Nie samą pensją żyje człowiek
Be Communications
ul. Kijowska 5
03-738 Warszawa
j.kowalczuk|becomms.pl| |j.kowalczuk|becomms.pl
+48 603 98 18 72
www.becomms.pl
66 proc. polskich pracowników jest niezadowolonych ze swojej obecnej pracy, a 40 proc. planuje zmienić miejsce zatrudnienia w niedalekiej przyszłości[1]. Niezadowolenie wzrosło we wszystkich grupach, niezależnie od płci, wieku, dochodów, stanowiska czy branży. Wobec tych nastrojów wysoka retencja powinna stać się głównym celem polityki personalnej przedsiębiorstw. Gotowość do zmiany miejsca pracy to nie tylko polski problem, ale szersza tendencja. Z badania przeprowadzonego przez Great Place To Work® w 2023 r. wynika, że także w USA aż 53 proc. amerykańskich pracowników rozważa zmianę pracodawcy[2]. A satysfakcjonujące wynagrodzenie wcale nie jest jedynym czynnikiem decydującym o chęci pozostania w firmie.
Kłopotliwa rotacja
Wydawać by się mogło, że w procesie zatrudniania pracowników to pracodawca ma mocniejszą pozycję, bo ostatecznie to on dokonuje wyboru, komu zaoferować pracę. Jednak finalnie to pracownik decyduje, czy i jak długo zostanie w danym miejscu pracy. Optymizm co do możliwości znalezienia nowej pracy jest obecnie dość duży: 69 proc. polskich pracowników jest zdania, że gdyby była taka potrzeba, bez trudu znajdą taką samą albo lepszą pracę[3]. Tymczasem wg Instytutu Gallupa koszt zastąpienia jednego pracownika może wynosić od połowy do dwukrotności rocznej jego pensji. Wysokie koszty zatrudnienia oznaczają, że utrzymanie pracowników jest sprawą kluczową. Oferowanie konkurencyjnych wynagrodzeń i dodatkowych świadczeń może pomóc w zmniejszeniu rotacji, ale warto się bliżej przyjrzeć, co wpływa na motywacje pracowników. Zwłaszcza, że w ostatnich latach – częściowo na skutek doświadczeń związanych z pandemią, a częściowo za sprawą zmian pokoleniowych - coraz więcej osób na nowo definiuje swoje priorytety, łącznie z tym, w jaki sposób i dlaczego pracują.
Pieniądze szczęścia nie dają?
Czynniki, takie jak możliwości rozwoju, sensowna praca, poczucie przynależności oraz równowaga między życiem zawodowym a prywatnym, stają się coraz ważniejsze, jeśli chodzi o przyciąganie i zatrzymywanie pracowników. Oczywiście czynniki finansowe nie tylko leżą u podstaw decyzji o podjęciu pracy zarobkowej, ale są także częstym źródłem niezadowolenia. Tak dzieje się obecnie w Polsce, gdy rosną koszty utrzymania, a pensje, nawet jeśli wyższe niż w ubiegłym roku, nie doganiają inflacji. Jednak, mając do wyboru dwa równie dobrze płatne miejsca pracy, każdy pracownik postawi na firmę, która zaoferuje mu coś więcej. Coś, co jest unikalną częścią kultury organizacyjnej pracodawcy i co zaspokaja jego potrzeby pozamaterialne.
Great Place To Work® opublikował właśnie raport „Unlocking the Secrets of Employee Retention”, z którego wynika, że choć uczciwe wynagrodzenie i dodatkowe świadczenia pracownicze rzeczywiście idą w parze z decyzjami pracowników o pozostaniu w firmie - zwiększając to prawdopodobieństwo 1,7 razy, to ich wpływ jest nieco mniej wyraźny niż w przypadku kilku czynników niematerialnych.
Cel, duma i radość z pracy
Raport „Unlocking the Secrets of Employee Retention” podsumowuje wyniki badania przeprowadzonego wśród ponad 1,3 miliona pracowników w USA w oparciu o model badawczy Great Place To Work®. Pracownicy mieli za zadanie ustosunkować się do 60 stwierdzeń zawartych w ankiecie i dotyczących ich opinii o swoim miejscu pracy. Następnie zmierzono wpływ każdego stwierdzenia na chęć pozostania pracownika w firmie. Badanie wykazało, że głównymi czynnikami wpływającymi na zatrzymanie pracowników nie są dodatki, awanse ani nawet wynagrodzenie. Trzema kluczowymi czynnikami zwiększającymi prawdopodobieństwo ich pozostania w organizacji okazały się być: poczucie celu wykonywanej pracy, duma ze swojego miejsca pracy i odczuwanie radości z pracy.
