Komunikaty PR

Kondycja branży pracy tymczasowej – komentarz ekspercki

2024-07-08  |  01:00
Biuro prasowe
Do pobrania docx ( 0.03 MB )

Grzegorz Boczoń, Prezes Zarządu w HR Quality Polska

 

Okres wakacyjny jest gorący nie tylko pod kątem temperatur, ale też pod względem ożywienia
w branży pracy tymczasowej. Wynika to z kilku przyczyn: większej liczby miejsc pracy w związku
z uruchomieniem środków z KPO, zwiększonego zapotrzebowania na pracowników w różnych sektorach gospodarki, a także z czasu urlopowego, podczas którego wymagana jest zastępowalność.

 

Przedsiębiorcy, prowadzący firmy produkcyjne czy logistyczne, na co dzień korzystają ze wsparcia agencji pracy tymczasowych. Bez ich pomocy, byłoby im bardzo ciężko zapewnić pracowników, którzy wykonają zlecone prace. Kluczowy jest jednak wybór właściwego pośrednika, który zrozumie potrzeby klienta i w odpowiedni sposób zachęci kandydatów do pracy do skorzystania z danej oferty.

 

Gdybym sam był klientem agencji pracy i właścicielem firmy produkcyjnej, poszukując firmy, która
ma mi dostarczyć pracowników, przede wszystkim zwróciłbym uwagę na doświadczenie agencji
w obsłudze klientów o podobnym profilu działalności, jaką reprezentuje moja firma. Zweryfikowałbym też listę referencyjną jej klientów, przejrzał opinie w internecie, posłuchał, co dana agencja
ma do zaoferowania i w jaki sposób prowadzi proces rekrutacyjny. Dowiedziałbym się również, jakie
ja, jako pracodawca, muszę spełnić warunki, by kandydaci do pracy wybrali właśnie moją firmę
na swoje miejsce pracy. Dopiero w dalszej kolejności zwróciłbym uwagę na cenę. Niestety w Polsce wciąż wyznacznikiem wyboru agencji jest stawka za roboczogodzinę, którą oferuje agencja w stosunku do klienta. To złudna matematyka, gdyż może się okazać, że najtańsza agencja ma o wiele wyższą marżę niż inna, dlatego w tym przypadku powinniśmy zachować ostrożność i skupiać się na określeniu wysokości stawki dla pracownika. Ostatnim krokiem mojej weryfikacji byłoby sprawdzenie, czy dana agencja płaci zobowiązania publiczno-prawne, czy posiada polisę ubezpieczeniowe i licencję
na swoją działalność.

 

W naszym kraju mamy zarejestrowanych blisko 9 tysięcy agencji pracy, ale tak naprawdę jedynie 5% dowozi tematy rekrutacyjne – kluczowy jest więc wybór rzetelnej firmy. Przedstawiciele tych najlepszych przede wszystkim koncentrują się na zbadaniu potrzeb klienta. Zadają pracodawcom pytania, jakie problemy występują w danym przedsiębiorstwie, czy obserwują wysoki stopień rotacji, jaki procent kontraktów nie jest zrealizowanych, z czego to wynika. Problemów do analizy jest wiele, przy czym trzeba też zwrócić uwagę na detale – czy np. praca jest nużąca, w zimnie, w cieple, czy dojazd jest uciążliwy, czy praca wykonywana jest w systemie czterobrygadowym, a nawet, jaka panuje
w firmie atmosfera. Agencja bada więc sytuację u klienta i na podstawie analizy przedstawia propozycje rozwiązań, patrząc na rynek pracy z perspektywy całego kraju, a nie z danego regionu.

 

Rolą agencji pracy jest też przedstawienie atrakcyjności danej oferty pracy. Musimy się dowiedzieć,
jak naprawdę wygląda dane stanowisko pracy – czasem nawet przejść się osobiście na linię produkcyjną, by zweryfikować ogłoszenie i następnie uświadomić pracodawcę, jak przedstawić charakterystykę obowiązków, by zachęcić kandydatów do skorzystania z oferty.

 

Aktualnie nasza branża zmaga się z wieloma wyzwaniami, z których najważniejszy jest brak wykwalifikowanych pracowników i ograniczone pole do ich wyszukiwania. Niepokój wywołuje również niestabilna sytuacja geopolityczna, przedłużający się konflikt w Ukrainie i fakt, że osoby z tego kraju, które przebywały na terenie Polski od początku wojny i podejmowały pracę tymczasową, coraz częściej przenoszą się do innych krajów Europy.

