Niedoceniane docenienie. Czy polscy pracodawcy potrafią docenić pracowników?
Platforma Enpulse, służąca badaniu zaangażowania pracowników Enpulse, we współpracy z Nais, platformą do zarządzania benefitami opublikowały raport „Czy czujesz się doceniany?”, który rzuca nowe światło na postrzeganie tak ważnej dla Polaków kwestii jak bycie docenianym w miejscu pracy. W badaniu wzięło udział 1203 respondentów, którzy podzielili się swoimi doświadczeniami i odczuciami na temat docenienia w swoich organizacjach.
Według opublikowanego wcześniej przez Enpulse raportu „Zaangażowanie 2023”, docenianie i uznanie stało się bardzo ważnym aspektem motywowania pracowników, a co za tym idzie budowania zaangażowania. 72% ankietowanych twierdziło, że wyrażenie uznania na temat ich pracy przez bezpośredniego przełożonego jest dla nich ważne. Raport „Czy czujesz się doceniany?” z kolei ujawnia, że aż ponad 50 procent Polaków nie czuje się docenianych w pracy.
Z czego może to wynikać? Myślę, że możemy to łączyć bezpośrednio z kurczącymi się zasobami samych menedżerów, którzy zwyczajnie mają coraz mniej siły na realizacje swoich podstawowych zadań, a przecież do nich należy inspirowanie, przekazywanie feedbacku czy właśnie docenianie Menadżerowie w ostatnich latach musieli przeprowadzać swoich pracowników przez pandemię i jej następstwa, stawiając czoła sytuacjom, które wymagały od nich przywództwa pełnego empatii, a jednocześnie radzenia sobie z rosnącymi wymaganiami przy potencjalnie mniejszych zasobach. Wszystko przy rosnących wymaganiach i niewielkim uznaniu dla ich wysiłków. Ta niemożliwa do utrzymania sytuacja sprawiła, że wielu menadżerów borykało się z trudnościami. Tym największym jest wypalenie zawodowe liderów – komentuje Maja Gojtowska, konsultantka procesów HR, autorka bloga HR-owego Gojtowska.com.
Chociaż większość ankietowanych (72%) zdaje sobie sprawę z wartości swojego wkładu w sukcesy firmy, a aż 53% z nich wskazuje uznawanie pracy jako kluczowy element motywacyjny, nadal połowa z nich nie doświadcza tego w wystarczającym stopniu. To właśnie ta luka stanowi istotne wyzwanie, które wymaga natychmiastowych działań. Co ciekawe, preferowane przez pracowników formy uznania, takie jak premie finansowe, często nie są im dostarczane w praktyce. Niemal 1/3 respondentów przyznaje, że nie doświadcza w pracy żadnej formy uznania.
Intrygującym aspektem analizy są także różnice w postrzeganiu uznania w zależności od płci i wieku. Mężczyźni częściej zgłaszają brak uznania w pracy, podczas gdy osoby powyżej 60. roku życia częściej deklarują, że czują się docenione. To istotne spostrzeżenie sugeruje, że zarówno doświadczenie zawodowe, jak i życiowe, mogą wpływać na postrzeganie uznania w miejscu pracy.
Praca hybrydowa i mniejszy kontakt w realu być może jest przyczyną spadku ilości pracowników, którzy czują, że są doceniani. Łatwiej okazać emocje i zadowolenie w realu niż poprzez ekran komputera. A jeśli wyraźnie czują docenienie i zadowolenie ze strony pracodawcy, to są bardziej zaangażowani. W sumie nie wymaga to specjalnych nakładów finansowych, ale czasem pracodawcy o tym zapominają – komentuje Emilia Bartosiewicz Brożyna, redaktor naczelna portalu biznesowego LadyBusiness.pl, pomysłodawczyni plebiscytu dla kobiet biznesu Lady Business Awards.
Raport "Czy czujesz się doceniany?" pokazuje wyzwania polskiego rynku pracy i wskazuję na potrzebę bardziej indywidualnego podejścia do pracowników oraz skoncentrowania się na formach uznania, które są dla nich najbardziej wartościowe. Jest to istotne nie tylko dla dobrostanu pracowników, ale również dla długoterminowego sukcesu organizacji.
Całość raportu dostępna jest pod linkiem https://raport-docenianie-2024.grwebsite.pl/

Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani?

Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.