Praca na dziś i jutro. Życie zawodowe Polek w dobie pandemii
W wyniku pandemii koronawirusa pracę straciło 8% Polek w wieku 25-64 lat, co może stanowić nawet 870 tys. kobiet[1], które utraciły źródło dochodu – wynika z badania przeprowadzonego przez agencję badawczą IQS na zlecenie Promedica24. W sumie aż 66% kobiet przyznaje, że w życiu zawodowym zostały dotknięte skutkami epidemii, takimi jak m.in. przejście na pracę zdalną, zmniejszenie etatu czy bezpłatny urlop.
Obawy o przyszłość
Obecna sytuacja związana z wybuchem pandemii oraz jej wpływ na polską i światową gospodarkę spowodowały, że blisko 60% Polek boi się o sytuację finansową swoją lub swoich najbliższych. To druga po zdrowiu (67% odpowiedzi) obawa, na którą wskazują respondentki, zapytane o emocje, jakie towarzyszą im w związku z pojawieniem się koronawirusa. Z kolei wśród najczęściej podawanych obaw, jakie niesie za sobą pandemia, kobiety podają wzrost cen żywności (84%) oraz bankructwo wielu firm (65%). Pojawiają się również obawy związane bezpośrednio z życiem zawodowym – 40% Polek boi się obniżenia wynagrodzenia, a blisko 30% utraty pracy.
2/3 zapytanych kobiet przyznaje, że pandemia koronawirusa miała bezpośredni wpływ na ich sytuację zawodową. W tej grupie aż 15% Polek zmniejszono etat, a 12% z nich straciła pracę. Trudna sytuacja na rynku dotknęła również osoby najbliższe badanym – w sumie 12% respondentek doświadczyła utraty zatrudnienia przez jednego z żywicieli rodziny. Problem ten szczególnie mocno widoczny jest wśród ludzi młodych, o najkrótszym stażu pracy.
– Wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Promedica24 pokazują, iż epidemia oddziałuje nie tylko na funkcjonowanie gospodarki i rynek pracy, ale również na nastroje społeczne i emocje. Wszystkie te elementy są ze sobą powiązane i całościowo wywierają ogromny wpływ na życie codzienne milionów Polek i ich rodzin – podkreśla Marta Rybicka, Business Unit Director, Grupa IQS.
Emigracja za chlebem
Respondentki zostały zapytane o to, czy zastanawiają się nad szukaniem w najbliższej przyszłości pracy poza Polską. Co trzecia kobieta (33%) odpowiedziała, że gdyby otrzymała atrakcyjną ofertę zatrudnienia, zgodziłaby się na podjęcie pracy sezonowej. Mniej więcej co trzecia byłaby również gotowa na podjęcie pracy tymczasowej (33%) lub na okresowy kontakt (31%). Gotowość do podjęcia poza Polską pracy o charakterze stałym deklaruje natomiast 24% kobiet. Na tę opcję najchętniej wskazują Polki z grupy wiekowej 25-34 lata.
Kobiety zapytane o to, do jakiego kraju najchętniej wyjechałyby „za pracą”, odpowiadają, że do Niemiec (43%), Holandii (42%) oraz Wielkiej Brytanii (41%), przy czym destynacje te są najpopularniejsze wśród Polek z grupy wiekowej 25-34 lata. Jedną z opcji, którą bierze pod uwagę nawet co czwarta zapytana, która chciałaby wyjechać do Niemiec oraz Wielkiej Brytanii w celu zarobkowym, jest praca w opiece senioralnej. W wielu krajach Europy Zachodniej, mimo kryzysu, istnieje nieustanne zapotrzebowanie na tego typu pracowników, a wyjazd do pracy jest możliwy również teraz, w dobie pandemii. Według niemieckich szacunków, tylko w tym kraju liczba wakatów
w branży opieki senioralnej może wynosić nawet 200 tys[2].
– Problemy ekonomiczne, z jakimi zmaga się obecnie wiele Polek, odzwierciedla liczba zapytań
w sprawie pracy. W ostatnim czasie odnotowaliśmy wyraźny wzrost zainteresowania naszymi ofertami. Najprawdopodobniej jest to efektem utraty dotychczasowego zatrudnienia i dochodu lub po prostu lęku przed taką sytuacją. Jako firma działająca w obszarze usług opiekuńczych, cały czas prowadzimy rekrutacje i poszukujemy osób zainteresowanych zatrudnieniem w charakterze opiekuna osób starszych zarówno w Polsce, jak i poza nią – mówi Agnieszka Niedziela, Dyrektor Marketingu w Promedica24.
Obecna sytuacja z jednej strony jest więc ogromnym wyzwaniem dla setek tysięcy pracowniczek
i pracowników, którzy nagle utracili stałe źródło utrzymania. Z drugiej zaś jest ona ogromną szansą na nowy start i przemodelowanie swojej drogi zawodowej.
Badanie IQS na zlecenie Promedica24 przeprowadzone zostało w dniach 30.04-04.05 metodą CAWI (wywiady on-line) na reprezentatywnej, ogólnopolskiej grupie 800 kobiet w wieku 25-64 lata.
[1] Na podstawie danych GUS oraz wyników badania IQS na zlecenie Promedica24
[2] https://www.tagesschau.de/investigativ/report-mainz/corona-pflegekraefte-notstand-101.html
Uchodźcy na rynku pracy
Jak zachować spokój w czasach kryzysu i niepewności?
Polacy chcą pracować na swoim, a firmom jest to na rękę. Analiza CVeasy.pl
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie
Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.
Transport
Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych
Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.
Konsument
Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy
Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.