Komunikaty PR

Ponad połowa pracowników nie wie, czy ich firma wykorzystuje AI

2024-02-01  |  13:00
Kontakt
Joanna Kowalczuk
Be Communications

ul. Kijowska 5
03-738 Warszawa
j.kowalczuk|becomms.pl| |j.kowalczuk|becomms.pl
+48 603 98 18 72
www.becomms.pl

Cyfryzacja zmienia świat wokół nas, znajdując zastosowanie w niemal każdej branży i każdym obszarze naszego życia. Jak wiele nowości budzi także obawy. Na rynku pracy są one związane z możliwą utratą miejsca pracy czy zmianami w strukturze zatrudnienia. Każda zmiana stanowi wyzwanie i każda wymaga właściwego zarządzania. Nadchodząca rewolucja AI wystawi na próbę relacje panujące w organizacjach. Wzajemne zaufanie odegra tu kluczową rolę.

 

Czy nasza firma wykorzystuje AI?

54 proc. pracowników nie potrafi odpowiedzieć na to pytanie. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez amerykańską firmę technologiczną UKG na 4 tysiącach pracowników w 10 krajach świata. Świadomość tego, czy i w jaki sposób firma korzysta z rozwiązań AI jest niewspółmiernie wyższa wśród menedżerów wyższego szczebla – wiedzę w tym zakresie zadeklarowało aż 78 proc. z nich. Takie rozbieżności wskazują na zasadnicze błędy w polityce informacyjnej firm. „Organizacje muszą bardziej otwarcie informować o tym, jak wykorzystują sztuczną inteligencję w miejscu pracy. To warunek konieczny, jeśli chcą uzyskać przewagę konkurencyjną oraz zdobyć i utrzymać zaufanie swoich pracowników” – mówi Dan Schawbel, z firmy Workplace Intelligence, która współpracowała z UKG przy realizacji badania.

 

Zaufanie ułatwia akceptację zmian

Wiele osób codziennie korzysta ze sztucznej inteligencji zarówno w domu, jak i w pracy, ale… nie zawsze zdaje sobie z tego sprawę. Wspomniane wyżej badanie UKG pokazało, że pracownicy są generalnie otwarci na korzystanie ze sztucznej inteligencji w pracy. Jednak 3 na 4 pracowników zadeklarowało, że byłoby im łatwiej zaakceptować sztuczną inteligencję, gdyby ich firma bardziej przejrzyście informowała o tym, w jaki sposób AI może usprawnić ich pracę (78 proc.) oraz o tym, jak ich organizacja w praktyce wykorzystuje sztuczną inteligencję (75 proc.). Przejrzystość i sprawna komunikacja torują drogę do relacji opartych na zaufaniu i są elementami kluczowymi, aby przekonać pracowników do nadchodzących zmian. Marcus Erb, wiceprezes ds. danych i innowacji w Great Place To Work®, radzi: „Rozpoczynając wdrażanie AI w swojej firmie, sprawdź, w jakim stopniu Twoi pracownicy ufają opiniom przełożonych. Przeanalizuj to na wszystkich poziomach zarządzania, a także w zależności od stanowiska zajmowanego przez pracownika czy działu, w jakim pracuje. Mniejsze zaufanie wśród pracowników oznacza więcej wątpliwości wobec planowanych zmian, co niezawodnie wpłynie na tempo ich wdrażania”.

 

To peleton nadaje tempo zmianom

Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje sposób gromadzenia i analizowania danych. To ułatwia prognozowanie trendów, a tym samym pozwala firmom szybciej podejmować decyzje i zwiększać przewagę konkurencyjną. Liderzy mogą ulegać pokusie, aby przyspieszać proces wdrażania AI w firmie i traktować go jako priorytet w swojej pracy, koncentrując na nim cały swój czas i uwagę. Jednak Julian Lute, starszy doradca strategiczny w Great Place To Work®, przestrzega: „Czas potrzebny pracownikom na przystosowanie się do zmian będzie dłuższy, niż myślisz. Tyle samo uwagi, ile poświęcasz procesowi wdrażania AI, powinieneś poświęcić na informowanie pracowników o tym, jak sztuczna inteligencja będzie pozytywnie wpływać na nich samych i ich możliwości rozwoju”.

 

Zaangażowanie pracowników w proces zmian

Uczestnictwo pracowników w procesie decyzyjnym podczas wdrażania AI w firmie może ujawnić wiele nieuświadamianych wcześniej wyzwań, a tym samym pozwoli uniknąć kosztownych błędów. Pracownicy, którzy otrzymają możliwość wpływania na sposób, w jaki firma wykorzystuje sztuczną inteligencję, mogą stanowić cenne źródło przydatnych firmie informacji zwrotnych. Współuczestnictwo w procesie zmniejsza także strach i stres w zespole powodowany brakiem przejrzystości w komunikacji. „Wsłuchuj się w głos pracowników. Buduj wśród nich nie tylko świadomość, że dzięki nowym technologiom mogą wykonywać dotychczasowe zadania szybciej i lepiej, ale i poczucie, że są współodpowiedzialni za przyszłość firmy” – radzi Marcus Erb z Great Place To Work®.

 

Pojawieniu się sztucznej inteligencji towarzyszyło upowszechnienie się wielu mitów, które są owocem niewystarczającej wiedzy w zakresie działań i funkcjonalności nowych systemów. Zapewne przyszłość i tak przyniesie wiele nowych kontrowersji. Liderzy będą musieli wykazać się większą umiejętnością słuchania, pogłębiania wiedzy swoich pracowników, dialogu i budowania relacji opartych na wzajemnym zrozumieniu i zaufaniu. Bez nowego modelu przywództwa firmom będzie trudno zapewnić sobie przewagę poprzez szybkie i sprawne wdrożenie sztucznej inteligencji w miejscu pracy.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Be Communications
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie Biuro prasowe
2025-04-17 | 13:00

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie

Debatą byłych ministrów pracy zakończyło się premierowe EFNI Wiosna zorganizowane przez Konfederację Lewiatan pod hasłem „Przyszłość pracy, praca przyszłości”.
Praca Zaskocz swoich pracowników: 500 zł na karcie Pluxee, które działa jak 560 zł!
2025-04-10 | 17:00

Zaskocz swoich pracowników: 500 zł na karcie Pluxee, które działa jak 560 zł!

1/3 firm w Polsce przekazuje benefity pozapłacowe  dla pracowników na Wielkanoc. Jest a to druga najbardziej popularna okazja w roku (po świętach Bożego Narodzenia)
Praca Dzień Przyjemności w Pracy – Pluxee Polska kontynuuje świętowanie codzienności
2025-03-27 | 09:00

Dzień Przyjemności w Pracy – Pluxee Polska kontynuuje świętowanie codzienności

Pluxee Polska po raz drugi organizuje Dzień Przyjemności w Pracy, tym samym wpisując go na stałe do kalendarza HR. Dlaczego? Ponieważ zaangażowanie polskich pracowników jest

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Szkolenie Online IMM

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

Prawo

Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

Handel

Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.