Komunikaty PR

Owocowe czwartki i MultiSport to dziś za mało. Jak przyciągnąć pracownika w 2023

2023-02-22  |  14:00
Biuro prasowe
Kontakt
Kaja Pomiankiewicz
Agencja Od kuchni

Chodakowska 12
03-826 Warszawa
kaja.pomiankiewicz|odkuchni.co| |kaja.pomiankiewicz|odkuchni.co
+48 665 113 144
www.odkuchni.co

Niższa lojalność pracowników, spadające wskaźniki satysfakcji zawodowej, rozproszone zespoły – tak wygląda new normal wielu firm. Jak zadbać o pracownika, by utrzymać go w zespole? Czy prywatna opieka medyczna i karty sportowe rozwiążą wszystkie problemy?

Pandemia, wojna i inflacja zmieniły niemal wszystko. Pracujemy z innych miejsc, korzystamy z nowych narzędzi, działamy na najwyższych obrotach, a dziś liczymy także każdą złotówkę. Z tych trudności niejednokrotnie rodzi się frustracja. Świadomi swoich praw, a także konkurencyjnych warunków pracownicy mają mniejsze opory, by oczekiwać więcej czy zmieniać firmy, gdy te staną się niewystarczające. Chcemy też widzieć sens naszej pracy, więc szukamy miejsc, gdzie nie tylko będziemy mieli okazję zarobić, ale również realizować swoje pasje. Wielu pracodawców, chcąc utrzymać zespół, zapewnia swoim pracownikom wsparcie czy dodatkowe benefity. Czy one wystarczą do zbudowania lojalności?

Dobrostan pracownika na liście priorytetów

Nie tylko fizyczny, ale i psychiczny dobrostan pracownika stał się ważnym celem liderów w wielu organizacjach. Jak się okazuje, w 2022 roku aż 31% pracowników sięgnęło po pomoc w wyniku stresu, wypalenia zawodowego i innych problemów psychicznych, przy czym odsetek był znacznie wyższy wśród osób młodszych – 53% pokolenia Z i 47% milenialsów (MetLife’s 20th Annual U.S. Employee Benefit Trends Study 2022). Z tego względu w wielu organizacjach wsparcie psychologiczne pracownika staje się standardem, a korzystanie z niego normalnością. Firmy mają także wiele sposobów, by zadbać o swoich pracowników. Coraz częściej słyszy się o masażystach, którzy zapewniają chwilę relaksu pracownikom biurowym. Do tego dofinansowanie kart MultiSport, zachęcających zespół do aktywności fizycznej, zapewnienie prywatnej opieki medycznej, by skrócić czas oczekiwania na specjalistę czy krótsza praca w piątki, wydłużająca weekendy. Mimo to, migracja pracowników nawet w firmach oferujących bardzo szeroki pakiet benefitów, wciąż bywa zaskakująco duża. Co jeszcze możemy dać pracownikom, by utrzymać ich w murach firm?

Kultura doceniania

Gdy benefity przestają być wystarczające, a o premii możemy pomarzyć, managerowie niejednokrotnie zwracają się ku zacieśnianiu relacji w zespole i lepszym zarządzaniu komunikacją wewnętrzną. Jak się okazuje, miękka strona biznesu, czyli empatia, wsparcie i docenianie, mogą być kluczowe w utrzymaniu pracownika w zespole.

Badania Instytutu Saratoga pokazują, że 89% menedżerów sądzi, że ich pracownicy odchodzą dla lepszych pieniędzy. Tymczasem analogiczne badania przeprowadzone na pracownikach wskazują, że ze względów finansowych odchodzi zaledwie 12% z nich. Aż 88% to inne przyczyny, tj. powody natury psychologicznej: niespełnione oczekiwania, słaby coaching i informacja zwrotna, małe szanse na rozwój i awans oraz poczucie niedocenienia (Julia Bojanowska w „EB Book 2023”).

