Komunikaty PR

6 sposobów na bezstresowy powrót do pracy po urlopie

2024-08-20  |  09:45
Biuro prasowe

70% Polaków w okresie od czerwca do sierpnia planowało urlop – wynika z badania Polskiej Organizacji Turystycznej. Koniec wakacyjnego wyjazdu dla większości osób oznacza konieczność zmierzenia się z powrotem do pracy, który po upragnionym relaksie, może być stresujący. Zasypane skrzynki mailowe i stosy zaległych zadań mogą przytłaczać, ale to nie musi oznaczać koszmaru. Eksperci z Personnel Service podpowiadają, jak w sześciu prostych krokach uporać się z pourlopową rzeczywistością w pracy.

–  Okres wakacji często przynosi spowolnienie w działaniu firm, co jest naturalnym skutkiem wyjazdów pracowników na urlopy. Ci, którzy zostają, zastępują nieobecnych, ale część zadań czeka na nasz powrót. Dlatego po wakacjach oprócz bieżących obowiązków, często musimy nadrobić zaległości. Taka sytuacja stwarza ryzyko przeciążenia i wypalenia zawodowego, zwłaszcza gdy od razu po powrocie z urlopu pracownik musi zmierzyć się z nagłym nawałem pracy. Często po pierwszym dniu w biurze można usłyszeć, że ktoś już zapomniał o wakacyjnym odpoczynku, bo został przytłoczony ilością zadań. Tego zagrożenia można uniknąć, planując równomierne rozłożenie obowiązków mówi Krzysztof Inglot, założyciel Personnel Service, ekspert rynku pracy.

TIP1. Organizacja pracy

Aby efektywnie wrócić do pracy po przerwie, warto zadbać o równowagę między obowiązkami zawodowymi a domowymi. Przed pełnym zaangażowaniem w codzienne zadania zaleca się uporządkowanie zarówno przestrzeni domowej, jak i biurowej, co jest szczególnie istotne dla osób pracujących w modelu hybrydowym lub całkowicie zdalnie. Harmonijne otoczenie pomaga skupić się na pracy i ogranicza rozproszenie uwagi.

TIP2. Plan to podstawa

Warto z wyprzedzeniem zaplanować swoje działania i zablokować sobie czas w kalendarzu na nadrobienie zaległości i ustalenie priorytetów. Dzięki temu możliwe jest płynniejsze przejście z trybu wakacyjnego do intensywnego harmonogramu pracy. Taki plan pozwala skutecznie zarządzać zadaniami i minimalizuje stres związany z powrotem do codziennych obowiązków.

TIP3. Porządkowanie skrzynki odbiorczej

Zgodnie z danymi portalu statistica.com wraz ze wzrostem dostępności internetu liczba wysyłanych i odbieranych wiadomości e-mail stale rośnie. W 2023 roku przesyłano na całym świecie ok. 347,3 mld wiadomości e-mail dziennie, a prognozy wskazują, że do 2026 roku liczba ta wzrośnie do 392,5 mld. Po powrocie z urlopu często mamy wrażenie, że lista nieodebranych wiadomości nie ma końca. Stąd warto zastosować skuteczne techniki sortowania. Zaleca się najpierw przejrzeć skrzynkę od najnowszych wiadomości do najstarszych, ponieważ niektóre sprawy mogły już zostać rozwiązane podczas urlopu. Następnie warto kategoryzować i nadawać priorytety pozostałym mailom według zadań, co pozwoli szybciej uporać się z zaległościami.

TIP4. Spotkanie ze współpracownikami

Mimo że obciążenie pracą po powrocie z urlopu może być wysokie, warto zorganizować spotkanie ze współpracownikami, które pomoże zaktualizować bieżące sprawy i nadrobić zaległości. Nie musi to być nic formalnego – wystarczy przerwa na kawę, połączona z rozmową o wakacjach i tym co wydarzyło się podczas naszej nieobecności w pracy. Komunikacja z zespołem nie tylko ułatwia orientację w organizacji, ale także pozytywnie wpływa na atmosferę, poprawiając relacje między pracownikami oraz menedżerami. Takie spotkania mogą uczynić pierwszy tydzień po urlopie bardziej znośnym i mniej przytłaczającym.

TIP5. Badanie konkurencji

Po powrocie do pracy kluczowe jest, aby być na bieżąco z wydarzeniami w branży, takimi jak nowe technologie czy zmiany procesów. Oprócz rozmowy z kolegami, warto prześledzić wiadomości online dotyczące branży. Bycie na bieżąco z trendami jest istotne dla ponownego ustalenia produktywnego nastawienia, szczególnie w rolach związanych z planowaniem strategicznym, prognozowaniem rynku, analizą trendów czy opracowywaniem strategii marketingowych.

TIP6. Odpoczynek i regeneracja

Po każdej nieobecności łatwo jest uwierzyć, że nie nadrobimy zaległości w standardowych godzinach pracy. Taki sposób działania może prowadzić do dodatkowego stresu i negatywnie wpłynąć na produktywność w dłuższym okresie. Trzymajmy się swojego harmonogramu pracy, nie przesadzajmy z godzinami nadliczbowymi i starajmy się tak zaplanować czas, by nie musieć pracować w domu.

- Zachowanie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym jest kluczowe dla utrzymania długotrwałej produktywności i zdrowia psychicznego. Po powrocie z urlopu ważne jest, aby nie popadać w pułapkę nadmiernej pracy. Zamiast tego warto skupić się na stopniowym włączaniu się w zawodowe obowiązki, jednocześnie dbając o regenerację i odpoczynek. Odpowiednie planowanie i wsparcie zespołu pomagają utrzymać pozytywną energię i minimalizować stres, co jest niezbędne dla utrzymania efektywnego work-life balance – podsumowuje Krzysztof Inglot z Personnel Service.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie Biuro prasowe
2025-04-17 | 13:00

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie

Debatą byłych ministrów pracy zakończyło się premierowe EFNI Wiosna zorganizowane przez Konfederację Lewiatan pod hasłem „Przyszłość pracy, praca przyszłości”.
Praca Zaskocz swoich pracowników: 500 zł na karcie Pluxee, które działa jak 560 zł!
2025-04-10 | 17:00

Zaskocz swoich pracowników: 500 zł na karcie Pluxee, które działa jak 560 zł!

1/3 firm w Polsce przekazuje benefity pozapłacowe  dla pracowników na Wielkanoc. Jest a to druga najbardziej popularna okazja w roku (po świętach Bożego Narodzenia)
Praca Dzień Przyjemności w Pracy – Pluxee Polska kontynuuje świętowanie codzienności
2025-03-27 | 09:00

Dzień Przyjemności w Pracy – Pluxee Polska kontynuuje świętowanie codzienności

Pluxee Polska po raz drugi organizuje Dzień Przyjemności w Pracy, tym samym wpisując go na stałe do kalendarza HR. Dlaczego? Ponieważ zaangażowanie polskich pracowników jest

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Szkolenie Online IMM

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

Prawo

Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

Handel

Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.