Praca na dziś i jutro. Życie zawodowe Polek w dobie pandemii
W wyniku pandemii koronawirusa pracę straciło 8% Polek w wieku 25-64 lat, co może stanowić nawet 870 tys. kobiet[1], które utraciły źródło dochodu – wynika z badania przeprowadzonego przez agencję badawczą IQS na zlecenie Promedica24. W sumie aż 66% kobiet przyznaje, że w życiu zawodowym zostały dotknięte skutkami epidemii, takimi jak m.in. przejście na pracę zdalną, zmniejszenie etatu czy bezpłatny urlop.
Obawy o przyszłość
Obecna sytuacja związana z wybuchem pandemii oraz jej wpływ na polską i światową gospodarkę spowodowały, że blisko 60% Polek boi się o sytuację finansową swoją lub swoich najbliższych. To druga po zdrowiu (67% odpowiedzi) obawa, na którą wskazują respondentki, zapytane o emocje, jakie towarzyszą im w związku z pojawieniem się koronawirusa. Z kolei wśród najczęściej podawanych obaw, jakie niesie za sobą pandemia, kobiety podają wzrost cen żywności (84%) oraz bankructwo wielu firm (65%). Pojawiają się również obawy związane bezpośrednio z życiem zawodowym – 40% Polek boi się obniżenia wynagrodzenia, a blisko 30% utraty pracy.
2/3 zapytanych kobiet przyznaje, że pandemia koronawirusa miała bezpośredni wpływ na ich sytuację zawodową. W tej grupie aż 15% Polek zmniejszono etat, a 12% z nich straciła pracę. Trudna sytuacja na rynku dotknęła również osoby najbliższe badanym – w sumie 12% respondentek doświadczyła utraty zatrudnienia przez jednego z żywicieli rodziny. Problem ten szczególnie mocno widoczny jest wśród ludzi młodych, o najkrótszym stażu pracy.
– Wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Promedica24 pokazują, iż epidemia oddziałuje nie tylko na funkcjonowanie gospodarki i rynek pracy, ale również na nastroje społeczne i emocje. Wszystkie te elementy są ze sobą powiązane i całościowo wywierają ogromny wpływ na życie codzienne milionów Polek i ich rodzin – podkreśla Marta Rybicka, Business Unit Director, Grupa IQS.
Emigracja za chlebem
Respondentki zostały zapytane o to, czy zastanawiają się nad szukaniem w najbliższej przyszłości pracy poza Polską. Co trzecia kobieta (33%) odpowiedziała, że gdyby otrzymała atrakcyjną ofertę zatrudnienia, zgodziłaby się na podjęcie pracy sezonowej. Mniej więcej co trzecia byłaby również gotowa na podjęcie pracy tymczasowej (33%) lub na okresowy kontakt (31%). Gotowość do podjęcia poza Polską pracy o charakterze stałym deklaruje natomiast 24% kobiet. Na tę opcję najchętniej wskazują Polki z grupy wiekowej 25-34 lata.
Kobiety zapytane o to, do jakiego kraju najchętniej wyjechałyby „za pracą”, odpowiadają, że do Niemiec (43%), Holandii (42%) oraz Wielkiej Brytanii (41%), przy czym destynacje te są najpopularniejsze wśród Polek z grupy wiekowej 25-34 lata. Jedną z opcji, którą bierze pod uwagę nawet co czwarta zapytana, która chciałaby wyjechać do Niemiec oraz Wielkiej Brytanii w celu zarobkowym, jest praca w opiece senioralnej. W wielu krajach Europy Zachodniej, mimo kryzysu, istnieje nieustanne zapotrzebowanie na tego typu pracowników, a wyjazd do pracy jest możliwy również teraz, w dobie pandemii. Według niemieckich szacunków, tylko w tym kraju liczba wakatów
w branży opieki senioralnej może wynosić nawet 200 tys[2].
– Problemy ekonomiczne, z jakimi zmaga się obecnie wiele Polek, odzwierciedla liczba zapytań
w sprawie pracy. W ostatnim czasie odnotowaliśmy wyraźny wzrost zainteresowania naszymi ofertami. Najprawdopodobniej jest to efektem utraty dotychczasowego zatrudnienia i dochodu lub po prostu lęku przed taką sytuacją. Jako firma działająca w obszarze usług opiekuńczych, cały czas prowadzimy rekrutacje i poszukujemy osób zainteresowanych zatrudnieniem w charakterze opiekuna osób starszych zarówno w Polsce, jak i poza nią – mówi Agnieszka Niedziela, Dyrektor Marketingu w Promedica24.
Obecna sytuacja z jednej strony jest więc ogromnym wyzwaniem dla setek tysięcy pracowniczek
i pracowników, którzy nagle utracili stałe źródło utrzymania. Z drugiej zaś jest ona ogromną szansą na nowy start i przemodelowanie swojej drogi zawodowej.
Badanie IQS na zlecenie Promedica24 przeprowadzone zostało w dniach 30.04-04.05 metodą CAWI (wywiady on-line) na reprezentatywnej, ogólnopolskiej grupie 800 kobiet w wieku 25-64 lata.
[1] Na podstawie danych GUS oraz wyników badania IQS na zlecenie Promedica24
[2] https://www.tagesschau.de/investigativ/report-mainz/corona-pflegekraefte-notstand-101.html

Zawody, które wracają do łask – przegląd niszowych, ale potrzebnych profesji

Zaproszenie do Sejmu RP na uroczyste otwarcie wystawy „Każdy talent na wagę złota – Inkluzywni w zatrudnianiu”

Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani?
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Wraz z czerwcem kończy się druga polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej. W ciągu sześciu miesięcy instytucja ta pod przewodnictwem Polski podejmowała działania na rzecz bezpieczeństwa, w wielu wymiarach: zewnętrznym, wewnętrznym, informacyjnym, ekonomicznym, energetycznym, żywnościowym i zdrowotnym. Przede wszystkim doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków UE na obronność. Od 1 lipca pałeczkę przejmują Duńczycy, którzy zwrócą uwagę m.in. na obronę Bałtyku.
Transport
Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.