Czy Polacy lubią swoich szefów? Wyniki badania LiveCareer 2020
Serwis kariery LiveCareer Polska przeprowadził badanie, w niespełna 1000 respondentów zapytano o ich oczekiwania względem przełożonego. Wyniki ankiety budują interesujący portret idealnego menedżera oczami podwładnych i pokazują, nad czym polscy szefowie powinni jeszcze popracować.
Za najważniejsze cechy dobrego kierownika Polacy uznali uczciwość, wspieranie członków zespołu, wiarygodność i pozytywne nastawienie. A wśród cech, których zdaniem respondentów najbardziej brakuje polskim menedżerom, badani najczęściej wskazywali poczucie humoru (25% odpowiedzi).
Żaneta Spadło, ekspertka kariery serwisu LiveCareer Polska i autorka badania, mówi: Kontakt z przełożonym to dla wielu osób jeden z głównych powodów stresu w pracy. Dobry menedżer powinien to zauważyć i umieć rozładować napięcie — na przykład wspólnym śmiechem. To tym ważniejsze, że Polacy uchodzą za bardzo zestresowany naród.
Oprócz tego aż 65% ankietowanych chciałoby, żeby ich przełożony skupiał się przede wszystkim na znalezieniu i pełnym wykorzystaniu ich mocnych stron. Ta potrzeba rośnie wraz ze stażem pracy i doświadczeniem pracowników. Szukanie i korygowanie słabości podwładnych jako główną metodę zarządzania popiera jedynie niecałe 35% z nas.
Ponadto aż 57% respondentów twierdzi, że feedback od przełożonego powinien być zarówno pozytywny, jak i negatywny. Kolejne 36% badanych oczekuje od szefa przede wszystkim pochwały, a nieco ponad 7% — krytyki.
Niewielu z nas lubi, gdy szef wytyka nam błędy i słabości, nawet jeśli ma dobre intencje. W pracy chcemy zarówno czuć się docenieni, jak i mieć możliwość rozwoju, a konstruktywny feedback od szefa najbardziej może nam w tym pomóc — komentuje Małgorzata Sury, ekspertka ds. kariery w LiveCareer.
„Badanie oczekiwań Polaków względem przełożonych” wykazało również, że:
tylko 53% z nas ma szefa, który dba, byśmy zachowali równowagę między życiem prywatnym a zawodowym,
ponad 70% z nas chce, by przełożony pomagał nam w rozwiązywaniu problemów zawodowych,
aż 75% z nas uważa, że szef powinien brać pod uwagę zdanie pracowników, nawet jeśli jest inne niż jego własne.
Badanie pokazało jednak, że — wbrew powszechnym stereotypom — Polacy nie narzekają tak często. Niemal połowa respondentów twierdzi, że podoba im się rodzaj feedbacku, jaki otrzymują od menedżera, a 57% z nas czuje, że szef bierze pod uwagę naszą opinię podczas podejmowania decyzji.
Szczegółowe wyniki „Badania na temat oczekiwań Polaków względem przełożonych 2020” można znaleźć tutaj: https://www.livecareer.pl/porady-zawodowe/cechy-dobrego-kierownika-badanie
***
O LiveCareer Polska:
LiveCareer Polska to serwis kariery, który od 2005 roku oferuje szybki i prosty w obsłudze kreator CV online z gotowymi treściami do CV dopasowanymi do każdej branży i stanowiska. Oprócz tego w serwisie można znaleźć artykuły ekspertów ds. HR z poradami, jak znaleźć pracę oraz praktyczne wskazówki, jak napisać profesjonalne CV i list motywacyjny. Na stronach LiveCareer użytkownicy ze 180 krajów stworzyli już ponad 10 milionów CV i innych dokumentów aplikacyjnych.

Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani?

Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.