Inwestycja w naukę zawodu w czasach koronawirusa
Masz-Media Ida Marzenna Szwaczko
Waszyngtona 18/213
15-269 Białystok
maszmedia|wp.pl | |maszmedia|wp.pl
693400464
www.maszmedia.pl
Zakończyła się przebudowa bazy dydaktycznej w ramach unijnego projektu „Zespół Szkół Zawodowych nr 2 w Białymstoku - Szkoła inteligentnych specjalizacji”. W szkole powstał też nowy kierunek nauczania zawodu, pod patronatem firmy KAN - zajęcia odbywają się obecnie w ramach e-learningu.
Zakończone w ramach projektu prace budowlane w placówce objęły przede wszystkim gruntowną przebudowę pomieszczeń wewnątrz obiektu i docieplenie szkolnego budynku warsztatowo-dydaktycznego, wykonanie nowych chodników i rampy wjazdowej do jednego z pomieszczeń warsztatowych oraz budowę i przebudowę instalacji. W ramach inwestycji powstały też, dostosowane do potrzeb dydaktycznych pracownie, które w najbliższym czasie zostaną wyposażone w pomoce naukowe i nowoczesny sprzęt, do produkcji elementów z tworzyw sztucznych. Postępowania przetargowe są w trakcie realizacji.
Zajęcia praktyczne i e-learning
Nowy kierunek „Operator maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych” powstał przy wsparciu Miasta Białystok, jako odpowiedź na zapotrzebowanie pracodawców, borykających się z brakiem fachowców w tym zawodzie. Patronat nad nowopowstałą klasą objęła spółka KAN - białostocki producent instalacji wodnych i grzewczych. Klasa funkcjonuje od września w Branżowej Szkole I st. nr 9, wchodzącej w skład ZSZ nr 2. Przez pierwszy rok uczniowie nowego kierunku zgłębiają w szkole podstawy teoretyczne zawodu. Ich uzupełnieniem są praktyczne zajęcia w firmie KAN, które ruszyły w lutym br. – na kilka tygodni przed zamknięciem szkół z powodu koronawirusa. Uczniowie byli pod wrażeniem parku maszynowego, innowacyjnych technologii i warunków pracy na hali KAN. Możliwość poznawania zawodu od strony praktycznej okazała się ogromnym atutem edukacji, w systemie dualnym (łączącym zajęcia praktyczne i teoretyczne). Uczniowie poznawali m.in. podstawowe rodzaje materiałów, technologie produkcji wyrobów, typy oraz rodzaje maszyn do przetwórstwa tworzyw sztucznych i ich budowę,
- Możliwość uczenia się zawodu na produkcji ostatecznie przekonała mnie do tego kierunku – mówi Bartłomiej Stefanowicz, uczeń klasy patronackiej. – Dotychczas nauczyłem się jak działa maszyna do produkcji rur, jak można ją naprawić, skąd bierze się surowiec do produkcji. Uczymy się używać narzędzi pomiarowych, czytać dane. Lubię atmosferę, która panuje w trakcie zajęć, jeśli mamy pytania – każdy chętnie udziela nam odpowiedzi. Zdecydowanie polecę tą klasę młodszym kolegom.
Zajęcie praktyczne w KAN będą kontynuowane po zakończeniu przerwy, spowodowanej koronawirusem. Tymczasem uczniowie uczą się teorii w ramach zajęć on-line. Zdaniem prowadzącego zajęcia, Wiesława Kalinowskiego, kierownika kształcenia praktycznego w ZSZ nr 2, taki zdalny system nauki, choć niełatwy, zdaje egzamin.
- Realizujemy program zgodnie z planem, choć przygotowanie do zajęć on-line zajmuje o wiele więcej czasu, bo to przecież nie tylko lekcje – ale też zadania, ćwiczenia i pokazy on-line – mówi Wiesław Kalinowski. - W e-learningu wykorzystujemy platformę Moodle i e-dziennik; za ich pośrednictwem wysyłamy uczniom materiały realizowane w ramach bieżącej jednostki modułowej, a pracę indywidualną uczeń wykonuje on-line z nauczycielem prowadzącym. Dotyczy to zarówno zajęć ogólnokształcących, jak i zawodowych.
Gwarancja miejsc pracy i wysokie stypendia
Program nauczania uwzględnia wymagania pracodawcy i jest zgodny z nową podstawą programową dla tego zawodu.
- Priorytetowe w tym programie jest zapotrzebowanie przedsiębiorców, bo to oni będą przyszłymi pracodawcami tych uczniów – dodaje Wiesław Kalinowski. – Dlatego tak ważne są, ujęte w programie w formie kształcenia dualnego, zajęcia w zakładzie pracy – konkretnie w firmie KAN, z wykorzystaniem jej parku maszynowego i prowadzone przez przedstawicieli firmy. Dzięki takim zajęciom praktycznym, a także przewidzianym w programie - praktykom wakacyjnym, uczniowie bezproblemowo odnajdą się w przyszłości w nowym miejscu pracy.
Uczniowie mogą też liczyć m.in. na bardzo atrakcyjny system stypendialny, zaproponowany i realizowany przez KAN.
Absolwenci klasy, po trzyletnim okresie nauki, mają zapewnione miejsca pracy.
Absolwenci profilu mogą kontynuować edukację w 2-letniej branżowej szkole II stopnia, podnosząc swe kwalifikacje do poziomu technikum i dalsze wykształcenie wyższe na studiach technicznych.
Projekt „Zespół Szkół Zawodowych nr 2 – Szkoła inteligentnych specjalizacji”, jest realizowany przez Miasto Białystok. Jego całkowita wartość wynosi ponad 3 mln 175 tys. zł, w tym ponad 2 mln 698 tys. zł (85 proc.) to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Realizacja projektu ma zapewnić rozwój szkolnictwa zawodowego w mieście i Białostockim Obszarze Funkcjonalnym, poprzez. podniesienie poziom kształcenia i stworzenia młodym ludziom komfortowych warunków do zdobywania zawodu
BCC: Rewolucji w kodeksie pracy nie będzie
Kariera kobiet w IT, czyli ciągła walka ze stereotypami
5 trendów, które zdominują polski rynek pracy w 2025 roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
IT i technologie
W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]
Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.
Edukacja
Podwyżki wynagrodzeń nie rozwiążą problemu niedoboru nauczycieli. Ważny jest też prestiż zawodu i obciążenie obowiązkami
Niski poziom wynagrodzenia nauczycieli w porównaniu z innymi zawodami to tylko jeden z czynników, które wpływają na niedobór kadr pedagogicznych w różnych krajach. Z analizy naukowców z Wielkiej Brytanii wynika, że popularne strategie szybkich rozwiązań, takie jak programy stypendialne, nie działają w długiej perspektywie. Potrzebne jest więc nie tylko zwiększenie płac, ale i budowanie prestiżu tego zawodu, by osoby, które mają predyspozycje do jego wykonywania, nie bały się obierać takiej ścieżki kariery zawodowej.
Fundusze unijne
Coraz więcej inwestorów stawia na budownictwo modułowe. Kolejne dwa lata powinny przynieść duże wzrosty
Do 2030 roku rynek budownictwa modułowego ma osiągnąć wartość 7 mld zł – szacuje firma Spectis. Szczególnie ten i przyszły rok będą dla niego korzystne ze względu na duży napływ środków z KPO, których wydatkowanie wiąże się z ograniczeniami czasowymi. Presja kosztowa i czasowa oraz otwartość na nowe technologie może skłonić inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych do zwrotu w kierunku budynków modułowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.