Covid-19: Zmiany na polskim i światowych rynkach pracy.

Maria Fałatowicz
Adzuna
40 Vanston Pl, Fulham
SW6 1AX Londyn
mariaf|adzuna.com| |mariaf|adzuna.com
+44 2081917582
www.adzuna.pl
Do dnia 4 maja 2020 największy spadek w ilości ofert pracy zaliczyła Wielka Brytania. W wyszukiwarce Adzuna.co.uk znaleźć było można średnio 900.000 aktualnych wakatów z całego kraju. Obecnie na stronie znajduje się ich niewiele ponad 400.000 krajowych ofert pracy. W Wielkiej Brytanii wpływ pandemii i restrykcji z nią związanych najbardziej widać w branży gastronomicznej i hotelarskiej, z której w przeciągu zaledwie kilku tygodniu zniknęło ponad 80% ofert pracy.
POLSKA: Na stronie polskiej wyszukiwarki Adzuna, ze średnio 150.000 wakatów z początku roku, zostało ich niewiele ponad 130.000. Mówić możemy obecnie o około 12% różnicy, z tendencją spadkową.
Załączony raport przedstawia aktualną sytuację na polskim i światowym rynku pracy przez pryzmat dostępnych tam ofert pracy, w podziale na branże.
Adzuna.pl to internetowa wyszukiwarka ofert pracy. Działa w sumie 16 krajach, udostępniając w na regionalnych stronach wakaty indeksowane z tysięcy stron publikujących ogłoszenia o pracę w danym kraju.
W Polsce portal indeksuje i udostępnia obecnie ogłoszenia krajowe z ponad 250 portali pracy, stron agencji rekrutacyjnych, agencji pracy i stron pracodawców.
Zmiany w ilościach ofert dostępnych na krajowych portalach Adzuna, obrazują, jak dynamicznie zmienia się obecnieświatowy rynek pracy i zapotrzebowanie na siłę roboczą w poszczególnych krajach, w tym w Polsce.
W sprawie pełnego raportu i grafik, prosimy o kontakt z autorem notatki.

Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani?

Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.