściej oferują swoim pracownikom pozapłacowe benefity niż świadczenia finansowe. Niestety, aż 46 proc. respondentów wskazało, że brakuje im konkretnych benefitów, takich jak opieka medyczna, karty sportowe czy możliwość udziału w dodatkowych szkoleniach podnoszących kompetencje. 

 

Zaangażowanie pracowników jest jednym z kluczowych elementów wpływających na kondycję firmy. Wpływa na nie wiele czynników, w tym oferowane przez pracodawcę benefity finansowe i te pozapłacowe. Celem badania „Zaangażowanie i benefity 2024” przeprowadzone na zlecenie Enpulse, platformy służącej do badania zaangażowania pracowników, oraz Nais, modułowej platformy do doceniania i nagradzania pracowników, było sprawdzenie jak pracownicy postrzegają dziś oba te elementy. 

 

Polak bardziej zaangażowany niż statystyczny Europejczyk

 

Z badania Enpulse i Nais wynika, że większość z nas jest zaangażowana w wykonywanie swoich obowiązków służbowych. Połowa (50 proc.) rodzimych pracowników ocenia swoje zaangażowanie na 5, 33 proc. na 4, a  ocenę niedostateczną z tego „przedmiotu” wystawia sobie jedynie 7 proc. ankietowanych. Oznacza to, że polscy pracownicy są zaangażowani ponad średnią europejską – według danych zebranych przez Instytut Gallupa w Europie odsetek zaangażowanych pracowników wynosi jedynie 13 proc.

 

Wysoki odsetek w pełni zaangażowanych pracowników cieszy, warto jednak pamiętać, że takie osoby są bardziej narażone na wypalenie zawodowe. Jeżeli całą swoją energię wkładamy w jedno miejsce, to niestety z czasem przychodzi skrajne wyczerpanie. To trochę jak z procesorem – nawet najlepszy może się przegrzać. Dlatego tak ważne jest by nieustannie monitorować zaangażowanie swoich pracowników i w porę reagować na niepokojące sygnały – mówi Magda Pietkiewicz, ekspert rynku pracy i twórczyni platformy Enpulse, służącej do badania zaangażowania pracowników. – Co istotne, nasze badania pokazują, że niezależnie od stopnia zaangażowania, pracownicy wciąż postrzegają je jako istotny element swojej pracy. To pozytywny trend. Gdy zatrudnieni odbierają swoją pracę i relacje w zespole jako wartościowe, odczuwają większą satysfakcję na co dzień i doświadczają mniej negatywnych emocji, a to przekłada się na ich ogólny dobrostan – dodaje ekspertka.

 

Rób coś dobrze i głośno o tym mów

 

Nieco ponad połowa uczestników badania (52 proc.) przyznała, że ich firma wspiera aktywności budujące zaangażowanie, a co piąty (21 proc.) zadeklarował, że jego organizacja nie robi nic w tym zakresie. Co ciekawe, co czwarty ankietowany przyznał, że nie jest pewny czy jego przedsiębiorstwo wspiera takie działania (21 proc.) lub nie posiadał odpowiednich informacji na ten temat (4 proc.).

 

Zaangażowanie pracowników jest kluczowym elementem sukcesu każdej organizacji. Przekłada się na wyższą efektywność oraz mniejszą rotację pracowników, co  w dłuższej perspektywie wpływa pozytywnie na wyniki finansowe i zwiększa konkurencyjność firmy na rynku. Problemem jest to, że wiele firm tego nie dostrzega i cały czas nie pracuje świadomie z zaangażowaniem, co niestety może przynieść więcej szkód niż korzyści – podkreśla Magda Pietkiewicz. – Kolejnym często popełnianym przez pracodawców błędem jest brak odpowiedniej komunikacji tego, jak wspierają zaangażowanie swoich pracowników. Jeżeli nie informujemy o takich działaniach jest ryzyko, że skorzysta z nich mniejszy odsetek osób zatrudnionych, a to z kolei przełoży się na gorsze efekty naszych inicjatyw. Dodatkowo, informowanie o takich inicjatywach to ważny element employer brandingu – zarówno tego wewnętrznego jak i zewnętrznego – dodaje ekspertka.

 

Benefity to coś więcej niż premie pieniężne

 

Benefity pozapłacowe to ważny element budowania zaangażowania pracowników – z tym stwierdzeniem zgodziło się 56 proc. ankietowanych. Odmiennego zdania był co czwarty respondent (26 proc.). Z badania Enpulse i Nais wynika również, że takie świadczenia oferuje swoim pracownikom duża część polskich przedsiębiorców.

 

Warto podkreślić, że nieco ponad połowa (56 proc.) respondentów przyznaje, ze może liczyć na świadczenia finansowe, a 76 proc. zadeklarowało, że ich firma zapewnia im benefity pozapłacowe. Wynika z tego, że pracodawcy częściej oferują swoim pracownikom benefity pozapłacowe niż te pieniężne. To tak naprawdę pozytywna rozbieżność, która świadczy o tym, że przedsiębiorcy zaczęli dostrzegać jak wartościowe może się okazać oferowanie pracownikom benefitów takich jak prywatna opieka medyczna, karty na lunch czy ubezpieczenie na życie. Świadczenia pozapłacowe pomagają bowiem podtrzymać motywację i budują pozytywny wizerunek pracodawcy. Istotne jednak by odpowiadały na potrzeby pracowników – mówi Tomasz Józefacki, założyciel modułowej platformy do doceniania i nagradzania pracowników Nais.

