Komunikaty PR

Co trzeci Polak codziennie myśli o zmianie pracy

2024-04-02  |  01:00
Biuro prasowe

 

Jak wynika z najnowszych danych GUS bezrobocie w Polsce w 2023 roku wyniosło 5,1 proc. Czy jest to jednoznaczne z tym, że jesteśmy szczęśliwi w pracy i nie „rzucamy papierami”? Niekoniecznie. 36 proc. Polaków codziennie myśli o zmianie pracy, a ponad 41 proc. rozgląda się niezobowiązująco za nowym miejscem zatrudnienia. Jedynie 22 proc. pracowników nie bierze pod uwagę przejścia do konkurencji. Tak wynika z ankiety przeprowadzonej pod koniec marca bieżącego roku na portalu społecznościowym LinkedIn przez magazyn PulsHR[1].

To deprymujące, ponieważ na rynku mamy obecnie do czynienia z niskim popytem na pracę. Według danych GUS w Polsce na koniec czwartego kwartału 2023 r. było 97,1 tys. wolnych miejsc pracy, czyli o 12,7 proc. mniej niż na koniec trzeciego kwartału). Oznacza to, że wielu z nas mimo, że chce zmienić miejsce zatrudnienia zwyczajnie nie może tego zrobić.

Dlaczego Polacy chcą zmienić pracę? Przede wszystkim z powodów finansowych. Z badania „Mobilność zawodowa Polaków w 2024 roku” przeprowadzonego przez Pracuj.pl[2] wynika, że 52 proc. rozgląda się za nowymi możliwościami zawodowymi by więcej zarabiać. Co czwarty pracownik przyznaje z kolei, że do zmiany motywuje go brak możliwości awansu w obecnym miejscu pracy oraz poczucie bycia niedocenianym (odpowiednio 27 i 24 proc. wskazań). 

Gdy przyjrzymy się tym danym nasuwa się myśl, że duża część z nas pracuje w firmach, które nie kładą nacisku na odpowiednie motywowanie swojego zespołu, tak w sposób materialny jak i niematerialny. To niepokojące ponieważ takie podejście nie sprzyja budowaniu lojalności i zaangażowania, co z kolei przekłada się na wyniki całej firmy.

Co może przynieść poprawę sytuacji? Przede wszystkim regularne wartościowanie stanowisk – reaserch tego, jak płaci konkurencja i waloryzacja płac względem rynku. Bardzo ważne jest również docenianie pracowników. Według badania „Zaangażowanie 2023” zrealizowanego  przez platformę Enpulse[3], 7 na 10 pracowników przyznaje, że pochwała bezpośredniego przełożonego jest dla nich ważna i wpływa na ich motywację. Liczy się również wsparcie pracownika w zachowaniu work-life balace – czas wolny jest najbardziej istotnym benefitem dla większości pracowników. Te wszystkie elementy budują lojalność, sprawiają, że pracownicy dobrze czują się w swoim miejscu pracy i nie myślą o zmianie.

 


[1] https://www.linkedin.com/posts/pulshr_praca-zatrudnienie-emerytura-activity-7176296203502968832-6j7K?utm_source=share&utm_medium=member_desktop

[2] https://media.pracuj.pl/240043-poszukuja-mimo-kryzysu-mobilnosc-zawodowa-polakow-w-2023-roku

[3] https://www.enpulse.eu/raport-zaangazowanie-2023

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Zawody, które wracają do łask – przegląd niszowych, ale potrzebnych profesji Biuro prasowe
2025-06-23 | 09:40

Zawody, które wracają do łask – przegląd niszowych, ale potrzebnych profesji

Rynek pracy w Polsce nieustannie ewoluuje, dostosowując się do zmieniających się potrzeb gospodarki, społeczeństwa oraz kierunków rozwoju technologicznego. Choć
Praca Zaproszenie do Sejmu RP na uroczyste otwarcie wystawy „Każdy talent na wagę złota – Inkluzywni w zatrudnianiu”
2025-06-20 | 11:00

Zaproszenie do Sejmu RP na uroczyste otwarcie wystawy „Każdy talent na wagę złota – Inkluzywni w zatrudnianiu”

Szanowni Państwo, jako Związek Przedsiębiorców i Pracodawców razem z Panią Posłanką Izabelą Bodnar zapraszamy na uroczyste otwarcie wystawy „Każdy talent na
Praca Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani?
2025-05-21 | 08:00

Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani?

Aż 67% pracowników sezonowych to kobiety – wbrew stereotypom o „męskiej pracy fizycznej”. Drugą największą grupę stanowią osoby w wieku 18-24 lata –

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Transport

Bezpieczeństwo stało się w UE tematem numer jeden. Miała w tym udział polska prezydencja

Ostatnie dni czerwca to dobra okazja do podsumowania pół roku prezydencji Polski w Radzie UE. Z tej okazji w Łodzi odbył się Wielki Piknik Europejski w Łodzi, w trakcie którego również wiceprzewodnicząca Parlamentu Europejskiego podsumowała ten okres: w ciągu ostatnich sześciu miesięcy Polska była silnym i odważnym przywódcą i również nam dała siłę i odwagę, aby kroczyć naprzód w tych bardzo trudnych czasach. Zdaniem europosła Dariusza Jońskiego Polsce udało się odbudować swoją pozycję na arenie międzynarodowej.

Polityka

Nie brakuje przeciwników zwiększenia wydatków na obronność do 5 proc. Obawiają się, że paradoksalnie zagrozi to bezpieczeństwu Europy

W Hadze rusza szczyt NATO. Jednym z ważniejszych punktów ma być podwyższenie wydatków państw sojuszniczych na zbrojenia i obronność do 5 proc. PKB. Jeśli wniosek zostanie zatwierdzony, państwa członkowskie przeznaczą łącznie na ten cel ponad 500 mld euro więcej rocznie. – Zwiększając wydatki na broń, nie tworzy się warunków do pokoju. Dlatego jesteśmy temu zdecydowanie przeciwni – podkreśla włoski europoseł Pasquale Tridico z Ruchu Pięciu Gwiazd (M5S).

Ochrona środowiska

Gospodarowanie odpadami nieodłącznym elementem strategii firm. Brak jasnych przepisów utrudnia ich działania

Odpowiedzialne gospodarowanie odpadami stanowi integralną część biznesu, a działania w tym obszarze coraz częściej wchodzą w skład strategii ESG. Opóźniające się wdrożenie systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP) zgodnego z wymogami Unii Europejskiej stawia jednak przed polskimi przedsiębiorstwami wiele wyzwań.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.