Polacy chcą pracować na swoim, a firmom jest to na rękę. Analiza CVeasy.pl
Samozatrudnieni stanowią blisko 19% wszystkich pracujących Polaków. Węższa grupa wolnych strzelców realizujących projekty na zlecenie różnych firm obejmuje 330 tys. osób, wśród których dominują 26-35-latkowie z dużych miast. To tylko niektóre z informacji, jakie płyną z nowej analizy serwisu CVeasy.pl poświęconej branży freelancerskiej w Polsce.
Twórcy platformy CVeasy.pl zestawili dane z różnych źródeł, aby uzyskać aktualny obraz rynku pracy niezależnej w naszym kraju. Kompleksowa analiza dostępnych raportów i statystyk przyniosła wnioski, które mają ułatwić świadomy wybór takiej ścieżki zawodowej osobom chcącym samodzielnie decydować o swoim czasie pracy i zarobkach.
Komu opłaca się freelancing?
Dane Upwork wskazują, że większość firm w Polsce (62%) korzysta już z usług freelancerów. Outsourcing zadań pozwala zaoszczędzić na kosztach związanych z tradycyjnym zatrudnieniem i skraca czas rekrutacji. Nic więc dziwnego, że zgodnie z raportem Hays Poland większość firm planujących rekrutacje w 2024 r. zamierza utrzymać (52%) lub nawet zwiększyć (35%) liczbę pracowników zewnętrznych i tymczasowych w porównaniu do ub.r.
Mimo braku stałego dochodu i płatnego urlopu większość wolnych strzelców (84%) czuje się zadowolonych ze swojej ścieżki kariery. Badanie Freelancermap dowodzi, że freelancing wybierany jest głównie ze względu na pragnienie niezależności i chęć bycia swoim własnym szefem. Drugą w kolejności motywacją jest szansa posiadania wyższych zarobków, a trzecią – elastyczne godziny pracy.
– Dla pracodawcy stałe utrzymywanie wysoko wykwalifikowanych pracowników jest często zbyt drogie i nieefektywne. Natomiast dla specjalistów ograniczenia wynikające z pracy na etat często zmniejszają efektywność wykorzystania własnych zasobów oraz zaburzają możliwość elastycznego dostosowywania aktywności zawodowej do preferencji życiowych (czas i miejsce pracy, jej natężenie, przerwy w pracy) – wyjaśnia ekspert rynku pracy dr inż. Artur Gajdos z Uniwersytetu Łódzkiego.
Najpierw etat, później faktura
Większość, bo prawie 8 na 10 wolnych strzelców w Polsce zaczynało od etatu. Do tej pory jednak tylko jedna czwarta utrzymuje się wyłącznie z freelancingu. Połowa łączy realizację projektów dla klientów na własną rękę ze stałym zatrudnieniem. Z raportu Useme wynika też, że wolnymi strzelcami równie często zostają kobiety, co mężczyźni.
Choć liczba osób pracujących na kontraktach wzrosła o 75% w ciągu ostatnich 2 lat, nadal preferuje się zakładanie własnej działalności gospodarczej. Prowadzenie jednoosobowego biznesu jest wybierane niemal dwa razy częściej niż świadczenie usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło. Rośnie przy tym popularność platform pośredniczących, które pozwalają wystawiać faktury za zrealizowane projekty osobom niebędącym przedsiębiorcami.
Tych błędów warto unikać
Ankieta Freelancermap wykazała, że nowicjusze często popełniają trzy kluczowe błędy: oferują zbyt niskie stawki godzinowe, nie doszacowują czasu potrzebnego na realizację projektów oraz zaniedbują odpoczynek, korzystając ze zbyt małej liczby dni wolnych. Prowadzi to do nadmiernego obciążenia pracą i niskich zarobków.
Przed przejściem na swoje warto zdobyć wiedzę dotyczącą budowania marki osobistej i pozyskiwania klientów w danej branży. Jak najlepiej przygotować się do pracy jako wolny strzelec?
– Opracuj freelancerskie CV, zaktualizuj swój profil na LinkedIn i rozważ utworzenie profilu kontrahenta na platformach specjalizujących się w pracy niezależnej lub kontraktowej. Możesz też zwiększyć swoją widoczność online, blogując na LinkedIn, osobistej stronie internetowej lub portalach związanych z docelową branżą, a także publikując filmy w swoich profesjonalnych kanałach mediów społecznościowych – podpowiada Amanda Augustine z CVeasy.pl, platformy oferującej darmowe szablony CV i bezpłatne szablony listów motywacyjnych, z których korzystają również freelancerzy.
Więcej na temat rynku freelancingu w Polsce można przeczytać w publikacji na blogu CVeasy.pl.
BCC: Rewolucji w kodeksie pracy nie będzie
Kariera kobiet w IT, czyli ciągła walka ze stereotypami
5 trendów, które zdominują polski rynek pracy w 2025 roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
IT i technologie
W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]
Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.
Edukacja
Podwyżki wynagrodzeń nie rozwiążą problemu niedoboru nauczycieli. Ważny jest też prestiż zawodu i obciążenie obowiązkami
Niski poziom wynagrodzenia nauczycieli w porównaniu z innymi zawodami to tylko jeden z czynników, które wpływają na niedobór kadr pedagogicznych w różnych krajach. Z analizy naukowców z Wielkiej Brytanii wynika, że popularne strategie szybkich rozwiązań, takie jak programy stypendialne, nie działają w długiej perspektywie. Potrzebne jest więc nie tylko zwiększenie płac, ale i budowanie prestiżu tego zawodu, by osoby, które mają predyspozycje do jego wykonywania, nie bały się obierać takiej ścieżki kariery zawodowej.
Fundusze unijne
Coraz więcej inwestorów stawia na budownictwo modułowe. Kolejne dwa lata powinny przynieść duże wzrosty
Do 2030 roku rynek budownictwa modułowego ma osiągnąć wartość 7 mld zł – szacuje firma Spectis. Szczególnie ten i przyszły rok będą dla niego korzystne ze względu na duży napływ środków z KPO, których wydatkowanie wiąże się z ograniczeniami czasowymi. Presja kosztowa i czasowa oraz otwartość na nowe technologie może skłonić inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych do zwrotu w kierunku budynków modułowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.