Komunikaty PR

Polscy pracownicy i pracodawcy w czasie epidemii – wyniki badania nastrojów

2020-05-11  |  01:00

Pracodawcy przyznają, że COVID-19 jest zagrożeniem dla zdecydowanej większości prowadzonych przez nich biznesów, jednak 18% widzi w nim szansę na rozwój swojej firmy. Epidemia rozwiała obawy o efektywność pracy zdalnej, a kryzys wpłynął pozytywnie na motywację pracowników. Ale i w tej grupie nie brakuje niepokojów. Czego dokładnie dotyczą – o tym m.in. mówią wyniki badania agencji Insight Lab z Grupy Komunikacja+.

Ekonomiści przewidują, iż recesja gospodarcza może dorównać tej z 1990 roku i być największą w ciągu ostatnich 30 lat. Federacja Przedsiębiorców Polskich oraz Konfederacja Lewiatan szacują straty gospodarcze sięgające 79,3 mld zł (okres 16.03 – 20.04.2020). Duża dynamika zmian i brak jednoznacznych analiz związanych z rozwojem wirusa powodują niepewność zarówno wśród przedsiębiorców, jak i pracowników.

Czas epidemii i trwającego w związku z nią lockdownu jest szczególnie trudny dla przedsiębiorców – mówi Ewa Eron-Gorzała, Operations Director w Insight Lab. – Ponad połowa badanych, którzy prowadzą głównie działalność biurową, musiała ograniczyć dotychczasowe działania, a 1/5 z nich wstrzymać działalność do odwołania. Pracodawcy są zgodni co do tego, że COVID-19 jest zagrożeniem dla większości prowadzonych przez nich biznesów. Firmy poddają się kolejnym restrykcjom, pracują zdalnie, jednak nie pozostaje to bez wyraźnego negatywnego wpływu na ich obawy związane zarówno z sytuacją gospodarczą, osobistą jak i emocjonalną– dodaje.

Pracownicy najbardziej obawiają się o zdrowie swoje i rodziny (75%), w dalszej kolejności o kondycję firm, w których pracują (68%) oraz ryzyka redukcji pensji (53%). Na tym etapie pandemii to pracodawcy są grupą, która bardziej odczuwa utratę stabilności firm. Wstrzymują procesy rekrutacyjne (71%) i ograniczają  wydatki.

Badanie Insight Lab przynosi też kilka pozytywnych danych. U większości pracowników wzrósł poziom motywacji do pracy. – Zwiększyło się zaangażowanie liderów. Monitorują sytuację COVID-19 i dbają o przekazywanie pracownikom bieżących informacji. Dbają o komfort pracy na home office, udostępniając pracownikom niezbędne narzędzia do pracy zdalnej, zapewniając wysoki poziom managementu i planowania zadań oraz bieżącej komunikacji w firmie – wylicza Ewa Eron-Gorzała.

Najwyraźniej sprawdza się też system pracy zdalnej – większość respondentów uważa, że wykonując zadania z domów są tak samo lub nawet bardziej efektywni niż wcześniej, kiedy pracowali w biurach. Są też przedsiębiorcy (18% badanych), którzy w tej niełatwej dla większości sytuacji  widzą szansę na rozwój swoich firm.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje Biuro prasowe
2025-04-30 | 06:00

Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje

Wyniki badania płacowego Mercer Total Remuneration Survey (TRS) 2024 dostarczają cennych informacji na temat aktualnych zmian na rynku wynagrodzeń w Polsce. W 2024 roku zauważono kilka
Praca Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie
2025-04-17 | 13:00

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie

Debatą byłych ministrów pracy zakończyło się premierowe EFNI Wiosna zorganizowane przez Konfederację Lewiatan pod hasłem „Przyszłość pracy, praca przyszłości”.
Praca Zaskocz swoich pracowników: 500 zł na karcie Pluxee, które działa jak 560 zł!
2025-04-10 | 17:00

Zaskocz swoich pracowników: 500 zł na karcie Pluxee, które działa jak 560 zł!

1/3 firm w Polsce przekazuje benefity pozapłacowe  dla pracowników na Wielkanoc. Jest a to druga najbardziej popularna okazja w roku (po świętach Bożego Narodzenia)

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Poparcie dla UE rekordowo wysokie, mimo wzrostu populizmu. Społeczeństwo oczekuje większego zaangażowania w kwestie bezpieczeństwa

Badanie Parlamentu Europejskiego wskazuje na rekordowe poparcie Europejczyków dla Unii Europejskiej. Ma to związek z rosnącymi zagrożeniami z zewnątrz, czyli np. bliskością wojny rosyjsko-ukraińskiej. Jednocześnie do głosu wewnątrz UE coraz częściej dochodzą ruchy populistyczne, za sprawą których więcej obywateli państw członkowskich przyjmuje eurosceptyczną postawę. Dużą rolę odgrywają więc dialog ze społeczeństwem i jego edukacja.

Problemy społeczne

60 proc. młodych ludzi chce posiadać mieszkanie na własność. Główna bariera to brak wkładu własnego

Posiadanie własnego mieszkania jest aspiracją większości młodych Polaków – wskazują dane badaczy z SGH. Jednak ze względów finansowych jest ono dostępne dla części z nich, a na dodatek wiąże się ze zobowiązaniem na kilkadziesiąt lat. W luce czynszowej, czyli w sytuacji, gdy kogoś nie stać na zakup własnego M, ale jest zbyt bogaty na mieszkanie komunalne, jest ok. 35 proc. społeczeństwa. I to dla tej grupy potrzebna jest oferta państwa. Budownictwo społeczne mogłoby być alternatywą, ale nie odpowiada na potrzebę posiadania nieruchomości na własność.

Infrastruktura

Trwają prace nad europejską strategią odporności wodnej. Projekt ma być gotowy przed latem

Komisja Europejska ma w najbliższych tygodniach przedstawić strategię na rzecz zwiększenia odporności na niedobory wody. PE na majowej sesji przyjął zalecenia w tym zakresie, w których opowiada się za ambitną odpowiedzią na te wyzwania. Jak podkreśla europoseł PO Andrzej Buła, chodzi przede wszystkim o oszczędzanie wody i dbanie o jej jakość, a także o zapewnienie odpowiedniego finansowania odporności wodnej.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.