 

Personalizacja kluczem do zwiększania zaangażowania

 

Większość badanych (56 proc.) zadeklarowała, że benefity pozapłacowe oferowane w ich firmie są odpowiednio dopasowane i spełniają ich oczekiwania. Niemal 25 proc. respondentów wystawiło swojej organizacji negatywną ocenę w tym zakresie. Podobny odsetek (23 proc.) ankietowanych nie miał zdania na ten temat.

 

Warto dodać, że niemal połowa badanych proszonych o podanie świadczeń pozapłacowych jakich oczekiwaliby od swojego pracodawcy wskazywała konkretne benefity. Oznacza to, że pracownicy doskonale wiedzą, czego im brakuje. To cenna informacja dla pracodawców, którzy powinni pamiętać, że źle dopasowane benefity mogą przekładać się na obniżenie poczucia sprawczości, motywacji do działania. Benefity, z których nikt nie korzysta, to także zbędny wydatek i dodatkowy koszt dla organizacji – podkreśla Tomasz Józefacki.Wraz ze wzrostem oczekiwań dotyczących personalizacji benefitów, firmy muszą dostosowywać swoje oferty do indywidualnych potrzeb pracowników, aby skutecznie zwiększać ich zaangażowanie – dodaje.

 

 

 

Magda Pietkiewicz jest ekspertem od HR i twórczynią platformy Enpulse, która służy do badania zaangażowania pracowników. Od ponad 20 lat zbiera doświadczenie i umiejętności w biznesie tworząc innowacyjne projekty we współpracy z największymi międzynarodowymi i lokalnymi markami. Współwłaścicielka firmy Zmotywowani.pl, firmy z ponad 10-letnim doświadczeniem w konsultingu HR, której częścią jest Enpulse – platforma badająca zaangażowanie pracowników. Magda posiada tytuł MBA w zakresie zarządzania biznesem uzyskany na Oxford Brookes University.

 

Enpulse to innowacyjna platforma zaprojektowana do badania i poprawy zaangażowania pracowników w organizacji. Jej unikalna metodologia skupia się na holistycznym podejściu do pomiaru zaangażowania oraz wykorzystuje zaawansowane narzędzia analizy danych, umożliwiając organizacjom uzyskanie głębokiego zrozumienia i skutecznych działań.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani? Biuro prasowe
2025-05-21 | 08:00

Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani?

Aż 67% pracowników sezonowych to kobiety – wbrew stereotypom o „męskiej pracy fizycznej”. Drugą największą grupę stanowią osoby w wieku 18-24 lata –
Praca Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje
2025-04-30 | 06:00

Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje

Wyniki badania płacowego Mercer Total Remuneration Survey (TRS) 2024 dostarczają cennych informacji na temat aktualnych zmian na rynku wynagrodzeń w Polsce. W 2024 roku zauważono kilka
Praca Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie
2025-04-17 | 13:00

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie

Debatą byłych ministrów pracy zakończyło się premierowe EFNI Wiosna zorganizowane przez Konfederację Lewiatan pod hasłem „Przyszłość pracy, praca przyszłości”.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Targi Bezpieczeństwa

Bankowość

Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność

Od momentu przystąpienia do UE polska gospodarka urosła dwukrotnie – skumulowany wzrost PKB wyniósł 99 proc., a połowa wzrostu wynikała z członkostwa w UE. Duża w tym zasługa Europejskiego Banku Inwestycyjnego, który od 2004 roku przekazał w Polsce 100 mld euro w finansowanie projektów związanych m.in. z efektywnością energetyczną, OZE czy zrównoważonym rozwojem miast. EBI zwiększa też inwestycje w obronność i bezpieczeństwo – w 2024 roku bank zainwestował 300 mln euro w pierwszy polski program satelitarny.

Polityka

Duży udział własności państwowej negatywnie wyróżnia Polskę na tle Europy. Większość Polaków za ograniczeniem wpływu polityków na gospodarkę

Polska negatywnie wyróżnia się na tle krajów UE i OECD pod względem własności państwowej. Państwo kontroluje nie tylko duże, kluczowe dla gospodarki przedsiębiorstwa, lecz również graczy w mniej znaczących sektorach, jak słodycze czy armatura. Zdaniem przedstawicieli FOR „zatruwa” to zarówno gospodarkę, jak i politykę. W badaniach organizacji Polacy wypowiedzieli się proprywatyzacyjnie, choć w przypadku pytań o prywatyzacje dużych firm już nie byli tak zdecydowani.

Transport

Polska jednym z największych rynków aut używanych na świecie. Dwie trzecie kierowców planuje zakup z drugiej ręki

66 proc. konsumentów, którzy w ciągu najbliższych trzech lat chcą zmienić samochód, deklaruje zakup z drugiej ręki – wynika z badania autoDNA. W Polsce na jedno auto nowe, z salonu, przypada pięć używanych. Chociaż rynek wtórny się stopniowo profesjonalizuje, wciąż liczne są nieprawidłowości i próby oszukania kupującego. 81 proc. kupujących deklaruje, że weryfikuje stan auta przed zakupem, ale często jest to bardzo pobieżny proces.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.