Co możemy zrobić, by w większym stopniu doceniać pracowników, a tym samym wspierać relacje międzyludzkie? Specjaliści wskazują co najmniej kilka elementów, które warto wdrożyć w swoich organizacjach. Wśród nich:

  • wyrażanie wdzięczności ze współpracy, podziękowania za wspólnie przeprowadzone projekty czy kampanie;

  • pochwały za osiągane sukcesy;

  • drobne upominki i niespodzianki na szczególne okazje czy święta branżowe;

  • dzielenie się pozytywnymi informacjami, które docierają do firmy z zewnątrz;

  • spotkania zespołowe i wspólne burze mózgów przy apetycznych przekąskach;

  • cykliczne rozmowy indywidualne (np. kwartalne), gdy przez kilkadziesiąt minut koncentrujemy się wyłącznie na konkretnym pracowniku, ustalając jego cele na kolejne miesiące i podsumowując dokonania w minionych tygodniach.

Samodzielność budująca zaufanie

Koncepcją rodem z zarządzania, również często poruszaną w obszarze motywacji czy doceniania pracownika, jest empowerment. Na czym on polega? Jest to podejście mające na celu usamodzielnienie pracownika. Zapewnienie większego komfortu i samodzielności dodaje nie tylko poczucia odpowiedzialności, ale i świadczy o większej dozie zaufania pracodawcy w relacji ze swoim pracownikiem. W efekcie często rośnie nie tylko zadowolenie ale i zaangażowanie, które wzmacniają poczucie przywiązania do firmy oraz chęć pozostania w jej strukturach. Niewątpliwie jest to jednak trudne w miejscach, gdzie szef chce podejmować wszystkie decyzje osobiście, trzymając pieczę nad całą organizacją. Takich firm niestety wciąż nie brakuje.

Okazje do wdzięczności

Choć zawsze warto troszczyć się o swoich pracowników, motywować ich, ale i chwalić za osiągnięcia, w kalendarzu każdej firmy wskazać można szczególne momenty służące tym działaniom. Jednym z nich jest coraz popularniejszy Dzień Doceniania Pracownika (Employee Appreciation Day), który przypada w pierwszy piątek marca, w tym roku będzie to 3.03.2023 r. 

Na przestrzeni 25 lat współpracy z różnymi firmami w Polsce i na świecie, widzę, że mnóstwo zmieniło się w relacjach pracodawca-pracownik. Ci pierwsi coraz chętniej zaopatrują się zarówno w drobne jak i większe upominki dla swoich zespołów, doceniając w ten sposób ich zaangażowanie i pracę. Okazji w ciągu roku jest tak naprawdę mnóstwo, a wybór zależy od kultury czy zwyczajów panujących w danej organizacji. Firmy często celebrują swoje jubileusze, launche nowych produktów, udane kampanie czy też cykliczne święta jak Dzień Kobiet lub zbliżająca się Wielkanoc – komentuje Anna Garmada, CEO firmy SLODKIE produkującej brandowane słodycze firmowe.

W wielu środowiskach zadbanie o dobrostan pracowników sprawia, że są oni w większym stopniu zmotywowani. Wydaje się to szczególnie istotne w czasie trudności na rynku pracy, gdy o niejednego dobrego pracownika, będącego profesjonalistą w swoim fachu, powinniśmy prawdziwie zawalczyć.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Agencja Od kuchni
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca BCC: Rewolucji w kodeksie pracy nie będzie Biuro prasowe
2024-12-29 | 09:00

BCC: Rewolucji w kodeksie pracy nie będzie

W 2024 r. dwukrotnie zmieniła się wysokość wynagrodzenia minimalnego oraz minimalnej stawki godzinowej i innych świadczeń ustalanych na ich podstawie. Duże emocje przyniosła też długo
Praca Kariera kobiet w IT, czyli ciągła walka ze stereotypami
2024-12-20 | 10:00

Kariera kobiet w IT, czyli ciągła walka ze stereotypami

Najbardziej kobietom karierę w IT utrudnia to, że mają masę przekonań w swoich głowach. Dużo słyszymy jako dziewczynki, a potem jako kobiety i to buduje nam przekonania o sobie i o
Praca 5 trendów, które zdominują polski rynek pracy w 2025 roku
2024-12-19 | 10:30

5 trendów, które zdominują polski rynek pracy w 2025 roku

Krzysztof Inglot, założyciel Personnel Service, ekspert rynku pracy Wolniejszy wzrost wynagrodzeń, przyspieszona automatyzacja i sztuczna inteligencja, jawne widełki płacowe oraz ciągły

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.