 

Szukamy więc rozwiązań i widzimy je przede wszystkim w zmianie stosunku do pracowników na takie, które przynosi im realne korzyści ze współpracy – np. wewnętrzny awans, rozwijanie kwalifikacji, dofinansowania do szkoleń. Jeśli chodzi o zatrudnianie cudzoziemców – w związku z brakiem pracowników z Ukrainy, agencje sięgają dalej w świat i rekrutują kandydatów z odległych, egzotycznych kierunków.

 

W HR Quality stawiamy też na osoby z orzeczeniami o niepełnosprawności, w dotarciu
do nich upatrując ogromną szansę na rozwiązanie problemów na rynku pracy. Im pomagamy określać kompetencje i dobrać oferty, a pracodawcom dostarczamy pracowników.  W Polsce ok. 400 tysięcy osób z tej grupy wciąż nie jest aktywna zawodowo, więc ich pozyskanie to klucz do sukcesu dla wszystkich stron.

 

 

 

 

Agencja Pracy HR Quality Polska Sp. z o.o. Sp. k. to firma o ugruntowanej pozycji rynkowej, świadczącą kompleksowe usługi z branży HR. W swej działalności kieruje się wartościami w dążeniu do kreowania stabilnego środowiska biznesowego i budowania trwałych relacji opartych na zaufaniu i wartościach. HR Quality to przede wszystkim – wyjątkowi ludzie, pełni pasji i zaangażowania, którzy codziennie promują wartości i ideały społecznej odpowiedzialności biznesu. To oni tworzą unikalny klimat organizacyjny i sprawiają, że firma odnosi sukces.

 

Kontakt do mediów:

Karina Grygielska, Agencja Face It, e-mail: k.grygielska@agencjafaceit.pl, tel. +48 510 139 575

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani? Biuro prasowe
2025-05-21 | 08:00

Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani?

Aż 67% pracowników sezonowych to kobiety – wbrew stereotypom o „męskiej pracy fizycznej”. Drugą największą grupę stanowią osoby w wieku 18-24 lata –
Praca Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje
2025-04-30 | 06:00

Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje

Wyniki badania płacowego Mercer Total Remuneration Survey (TRS) 2024 dostarczają cennych informacji na temat aktualnych zmian na rynku wynagrodzeń w Polsce. W 2024 roku zauważono kilka
Praca Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie
2025-04-17 | 13:00

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie

Debatą byłych ministrów pracy zakończyło się premierowe EFNI Wiosna zorganizowane przez Konfederację Lewiatan pod hasłem „Przyszłość pracy, praca przyszłości”.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Targi Bezpieczeństwa

Bankowość

Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność

Od momentu przystąpienia do UE polska gospodarka urosła dwukrotnie – skumulowany wzrost PKB wyniósł 99 proc., a połowa wzrostu wynikała z członkostwa w UE. Duża w tym zasługa Europejskiego Banku Inwestycyjnego, który od 2004 roku przekazał w Polsce 100 mld euro w finansowanie projektów związanych m.in. z efektywnością energetyczną, OZE czy zrównoważonym rozwojem miast. EBI zwiększa też inwestycje w obronność i bezpieczeństwo – w 2024 roku bank zainwestował 300 mln euro w pierwszy polski program satelitarny.

Polityka

Duży udział własności państwowej negatywnie wyróżnia Polskę na tle Europy. Większość Polaków za ograniczeniem wpływu polityków na gospodarkę

Polska negatywnie wyróżnia się na tle krajów UE i OECD pod względem własności państwowej. Państwo kontroluje nie tylko duże, kluczowe dla gospodarki przedsiębiorstwa, lecz również graczy w mniej znaczących sektorach, jak słodycze czy armatura. Zdaniem przedstawicieli FOR „zatruwa” to zarówno gospodarkę, jak i politykę. W badaniach organizacji Polacy wypowiedzieli się proprywatyzacyjnie, choć w przypadku pytań o prywatyzacje dużych firm już nie byli tak zdecydowani.

Transport

Polska jednym z największych rynków aut używanych na świecie. Dwie trzecie kierowców planuje zakup z drugiej ręki

66 proc. konsumentów, którzy w ciągu najbliższych trzech lat chcą zmienić samochód, deklaruje zakup z drugiej ręki – wynika z badania autoDNA. W Polsce na jedno auto nowe, z salonu, przypada pięć używanych. Chociaż rynek wtórny się stopniowo profesjonalizuje, wciąż liczne są nieprawidłowości i próby oszukania kupującego. 81 proc. kupujących deklaruje, że weryfikuje stan auta przed zakupem, ale często jest to bardzo pobieżny proces.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.