Gdy pracownicy czują, że ich praca służy sensownemu celowi, 2,7 razy częściej chcą pozostać w firmie. To pokazuje, jak wielkie znaczenie dla pracowników ma możliwość połączenia wykonywanej pracy z wyższym celem, wykraczającym poza zyski organizacji. Pracownicy, którzy są dumni ze swojej pracy są 2,2 razy bardziej skłonni do pozostania u aktualnego pracodawcy. Przy czym duma z pracy oznacza coś więcej niż zwykłe osiąganie celów lub zapewnianie sobie awansu – to duma z osiągnięć całego zespołu i z misji firmy. I wreszcie radość z pracy, która sprzyja poczuciu wspólnoty i przynależności. Osoby, które zadeklarowały, że praca sprawia im radość są 1,7 razy bardziej skłonne zostać w swoim miejscu pracy na dłużej.
Ludzie nie odchodzą z pracy, odchodzą od menedżerów
Poczucie celu, dumy i radości z pracy nie rodzi się samo. Na pozytywne doświadczenia pracowników, ich lojalność i zaangażowanie ogromny wpływ mają ich przełożeni. I w ogóle model przywództwa praktykowany w firmie. Liderzy, którzy potrafią słuchać, rozmawiać, doceniać oraz inspirować pracowników przyczyniają się w zasadniczy sposób do ograniczenia rotacji w firmie.
„Przywództwo nie polega tylko na prowadzeniu zespołu ku celom biznesowym. Chodzi o tworzenie środowiska, w którym każdy członek zespołu czuje się ceniony, słyszany i zmotywowany” – mówi Michael C. Bush, dyrektor generalny Great Place To Work®. „Nasze badanie pokazuje, że skuteczni liderzy to skromni, pokorni oraz wciąż chcący się uczyć ludzie i że odgrywają oni kluczową rolę w procesie zatrzymywania talentów i tworzenia miejsc pracy, w których pracownicy mogą się rozwijać”.
[1] Barometr Rynku Pracy 2023, XVII edycja raportu opartego na badaniu zleconym przez Gi Group Holding wśród pracowników; https://www.gigroupholding.com/polska/insights/barometr-rynku-pracy-2023/
[2] Badanie „Workforce Study”, przeprowadzone przez Great Place To Work® w 2023 r. na próbie 4.400 amerykańskich pracowników zatrudnionych zarówno w pełnym, jak i niepełnym wymiarze godzin w typowych amerykańskich firmach
[3] Monitor Rynku Pracy Instytutu Randstad: edycja 53 – październik 2023; https://info.randstad.pl/56965/lp/i/monitor-rynku-pracy-53
BCC: Rewolucji w kodeksie pracy nie będzie
Kariera kobiet w IT, czyli ciągła walka ze stereotypami
5 trendów, które zdominują polski rynek pracy w 2025 roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
IT i technologie
W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]
Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.
Edukacja
Podwyżki wynagrodzeń nie rozwiążą problemu niedoboru nauczycieli. Ważny jest też prestiż zawodu i obciążenie obowiązkami
Niski poziom wynagrodzenia nauczycieli w porównaniu z innymi zawodami to tylko jeden z czynników, które wpływają na niedobór kadr pedagogicznych w różnych krajach. Z analizy naukowców z Wielkiej Brytanii wynika, że popularne strategie szybkich rozwiązań, takie jak programy stypendialne, nie działają w długiej perspektywie. Potrzebne jest więc nie tylko zwiększenie płac, ale i budowanie prestiżu tego zawodu, by osoby, które mają predyspozycje do jego wykonywania, nie bały się obierać takiej ścieżki kariery zawodowej.
Fundusze unijne
Coraz więcej inwestorów stawia na budownictwo modułowe. Kolejne dwa lata powinny przynieść duże wzrosty
Do 2030 roku rynek budownictwa modułowego ma osiągnąć wartość 7 mld zł – szacuje firma Spectis. Szczególnie ten i przyszły rok będą dla niego korzystne ze względu na duży napływ środków z KPO, których wydatkowanie wiąże się z ograniczeniami czasowymi. Presja kosztowa i czasowa oraz otwartość na nowe technologie może skłonić inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych do zwrotu w kierunku budynków modułowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.