Kluczowa rola agencji pracy w sezonie wakacyjnym
Agencje pracy tymczasowej w sezonie letnim odgrywają kluczową rolę w sterowaniu ruchem
na rynku pracy wobec zwiększonego zapotrzebowania na pracowników w różnych branżach. Dzięki ich wsparciu, przedsiębiorcy znajdują rozwiązania na problemy z organizacją pracy związane z urlopami, demotywacją pracowników, spadkiem efektywności czy wzmożoną produkcją.
Sezon wakacyjny to z pewnością ożywienie dla branży – mówi Grzegorz Boczoń, Prezes Zarządu
w HR Quality. Czas urlopowy wiąże się z dodatkowymi wyzwaniami dla przedsiębiorców, które w zależności od branży dotyczą między innymi zwiększonej liczby zamówień, większego zapotrzebowania na usługi, czy tzw. szczytów produkcyjnych w branży rolno-spożywczej. Najbezpieczniejszym rozwiązaniem na te problemy jest dostęp do dodatkowych zasobów pracowniczych na wypadek braków kadrowych lub niespodziewanego wzrostu zamówień. Te zasoby zapewniają właśnie agencje pracy – tym bardziej potrzebne w sytuacji, w której zmagamy się ze zmniejszeniem liczby chętnych do pracy sezonowej. Agencje dwoją się zatem i troją, by ściągnąć ludzi ze Wschodu Europy lub z Azji i w ten sposób zapełniać luki.
Brak pracowników dotyka przede wszystkim rolnictwa i gastronomii, jednak zauważalny jest również w innych sektorach gospodarki. Powodem takiego stanu rzeczy jest nie tylko odpływ pracowników z Ukrainy, którzy stanowili znaczną część sezonowej siły roboczej w Polsce, ale także zmieniające się podejście pracowników ze Wschodu, którzy wybierają lepiej płatne oferty poza Polską. Pomimo tych wyzwań, nadal można jednak obserwować zwiększenie zainteresowania obcokrajowców pracą w Polsce w okresie wakacyjnym i nie tylko. Jak podaje GUS, w ubiegłym roku do pracy przyjechało ponad milion cudzoziemców, co stanowiło ok. 6.6% ich udziału w ogóle zatrudnionych sezonowo.
Na polskim rynku obecnie działa blisko 9 tysięcy agencji pracy, jest więc ogromna konkurencja,
w ramach której każdy chce się czymś wyróżnić. Warto jednak wiedzieć, że zaledwie 5% agencji prowadzi skuteczne działania, a jeszcze mniejszy procent tych firm to firmy o zasięgu ogólnokrajowym. Wiele agencji zostało założonych pod wpływem zapotrzebowania rynku na pracowników i to przez osoby, które nie miały nigdy nic wspólnego z branżą HR.
Duża konkurencja na polskim rynku pracy paradoksalnie pomaga firmom, które dbają o jakość
i rzetelność oferowanych usług - mówi Andrzej Stec, Dyrektor Zarządzający w HR Quality. Pracodawcy doceniają jakość, którą oferuje dana agencja, mądrze poukładane procesy sprzedaży, rekrutacji
i operacji, a także dodatkowe usługi z zakresu szeroko pojętego doradztwa personalnego,
jak np. optymalizację PFRON, aktywizację zawodową osób z orzeczeniem o niepełnosprawności, usługi rekrutacji typu direct search czy executive search.
Zdaniem ekspertów HR Quality rynek pracy w Polsce w obecnych czasach rozwija się niezwykle dynamicznie, ale jest też pełen nowych wyzwań związanych choćby z konfliktem w Ukrainie. Jak podaje Rzeczpospolita, pomimo spowolnienia, to nie spadek popytu na pracowników, lecz ich deficyt jest teraz głównym problemem usług HR. Branża się obawia, że oczekiwane ożywienie w gospodarce dodatkowo nasili ten problem.
Na pewno bardzo zmienia się rynek pracownika w Polsce – stwierdza Andrzej Stec. Obecnie młodych ludzi coraz mniej przekonują pieniądze. Więcej z kolei wymagają od pracodawców w Polsce propozycji, które zainspirują ich do współpracy z potencjalną firmą. Dlatego musimy wychodzić coraz szerzej jako agencja pracy poza granice Polski w poszukiwaniu pracowników na Wschodzie Europy czy Azji. Mówimy tu jednak o prostszych pracach produkcyjnych, nie wymagających często specjalistycznych kwalifikacji.
Jako pracodawcy musimy się dostosować do mentalności młodych Polaków i najpierw zapoznać się
z ich oczekiwaniami wobec zadań jakie się im powierzy pamiętając jednocześnie o tym,
aby zainspirować ich do działania i przy tym mocno podkreślić ważność ich ról w naszych organizacjach. Brzmi to bardzo patetycznie, ale czasy się zmieniają i trzeba iść z ich duchem – dodaje Łukasz Gwizdała, członek Zarządu w HR Quality.
Agencja Pracy HR Quality Polska Sp. z o.o. Sp. k. to firma o ugruntowanej pozycji rynkowej, świadczącą kompleksowe usługi z branży HR. W swej działalności kieruje się wartościami w dążeniu do kreowania stabilnego środowiska biznesowego i budowania trwałych relacje opartych na zaufaniu i wartościach. HR Quality to przede wszystkim – wyjątkowi ludzie, pełni pasji i zaangażowania, którzy codziennie promują wartości i ideały społecznej odpowiedzialności biznesu. To oni tworzą unikalny klimat organizacyjny i sprawiają, że firma odnosi sukces.
Kontakt do mediów:
Karina Grygielska, Agencja Face It, e-mail: k.grygielska@agencjafaceit.pl, tel. +48 510 139 575

Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani?

Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
Od momentu przystąpienia do UE polska gospodarka urosła dwukrotnie – skumulowany wzrost PKB wyniósł 99 proc., a połowa wzrostu wynikała z członkostwa w UE. Duża w tym zasługa Europejskiego Banku Inwestycyjnego, który od 2004 roku przekazał w Polsce 100 mld euro w finansowanie projektów związanych m.in. z efektywnością energetyczną, OZE czy zrównoważonym rozwojem miast. EBI zwiększa też inwestycje w obronność i bezpieczeństwo – w 2024 roku bank zainwestował 300 mln euro w pierwszy polski program satelitarny.
Polityka
Duży udział własności państwowej negatywnie wyróżnia Polskę na tle Europy. Większość Polaków za ograniczeniem wpływu polityków na gospodarkę

Polska negatywnie wyróżnia się na tle krajów UE i OECD pod względem własności państwowej. Państwo kontroluje nie tylko duże, kluczowe dla gospodarki przedsiębiorstwa, lecz również graczy w mniej znaczących sektorach, jak słodycze czy armatura. Zdaniem przedstawicieli FOR „zatruwa” to zarówno gospodarkę, jak i politykę. W badaniach organizacji Polacy wypowiedzieli się proprywatyzacyjnie, choć w przypadku pytań o prywatyzacje dużych firm już nie byli tak zdecydowani.
Transport
Polska jednym z największych rynków aut używanych na świecie. Dwie trzecie kierowców planuje zakup z drugiej ręki

66 proc. konsumentów, którzy w ciągu najbliższych trzech lat chcą zmienić samochód, deklaruje zakup z drugiej ręki – wynika z badania autoDNA. W Polsce na jedno auto nowe, z salonu, przypada pięć używanych. Chociaż rynek wtórny się stopniowo profesjonalizuje, wciąż liczne są nieprawidłowości i próby oszukania kupującego. 81 proc. kupujących deklaruje, że weryfikuje stan auta przed zakupem, ale często jest to bardzo pobieżny proces.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.